"Semmilyen kötelezettséget nem fogalmazott meg az Európai Bizottság az M0-ás körgyűrű díjfizetőssé tételével kapcsolatban" - közölte a Portfolio.hu megkeresésére az Európai Bizottság magyarországi képviseletének sajtóosztálya. A portál azt követően kért információkat Brüsszelből, miután Orbán Viktor a Napi Gazdaságnak adott interjújában azt nyilatkozta, hogy "az M0-s körgyűrű a magyar autópálya-rendszer része. Egyes részei uniós kötelezettség miatt válnak fizetőssé."
Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára péntek este azt hangsúlyozta az MTI-nek, hogy azért kell bevezetni a díjfizetést, mert az EU által finanszírozott útfejlesztési projekteknek minden esetben meg kell felelniük a rentabilitás kritériumának. Az EU által 2010-ig finanszírozott közlekedési projektekben kisebb volt a közösségi támogatási arány a maximális lehetőségnél, emiatt több hazai forrást kellett a beruházás mellé tenni. Csepreghy szerint ezek a projektek nem állnak meg anélkül, hogy ne vezetnék be azt az útdíjat, mivel csak így lehet biztosítani a hosszú távú minőségi fenntartást, mert anélkül nem keletkezik olyan folyamatos bevétel, ami a folyamatos karbantartást és a működési költséget finanszírozná . Az mno.hu szerint "az M0-s bizonyos szakaszain - az uniós keretszerződésnek megfelelően - a kormány vállalásai alapján saját finanszírozási lábakat kell létrehozni; ezt az unió ellenőrzi, és visszafizetésre kötelezhet, ha nem vezetik be".
Az M0 déli szakaszára a fentiekkel ellentétben épp olyan támogatási megállapodást kötött a kormány az EU-val, hogy ott nem lehet pályadíjat szedni. Legalábbis ilyen véleményt fogalmazott meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azzal érvelve, hogy miért nem lehet teljes egészében fizetős az M0 körgyűrű. Épp azért, mert a sztráda egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, a díjasítást az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé.
Az M0 körgyűrű díjfizetőssé tétele kapcsán Brüsszel nem kapott kérést Magyarország felől arra, hogy az M0 kapcsán változtassa meg az ún. uniós nagyprojektek listáját. A déli szektor felújítása felkerült a listára, és ha jóváhagyja Brüsszel, akkor számíthat majd a jelentős uniós támogatásra a projekt - emiatt ennél a szektornál most nem lehet bevezetni a díjfizetést.
Brüsszelben elmondták: az M0 fizetővé tétele helyett arra van kötelezettsége Budapestnek, hogy a négyes metró jobb megtérülése érdekében vezesse be a dugódíjat, ami így a tömegközlekedés és különösen a négyes metró fokozottabb igénybevételét eredményezi.
Ugyanakkor a képviselet emlékeztetett: ha az M0 díjfizetőssé tételéből bevétele származik majd a magyar államnak, akkor ezt figyelembe kell venni az EU által folyósítandó támogatás összegénél. Ez tehát azt jelenti, hogy Brüsszel majd kevesebb pénzt ad a projektre, s így módosítani kell a nagyprojektekről szóló listát legkésőbb a projekt lezárásáig. Ugyanakkor önmagában a díjfizetőssé tétel miatt nem kell "levenni" a nagyprojektek listájáról az M0 felújítását.