5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Nyolc év után végre pénzükhöz jutottak a Malév csődjében ragadt utasok - legalábbis egy részük. A nemzeti légitársaság leállása után hoppon maradtaknak a le nem utazott jegyek árának egy részét az IATA fizette vissza az elmúlt hetekben - de hogy mennyit és kinek, azt most is homály fedi. Az azonban bizonyosnak látszik, hogy maguk az utasok fizették az IATA perköltségeit is. Hogy mennyit? Az is titkos.

Finom szólva is sajátságos, hogy a kivégzettel fizettetik meg a hóhér tiszteletdíját - ilyen keresetlen szavakkal minősítette egy utazási iroda vezetője azt, hogy az IATA  (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség - International Air Transport Association) az utasokkal fizetette meg a költségeit abban a perben, amelyet éppen ellene indítottak a pórul járt ügyfelek azért, hogy a szervezet végre utalja vissza a le nem utazott repülőjegyek árát. Az öt éven át tartó pert az IATA végül elvesztette, de még ezt követően két évig nem fizette vissza a Malév jegyek árát -  sem Magyarországon, sem más országokban.

Aztán végre idén nyáron megtört a jég, és az IATA megállapodott az Európai Utazási Irodák Szövetségével (ECTAA The European Travel Agents' and Tour Operators' Associations) és így a pertársaságban részt vett 190 hazai utazási iroda végre megkaphatta az utalást a szervezettől. Ezt követően tovább tudták utalni a pénzt a végső kárvallottaknak - vagyis az utasoknak.

Bár az összeg a 2012-ben kifizetett jegyárnak csak körülbelül 60 százalékát tette ki, az érintettek mégis örülhettek, hiszen ez egy felszámolás esetén is meglehetősen jó eredménynek számít. Más kérdés, hogy az amszterdami bírósági  2018-as ítéletében 72 százalékos visszatérítési szintet határozott meg -  ez “fogyott le” 60 százalék körüli értékre. A kettő közti különbség vélhetően éppen az a perköltség, amit az IATA levont a bíróság által is jogosnak minősített visszautalandó pénzből.

Az érintett utazási irodák úgy tűnik, végül belementek ebbe a különlegesnek is minősíthető megoldásba, mondván így legalább pénzhez juthatnak. Az utasok meg futhatnak a pénzük után.

Miről is van szó?

Körülbelül 5 milliárd forint, azaz 15,7 millió dollár ragadt be az IATA-nál  a Malév 2012. februári csődjét követően. Több ezer utas próbálta meg visszakapni befizetett, de le nem utazott repülőjegyének árát előbb az utazási irodáktól, majd a nemzetközi szervezettől, ám hiába próbálkoztak. Az IATA - amely a hagyományos légitársaságok pénzügyi tranzakcióit bonyolítja, vagyis az utazási irodáktól beszedi a jegyek árát majd kifizeti ezt a légitársaságoknak - éveken át "ült a pénzen”. Arra hivatkoztak, hogy mások is követelnek pénzt a Malév csődjét követően. Ilyen volt többek közt az orosz Vnyesekonombank, amely hitelezte a légitársaságot és szintén bejelentkezett a “beragadt” pénzre.

Az ügyben több bírósági pert is végigvittek, amely mind a megtérítésről döntött. Christian Möller, az ECTAA  igazgatója idén nyáron arról számolt be, hogy az IATA ellen fellépő perközösségben résztvevő mintegy 190 utazási iroda egy-két héten belül megkapja az összeget - pontosabban egy ügyvédi irodától, amelyhez letétbe került ez a tétel. Ez értesüléseink szerint meg is történt.

Kinek nem jutott?

De nem minden iroda engedhette meg magának a perrel járó kiadásokat és ezért nem csatlakozott a pertársasághoz. Vélhetően ezért határoztak úgy az IATA vezetői, hogy a náluk lévő 15,7 millió dollárból körülbelül 4 milliót visszatartanak  - vagyis csak 11,4 milliót fizetnek ki az első körben! -  s ezt az összeget fordítják majd a többi irodánál jegyet vásárolt utasok kártalanítására. Őket - mint ígérték - majd egyenként keresi meg a szervezet és fizeti ki számukra a jogosan megítélt összeget. (Fontos információ, hogy az interneten jegyet vásárolók ebből is kimaradtak!)

És itt kezdődnek - vagy inkább folytatódnak - a bonyodalmak, mert úgy tűnik, senki  nem tud semmit - vagy  ha tud is, nem akarja elárulni. Sem a magyar irodák, sem az ECTAA nem kapott információt a kifizetett összegekről, a kártalanított utasok számáról, a még függőben levő  utalásokról.  Arról sincs információ, hogy kiknek az igényét nem fogadták el, vagyis kik nem számíthatnak kárenyhítésre.

Christian Möller  kérdésünkre  mindenesetre úgy válaszolt, hogy az aláírt megállapodás titkossági záradéka miatt nem adhat erről ki adatokat.

Értesüléseink szerint az biztos, hogy az IATA mindeddig nem fizetett a “körön kívül eső” irodáknak és utasaiknak.

További furcsaság, hogy az IATA egyáltalán nem fizet kamatot azokra a pénzekre, amelyek a 2012-es Malév csőd után "ragadtak be" a szervezet pénztárában. Az utasok pénzét tehát több mint nyolc évig használták, ennek költségét azonban nem térítik meg. A hazai utazási ipar több meghatározó képviselőjét is megkerestük az ügyben, akik kételyeiket hangoztatták, de nem vállalták, hogy névvel nyilatkoznak. Tőlük tudtuk meg az egyetlen hitelesnek tűnő adatot: azt, hogy az utasok a befizetett jegyárak körülbelül 60 százalékához jutottak hozzá. Nem válaszolt a kérdéseinkre mostanáig az IATA sem. Amennyiben mégis hajlandóak lennének erre, cikkünket frissítjük.

Címkék: Vállalat Légiipar
A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Az Opus szállodalánca belép Horvátországba
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 18:40
Hunguest Hotels szállodalánc üzemeltetheti az Opatijában található négycsillagos Hotel Miramart – közölte a társaság kedden.
Vállalat Zöldhitellel újít az MFB
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 17:20
Új, átfogó finanszírozási lehetőség érhető el a Magyar Fejlesztési Banknál (MFB) Zöld Lendület Hitelprogram néven.
Vállalat Mészáros Lőrincék cége nem lassít
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 09:10
Az Opus-csoport adózott eredménye 31 milliárd forint lett az első három negyedévben.
Vállalat 15 éve nem látott krízis csapott le a német autógyártókra
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 08:10
A német autógyártók a 2009-es pénzügyi válság óta nem tapasztalt nyomás alá kerültek a július és szeptember közötti időszakban – derül ki az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég elemzéséből.
Vállalat Lezárult a részvényigénylési időszak az MBH-nál, a következő cél a blue chipek mezőnye – interjú
PR | 2025. december 13. 12:05
December 12-ig tartott az igénylési időszak az MBH Bank részvénytranzakciójában, a program zárása pedig a napokban várható. Az MBH Befektetési Bank vezérigazgatója és egyben az MBH Bank ügyvezető igazgatója elmondta, hogy teljesült az a várakozása, hogy minél több lakossági befektető jegyezze le a papírjaikat, hiszen a lakossági igénylést napokkal a tervezett határidő előtt, a kiemelkedő érdeklődés miatt leállította a bank. Brezina Szabolcs a lapunknak adott interjúban arról is beszélt, hogy tovább növelnék a közkézhányadot, az első számú cél pedig, hogy a BUX indexbe kerülve betörjenek a hazai blue chipek közé.
Vállalat Trump tombolni fog: hatalmasat késik a repülője
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:55
A Boeingnél készülő két új Air Force One elnöki repülőgép közül az első csak 2028 közepén állhat szolgálatba, ami újabb egyéves késedelmet jelent az eddigi ütemtervhez képest az amerikai légierő (U.S. Air Force) közleménye szerint.
Vállalat Egy stabil lépés is elég a tudatos vállalatfinanszírozás irányába
PR | 2025. december 12. 14:12
Minden várakozást felülmúlt az érdeklődés a fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram iránt – derül ki a KAVOSZ legfrissebb adataiból. A társaság országos ügyfélszolgálati hálózata folyamatosan segíti a vállalkozásokat abban, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb konstrukciókat. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Mészáros Ádám, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgató-helyettese osztotta meg tapasztalatait a program eddigi eredményeiről, az őszi roadshow tapasztalatairól és a jövőbeli fejlesztési tervekről.
Vállalat A Teslának az „olcsósítás” sem segített
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 07:20
Amerikai eladásai közel négyéves mélypontra estek novemberben az olcsóbb verziók bevezetése ellenére.
Vállalat NATO-kompatibilis drónfejlesztés indulhat: Magyarország regionális központtá válhat
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 17:03
Stratégiai partnerségre lép a 4iG SDT és az Aeronautics.
Vállalat A 4iG teljesen megszerzi az ACE Network céget
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:41
A 4iG bejelentette, hogy leányvállalata, a 4iG Informatikai Zrt. részvény adásvételi szerződést írt alá az ACE Network további 30 százalékos részvénycsomagjának megszerzésére.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG