5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Nyolc év után végre pénzükhöz jutottak a Malév csődjében ragadt utasok - legalábbis egy részük. A nemzeti légitársaság leállása után hoppon maradtaknak a le nem utazott jegyek árának egy részét az IATA fizette vissza az elmúlt hetekben - de hogy mennyit és kinek, azt most is homály fedi. Az azonban bizonyosnak látszik, hogy maguk az utasok fizették az IATA perköltségeit is. Hogy mennyit? Az is titkos.

Finom szólva is sajátságos, hogy a kivégzettel fizettetik meg a hóhér tiszteletdíját - ilyen keresetlen szavakkal minősítette egy utazási iroda vezetője azt, hogy az IATA  (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség - International Air Transport Association) az utasokkal fizetette meg a költségeit abban a perben, amelyet éppen ellene indítottak a pórul járt ügyfelek azért, hogy a szervezet végre utalja vissza a le nem utazott repülőjegyek árát. Az öt éven át tartó pert az IATA végül elvesztette, de még ezt követően két évig nem fizette vissza a Malév jegyek árát -  sem Magyarországon, sem más országokban.

Aztán végre idén nyáron megtört a jég, és az IATA megállapodott az Európai Utazási Irodák Szövetségével (ECTAA The European Travel Agents' and Tour Operators' Associations) és így a pertársaságban részt vett 190 hazai utazási iroda végre megkaphatta az utalást a szervezettől. Ezt követően tovább tudták utalni a pénzt a végső kárvallottaknak - vagyis az utasoknak.

Bár az összeg a 2012-ben kifizetett jegyárnak csak körülbelül 60 százalékát tette ki, az érintettek mégis örülhettek, hiszen ez egy felszámolás esetén is meglehetősen jó eredménynek számít. Más kérdés, hogy az amszterdami bírósági  2018-as ítéletében 72 százalékos visszatérítési szintet határozott meg -  ez “fogyott le” 60 százalék körüli értékre. A kettő közti különbség vélhetően éppen az a perköltség, amit az IATA levont a bíróság által is jogosnak minősített visszautalandó pénzből.

Az érintett utazási irodák úgy tűnik, végül belementek ebbe a különlegesnek is minősíthető megoldásba, mondván így legalább pénzhez juthatnak. Az utasok meg futhatnak a pénzük után.

Miről is van szó?

Körülbelül 5 milliárd forint, azaz 15,7 millió dollár ragadt be az IATA-nál  a Malév 2012. februári csődjét követően. Több ezer utas próbálta meg visszakapni befizetett, de le nem utazott repülőjegyének árát előbb az utazási irodáktól, majd a nemzetközi szervezettől, ám hiába próbálkoztak. Az IATA - amely a hagyományos légitársaságok pénzügyi tranzakcióit bonyolítja, vagyis az utazási irodáktól beszedi a jegyek árát majd kifizeti ezt a légitársaságoknak - éveken át "ült a pénzen”. Arra hivatkoztak, hogy mások is követelnek pénzt a Malév csődjét követően. Ilyen volt többek közt az orosz Vnyesekonombank, amely hitelezte a légitársaságot és szintén bejelentkezett a “beragadt” pénzre.

Az ügyben több bírósági pert is végigvittek, amely mind a megtérítésről döntött. Christian Möller, az ECTAA  igazgatója idén nyáron arról számolt be, hogy az IATA ellen fellépő perközösségben résztvevő mintegy 190 utazási iroda egy-két héten belül megkapja az összeget - pontosabban egy ügyvédi irodától, amelyhez letétbe került ez a tétel. Ez értesüléseink szerint meg is történt.

Kinek nem jutott?

De nem minden iroda engedhette meg magának a perrel járó kiadásokat és ezért nem csatlakozott a pertársasághoz. Vélhetően ezért határoztak úgy az IATA vezetői, hogy a náluk lévő 15,7 millió dollárból körülbelül 4 milliót visszatartanak  - vagyis csak 11,4 milliót fizetnek ki az első körben! -  s ezt az összeget fordítják majd a többi irodánál jegyet vásárolt utasok kártalanítására. Őket - mint ígérték - majd egyenként keresi meg a szervezet és fizeti ki számukra a jogosan megítélt összeget. (Fontos információ, hogy az interneten jegyet vásárolók ebből is kimaradtak!)

És itt kezdődnek - vagy inkább folytatódnak - a bonyodalmak, mert úgy tűnik, senki  nem tud semmit - vagy  ha tud is, nem akarja elárulni. Sem a magyar irodák, sem az ECTAA nem kapott információt a kifizetett összegekről, a kártalanított utasok számáról, a még függőben levő  utalásokról.  Arról sincs információ, hogy kiknek az igényét nem fogadták el, vagyis kik nem számíthatnak kárenyhítésre.

Christian Möller  kérdésünkre  mindenesetre úgy válaszolt, hogy az aláírt megállapodás titkossági záradéka miatt nem adhat erről ki adatokat.

Értesüléseink szerint az biztos, hogy az IATA mindeddig nem fizetett a “körön kívül eső” irodáknak és utasaiknak.

További furcsaság, hogy az IATA egyáltalán nem fizet kamatot azokra a pénzekre, amelyek a 2012-es Malév csőd után "ragadtak be" a szervezet pénztárában. Az utasok pénzét tehát több mint nyolc évig használták, ennek költségét azonban nem térítik meg. A hazai utazási ipar több meghatározó képviselőjét is megkerestük az ügyben, akik kételyeiket hangoztatták, de nem vállalták, hogy névvel nyilatkoznak. Tőlük tudtuk meg az egyetlen hitelesnek tűnő adatot: azt, hogy az utasok a befizetett jegyárak körülbelül 60 százalékához jutottak hozzá. Nem válaszolt a kérdéseinkre mostanáig az IATA sem. Amennyiben mégis hajlandóak lennének erre, cikkünket frissítjük.

Címkék: Vállalat Légiipar
A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat A dél-koreai Hyundai Motor otthon fektet be az amerikai vámok hatására
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 15:15
A Hyundai Motor Group 86,47 milliárd dollárt fog befektetni Dél-Koreában 2026 és 2030 között – közölte az autógyártó vasárnap, miután Szöul véglegesítette azt a kereskedelmi megállapodást, amely 25 százalékról 15 százalékra csökkenti az amerikai vámokat a dél-koreai autókra.
Vállalat A holland-kínai feszültség nehezén már túl vagyunk – állítja a holland ASML vezére
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 14:45
Az ASML vezérigazgatója szerint cégét nem érintette a Hollandia és Kína között a Nexperia chipgyártó holland egysége feletti kormányellenőrzés miatt kialakult feszültség.
Vállalat A Lukoil egy hónap haladékot kapott az amerikaiaktól
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 12:35
A Trump-adminisztráció pénteken engedélyt adott a potenciális vevőknek arra, hogy tárgyaljanak az orosz Lukoillal külföldi eszközeinek megvásárlásáról, és jóváhagyta a bolgár Burgasz finomítóval kapcsolatos üzleti tranzakciókat is, miután Bulgária lépéseket tett az üzem lefoglalására.
Vállalat Szerbia szankcionált olajvállalata, a NIS három hónapot kapott vevő keresésre – frissítve!
Privátbankár.hu | 2025. november 16. 11:01
Szerbia három hónapos engedélyt kapott az Egyesült Államoktól, hogy megpróbáljon vevőt találni orosz tulajdonú olajcégére, az NIS-re, amelyet szankciók sújtanak, és amelyek a tél előtt veszélyeztetik az üzemanyag-ellátást – mondta szombaton Dubravka Djedovic-Handanovic energiaügyi miniszter.
Vállalat Távozhat az Apple-vezér, már nagyon keresik az utódját
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 11:41
Tim Cook 14 év után már jövőre távozhat az Apple éléről, ki léphet a helyére?
Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
Vállalat A fix 3 százalékos hitel új lendületet ad a fejlesztéseknek
PR | 2025. november 14. 10:37
A fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram a gazdasági növekedés mellett a mindennapi biztonságot is erősíti. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára, valamint Palóc André, a minisztérium szóvivője részletesen kifejtették, hogyan mozdította meg a program a „fiókban maradt fejlesztéseket”, miként ösztönzi a kkv-k méretugrását, és milyen további könnyítések várhatóak az adminisztráció és az adózás területén.
Vállalat Előnyben a csalók, terjed a deepfake: így venné fel a kesztyűt a KiberPajzs
Imre Lőrinc | 2025. november 13. 16:59
Újabb eszközöket ad a kibercsalók kezébe a mesterséges intelligencia, ami egyelőre inkább a támadóknak kedvez, a lakossággal és a vállalatokkal szemben. Küzdeni kell a digitális támadások ellen, de a helyzetet nehezíti, hogy sokan a biztonság illúziójába ringatják magukat – hangzott el az OTP Bank és a KiberPajzs projekt közös sajtótájékoztatóján.
Vállalat Nyakon csípték a Red Bull-t
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 15:34
Az Európai Bizottság hivatalos versenyfelügyeleti eljárást indított annak kivizsgálására, hogy a Red Bull osztrák energiaital-gyártó vállalat jogellenesen korlátozta-e a versenyt az EU energiaital-piacán, megsértve ezzel az uniós versenyjogi szabályokat – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG