A Nemzeti Alaptantervben nem külön tantárgyként, hanem a különböző tantárgyakba beépítve jelenik meg a pénzügyi tudatosság. Az iskoláknak ugyanakkor van 10 százaléknyi órakeretük, amelyben szabadon dönthetnek arról, hogy milyen ismereteket adnak át a tanulóknak – itt van lehetőség pénzügyi vagy épp vállalkozói alapismeretek elsajátítására, ilyen célra 3-4 kerettanterv áll rendelkezésre – mondta el Pölöskei Gáborné, az EMMI köznevelési intézményrendszer fejlesztéséért felelős helyettes államtitkára.
Hiába vannak ugyanakkor ezek az ismeretek benne a tanrendben, az oktatóknál lenne szükség olyan továbbképzéseket elindítani, ahol a tanítási módszertanban megcsontosodnának ezek az ismeretek és egyfajta szemléletváltásra kerülne sor az oktatóknál is azzal kapcsolatban, hogy ezek az ismeretek rendkívül fontosak a felnövő nemzedék számára. Ehhez a helyettes államtitkár szerint szükség lenne, arra is, hogy a pénzügyi szakma képviselői hangsúlyosabban is „megjelenjenek” az iskolákban, az eddig intézményenként elszórt programokat mintegy „étlapként” kínálják az oktatók, az iskolák felé.
Pölöskei Gáborné szerint elgondolkodtató az a megoldás, ha az iskolákban tematikus heteket indítanának, amely héten egy-egy adott témát – mint például a pénzügyi vagy épp a vállalkozói ismereteket adnák át a gyerekeknek úgy, hogy a hét témájára minden tantárgy saját tudásanyaga is rá tudna kapcsolódni. Ehhez tanévrendeletet kell módosítani, ugyanakkor komoly esélyt jelent, hogy az így szerzett koncentrált ismeretek jobban megmaradnának a gyerekekben.
A tematikus hetek bevezetése a szakember szerint 1-2 évet vesz igénybe, hiszen ehhez a tanárok előzetes képzéséről is gondoskodni kellene, hiszen ebben az esetben nem frontális oktatásra kerülne sor, hanem itt a tanár mentorálná a tanulókat és a hangsúly az önálló munkán lenne. Ennél a megoldásnál az átlagosnál jobban megszervezhető, hogy a pénzügyi terület képviselői „bejöjjenek” az iskolákba. (A helyettes államtitkár szerint a jövő tavasszal hazánkban is megrendezésre kerülő European Money Week rendezvénysorozata jó alkalmat teremthet arra, hogy az elképzelést pilot-projektként teszteljék.)
A felsőoktatással folyamatos párbeszédben vagyunk, hogy a tanárképzés és tanár-továbbképzés terén is végig lehessen vinni az ehhez szükséges változásokat – nyilatkozta Pölöskei Gáborné.