Újabb súlyos embargós lépéseket jelentett be az iráni olajkereskedelemmel kapcsolatban több nemzetközi olajkereskedő cég. A Tengerentúli Hajózási Társaság (Overseas Shipholding Group) és a Frontline Ltd. amelyek több mint 100 szupertanker tulajdonosai, bejelentették, hogy felfüggesztik az olajszállító hajók tankolását az OPEC harmadik legnagyobb szállítójának, Iránnak a kikötőiben. A korábbi hasonló intézkedések a Bloomberg szerint azért vallottak kudarcot az elmúlt hónapokban, mert az EU-ban és Amerikában aktív hajózási társaságokat sokszor külföldön és nem az EU-ban vagy az USA-ban irányítják.
A január 23-án bevezetett, Irán elleni európai olajembargó ugyanakkor kiterjesztette az európai jogrend alá vonta az iráni olajat szállító tankerek 95 százalékát, jelentősen csökkentve ezzel azoknak a hajóknak a számát, amelyeket Irán feltölthet nyersolajjal. A Bloombergnek nyilatkozó szakértő szerint ez volt az az intézkedés, ami valóban jelentősen csökkentette az iráni kereskedésben résztvevő hajók számát.
Az amerikai és uniós vezetők egyre szorosabbra akarják fonni a kereskedelmi tilalmakat a perzsa ország körül. Irán január 11-i adatok szerint napi több mint 3,5 millió hordós kitermelésével az OPEC harmadik legnagyobb kitermelője. Az olajkereskedelemből származó bevétele az országnak 2010-ben 73 milliárd dollár volt, ez a fele volt az éves állami bevételeknek és az ország exportjának 80 százalékát jelentette.
Az elemzők szerint tovább szigorodhatnak az Irán elleni szankciók, ha az amerikai szenátus törvénnyé teszi azokat a február elején megszavazott intézkedéseket, amelyek azon országokat is szankciókkal sújtanák, amelyek kereskednek Iránnal. A japán kormány a múlt hónapban azt közölte, hogy növeli az iráni olajimportot, miközben India éppen ennek ellenkezőjét jelentette be.
Menesztett posztjáról Szvitlana Hrincsuk energetikai minisztert és hivatali elődjét, Herman Haluscsenkót, aki mostanáig az igazságügügyi tárcát vezette.




