5p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Nyolc év után végre pénzükhöz jutottak a Malév csődjében ragadt utasok - legalábbis egy részük. A nemzeti légitársaság leállása után hoppon maradtaknak a le nem utazott jegyek árának egy részét az IATA fizette vissza az elmúlt hetekben - de hogy mennyit és kinek, azt most is homály fedi. Az azonban bizonyosnak látszik, hogy maguk az utasok fizették az IATA perköltségeit is. Hogy mennyit? Az is titkos.

Finom szólva is sajátságos, hogy a kivégzettel fizettetik meg a hóhér tiszteletdíját - ilyen keresetlen szavakkal minősítette egy utazási iroda vezetője azt, hogy az IATA  (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség - International Air Transport Association) az utasokkal fizetette meg a költségeit abban a perben, amelyet éppen ellene indítottak a pórul járt ügyfelek azért, hogy a szervezet végre utalja vissza a le nem utazott repülőjegyek árát. Az öt éven át tartó pert az IATA végül elvesztette, de még ezt követően két évig nem fizette vissza a Malév jegyek árát -  sem Magyarországon, sem más országokban.

Aztán végre idén nyáron megtört a jég, és az IATA megállapodott az Európai Utazási Irodák Szövetségével (ECTAA The European Travel Agents' and Tour Operators' Associations) és így a pertársaságban részt vett 190 hazai utazási iroda végre megkaphatta az utalást a szervezettől. Ezt követően tovább tudták utalni a pénzt a végső kárvallottaknak - vagyis az utasoknak.

Bár az összeg a 2012-ben kifizetett jegyárnak csak körülbelül 60 százalékát tette ki, az érintettek mégis örülhettek, hiszen ez egy felszámolás esetén is meglehetősen jó eredménynek számít. Más kérdés, hogy az amszterdami bírósági  2018-as ítéletében 72 százalékos visszatérítési szintet határozott meg -  ez “fogyott le” 60 százalék körüli értékre. A kettő közti különbség vélhetően éppen az a perköltség, amit az IATA levont a bíróság által is jogosnak minősített visszautalandó pénzből.

Az érintett utazási irodák úgy tűnik, végül belementek ebbe a különlegesnek is minősíthető megoldásba, mondván így legalább pénzhez juthatnak. Az utasok meg futhatnak a pénzük után.

Miről is van szó?

Körülbelül 5 milliárd forint, azaz 15,7 millió dollár ragadt be az IATA-nál  a Malév 2012. februári csődjét követően. Több ezer utas próbálta meg visszakapni befizetett, de le nem utazott repülőjegyének árát előbb az utazási irodáktól, majd a nemzetközi szervezettől, ám hiába próbálkoztak. Az IATA - amely a hagyományos légitársaságok pénzügyi tranzakcióit bonyolítja, vagyis az utazási irodáktól beszedi a jegyek árát majd kifizeti ezt a légitársaságoknak - éveken át "ült a pénzen”. Arra hivatkoztak, hogy mások is követelnek pénzt a Malév csődjét követően. Ilyen volt többek közt az orosz Vnyesekonombank, amely hitelezte a légitársaságot és szintén bejelentkezett a “beragadt” pénzre.

Az ügyben több bírósági pert is végigvittek, amely mind a megtérítésről döntött. Christian Möller, az ECTAA  igazgatója idén nyáron arról számolt be, hogy az IATA ellen fellépő perközösségben résztvevő mintegy 190 utazási iroda egy-két héten belül megkapja az összeget - pontosabban egy ügyvédi irodától, amelyhez letétbe került ez a tétel. Ez értesüléseink szerint meg is történt.

Kinek nem jutott?

De nem minden iroda engedhette meg magának a perrel járó kiadásokat és ezért nem csatlakozott a pertársasághoz. Vélhetően ezért határoztak úgy az IATA vezetői, hogy a náluk lévő 15,7 millió dollárból körülbelül 4 milliót visszatartanak  - vagyis csak 11,4 milliót fizetnek ki az első körben! -  s ezt az összeget fordítják majd a többi irodánál jegyet vásárolt utasok kártalanítására. Őket - mint ígérték - majd egyenként keresi meg a szervezet és fizeti ki számukra a jogosan megítélt összeget. (Fontos információ, hogy az interneten jegyet vásárolók ebből is kimaradtak!)

És itt kezdődnek - vagy inkább folytatódnak - a bonyodalmak, mert úgy tűnik, senki  nem tud semmit - vagy  ha tud is, nem akarja elárulni. Sem a magyar irodák, sem az ECTAA nem kapott információt a kifizetett összegekről, a kártalanított utasok számáról, a még függőben levő  utalásokról.  Arról sincs információ, hogy kiknek az igényét nem fogadták el, vagyis kik nem számíthatnak kárenyhítésre.

Christian Möller  kérdésünkre  mindenesetre úgy válaszolt, hogy az aláírt megállapodás titkossági záradéka miatt nem adhat erről ki adatokat.

Értesüléseink szerint az biztos, hogy az IATA mindeddig nem fizetett a “körön kívül eső” irodáknak és utasaiknak.

További furcsaság, hogy az IATA egyáltalán nem fizet kamatot azokra a pénzekre, amelyek a 2012-es Malév csőd után "ragadtak be" a szervezet pénztárában. Az utasok pénzét tehát több mint nyolc évig használták, ennek költségét azonban nem térítik meg. A hazai utazási ipar több meghatározó képviselőjét is megkerestük az ügyben, akik kételyeiket hangoztatták, de nem vállalták, hogy névvel nyilatkoznak. Tőlük tudtuk meg az egyetlen hitelesnek tűnő adatot: azt, hogy az utasok a befizetett jegyárak körülbelül 60 százalékához jutottak hozzá. Nem válaszolt a kérdéseinkre mostanáig az IATA sem. Amennyiben mégis hajlandóak lennének erre, cikkünket frissítjük.

Címkék: Vállalat Légiipar
A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Beinthetünk az oroszoknak, ez lenne az ára
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 13:59
Rengeteg, uniós pénzért.
Vállalat Csak profitálni fognak az ügyfelek az Akcenta új digitális megoldásaiból
PR | 2024. november 20. 12:31
Különösen a covidjárvány óta megnőtt az igény a különböző digitális szolgáltatások iránt, számos vállalat pedig egyszerű racionalizálásként tekint a digitalizációra, és a rövid távon elérhető hasznot próbálja meg belőle maximalizálni. Vonzó lehet például, hogy kevesebb ügyfélkapcsolati munkatársat kell foglalkoztatni, vagy hogy a szolgáltatásokról szóló ajánlatokat egy kedvesen elnevezett chatbot mutassa be az ügyfeleknek, akiknek aztán a panaszaival is mesterséges intelligencia foglalkozik majd.
Vállalat Hogyan Segíthetnek az Üzemanyagkártyák a Flottakezelésben
Márkázott tartalom | 2024. november 19. 19:24
A vállalatok tulajdonosai és a szállítási menedzserek számos eszközt használhatnak a hatékonyság növelésére. Az egyik ilyen hasznos eszköz az üzemanyagkártya, amely jelentősen megkönnyíti a munkát és optimalizálja a kiadásokat. Ezek a kártyák kényelmes és hatékony módot kínálnak az üzemanyagköltségek kezelésére, ami kulcsfontosságú a flottakezelési stratégia szempontjából.
Vállalat Leáll a bál a Tesla gyáránál Németországban
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 13:32
A német rendőrség felszámolta a tiltakozók táborát az amerikai Tesla gigagyáránál.
Vállalat A palesztinok miatt lázad a fagylatcég saját tulajdonosa, az Unilever ellen
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 12:05
A Ben & Jerry’s fagylaltgyártó szerdán benyújtott bírósági keresetében azt állította, hogy anyavállalata, az Unilever elhallgattatta a palesztin menekültek támogatásának kifejezésére irányuló próbálkozásait, és azzal fenyegetőzött, hogy feloszlatja igazgatótanácsát, és annak tagjait pedig bepereli.
Vállalat Az Egyesült Államok vizsgálja a Credit Suisse orosz számláit, amelyeket a UBS vett át
Privátbankár.hu | 2024. november 14. 10:41
A világ egyik legnagyobb vagyonkezelője a UBS a Credit Suisse megvásárlásakor számos ilyen számlát vett át.
Vállalat Tovább bonyolódik a Deseda kemping rekonstrukciója?
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 09:17
A Deseda kempinget a Variabau Kft. újítja fel 1,5 milliárd forintért. Ennek ellenére úgy tűnik, mégsem ért véget a jobb sorsra érdemes helyszín hányattatott sorsa. Kacifántos történet következik. 
Vállalat Ebben láttak nagy üzletet a kínaiak Nigériában
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 12:21
Nigéria 1,2 milliárd dolláros megállapodást ír alá egy alumíniumkohó gázerőművének felújítására.
Vállalat Megszedik magukat a cégek a szingliken, arattak az okos wc-k
Privátbankár.hu | 2024. november 12. 07:01
Vitték az akciós termékeket, mint a cukrot.
Vállalat A Temut érkezése után már ebben az országban is blokkolnák?
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 12:47
A Temu és Shein kínai online kiskereskedőknek november vége előtt regisztrálniuk kell a kormánynál, különben Vietnám letiltja internetes domainjeik és alkalmazásaik használatát az országban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG