Bankoktól kapott elszámolási és forintosítási tájékoztatók. MTI Fotó: Balázs Attila |
A héten - leszámítva néhány kivételt - minden devizahiteles ügyfélnek megérkezik az elszámoló levél bankjától. A levél kézhezvételétől számítva 30 napjuk van az adósoknak arra is, hogy panaszt tegyenek, ha nem elégedettek az elszámolással illetve arra is, hogy nyilatkozatot tegyenek a kifizetés módjával kapcsolatban.
Mi a teendő, ha elfogadjuk az elszámolást?
Első lépésként ellenőrizzük, hogy nem kaptuk-e már meg a pénzt. Ha ugyanis az ügyfélnek annál a banknál van bankszámlája, ahol az elszámolással érintett hitele is van vagy volt, akkor a banknak erre a számlára kell jóváírnia az ügyfélnek visszajáró összeget.
Ha a bank nem utalt automatikusan, és a kifizetési módokról az ügyfélnek kell nyilatkoznia, érdemes az átutalást választani, így csak a nyilatkozat leadása miatt kell a bankfiókba bemenni. Erre egyébként érdemes kis forgalmú fiókot választani. A bank ugyan arra nem adott tippeket, hogy melyek ezek, de tapasztalat alapján a plázákban lévő bankfiókok általában forgalmasabbak az átlagnál. Érdemes odafigyelni arra is, hogy milyen időpontot választunk, aki teheti, próbálkozzon munkaidőben.
Az egyik banktól kapott tájékoztató. MTI Fotó: Balázs Attila |
A nyilatkozattételre 30 nap áll rendelkezésre, de ha kicsúszunk az időből, akkor sem kell pánikba esni, nem vész el az összeg – írja a CIB Bank. A pénzügyi intézmények a jogszabálynak megfelelően 5 évig őrzik a fogyasztói követelés összegét, és ez idő alatt bármikor megtehetjük a kifizetés módjára vonatkozó nyilatkozatot. Az összeg tehát nem vész el a 30 nap elteltével, és bár az 5 év alatt nem kamatozik, de költséggel sem jár.
Mi a teendő, ha vitatjuk az elszámolást?
Ha nem értünk egyet az elszámolással, először nézzük meg interneten a részletes elszámolást a bankunk honlapján. Ha még mindig marad kérdésünk, forduljunk a bankunkhoz, hiszen a pénzintézetek feladata a teljes körű tájékoztatás.
Ha ezután is vitatjuk az elszámolást, 30 napon belül nyújtsuk be a panaszt. A jó hír, hogy ehhez nem kell a bankfiókba látogatnunk, hiszen az elszámolással kapcsolatban kizárólag írásban tehetünk panaszt. Legyen szó postai vagy elektronikus levélről, esetleg faxról, fontos, hogy pontosan leírjuk, mi az, amivel nem értünk egyet, hiszen a pénzintézet csak akkor tudja kivizsgálni, hogy jogos-e az ügyfél bejelentése, ha részletes információkat tartalmaz a beadott panasz - írják a CIB Bank szakemberei.