5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Sorra zártak be az elmúlt napokban a magyarországi autógyárak az év évégére. Ebben ugyan nagy meglepetés nincs, ám így az év végén sem sikerül kozmetikázni a meglehetősen gyengére sikeredett évet.

A cikk eredetileg laptársunk oldalán, az Mfor.hu-n jelent meg.

A három nagy magyarországi autógyár – az Audi győri, a Mercedes kecskeméti és a Suzuki esztergomi üzeme mind leáll az év végén. Alapvetően nem számít meglepőnek a hír, hiszen a nagy vállalatok a karácsonyi időszakot minden évben a szokásos karbantartások és szabadságolások rendezésére szánják.

Téli szünet

A leghosszabb téliszünettel a Mercedes-Benz számol: a december 18-tól kezdődő leállás ugyanis egészen január 17-ig fog tartani. Ennek fő oka az, hogy a gyárban jelentős átépítést kell végrehajtani, hogy át tudjanak térni a plug-in hibrid motorok gyártására is. Egyebek mellett ez utóbbi fejlesztés miatt is a kecskeméti gyár többször pihentette a gépsort az év második felében, hiszen az augusztus 20-ai és az október 23-ai hosszú hétvégét is karbantartásra használták, augusztus 17-23. között, illetve október 23-28. között.

Az Audi december 21-től az utolsó két hétben áll le – a termelés egyes területeken csökkentett kapacitással folyik. Hasonlóképpen jár el az esztergomi Suzuki is, ahol december 23. és január 4. között lesz pihenés és karbantartás. Ezek a leállások ugyanúgy az ügymenet részei, mint a nyári karbantartások. Ahogyan ezek is megvoltak július-augusztusban mindhárom vállalatnál.

Pofon és kóválygás

Az idei év persze mégis más, hiszen tavasszal brutális pofont kapott az egyébként is kihívásokkal küzdő szektor. A belső égésű motorokat gyártó vállalatok számára óriási kihívást jelentett már 2019-ben is a kényszerű zöldítés, hiszen az uniós előírások miatt számos korábbi motortól kellett búcsút inteniük, és átállni kisebb károsanyag kibocsátású típusokra. Mindezt a kínt azonban szinte semmivé porlasztotta az idén a szektor letaroló koronavírus. Tavasszal nullára fékeztek az országok a teljes leállással, és a rendszerben maradt lendület alig valamivel tudta csak meglökni ezeket a hónapokat.

Orbán Viktor az Audi győri gyárában (MTI fotó / Koszticsák Szilárd)
Orbán Viktor az Audi győri gyárában (MTI fotó / Koszticsák Szilárd)

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint január-februárban 7,5-7,4 százalékkal esett vissza az újonnan regisztrált autók száma az Európai Unióban az előző év hasonló időszakával összevetve, ami előre jelezte, hogy nem lesz könnyű év 2020. Aztán jött a zuhanás: a tavaszi fertőzési hullám miatt az általánosan elrendelt szigorú karanténszabályok miatt egy csapásra töredékére esett az értékesítések száma. Áprilisban a 2019-es érték negyedére zuhant az autóregisztrációk száma. Az első minimálisan biztató jelekre pedig szeptemberig kellett várni. Az unióban eladott új autók száma az év első kilenc hónapjában nem sokkal haladta meg a hétmillió darabot, miközben ez a szám 2019-ben megközelítette a tízmilliót.

 

 

Következmény

A gyártás is hasonló trendet mutatott. Az első kilenc hónapban az ACEA adatai szerint 30,2 százalékkal esett a gyártott személyautók száma: a 2019-ben legyártott 10,7 millió autót után az idén 7,49 millió gépjárművet raktak össze az unióban. Fontos megjegyezni, hogy nem minden kontinens jött ki ennyire rosszul a járványból, Kínában és Indiában úgy nőtt a gyártás – és az értékesítés – mintha nem lenne holnap. Magyarországon a visszaesés közepesnek mondható az uniós összevetésben. Január és szeptember között 300 ezer autó gurult ki a kapukon, szemben a tavaly első kilenchavi 402 ezerrel. A csökkenés meghaladta a 25 százalékot.

Összességében a tavaszi sokk után megindult a kilábalás, de nem volt gigantikus piaci húzóerő, így a vállalatok nem kerültek gyártási kényszerbe, és csak lassan épültek vissza a kapacitások. A szeptemberi adatok már mutattak némi élénkülést, de az akkori adatok is azt jelezték, hogy nincs minden rendben. A pontos adatok ugyan még nem ismertek, de szinte biztos, hogy hiába tűnt úgy szeptemberben, hogy sikerül kimászni a gödörből, a járvány második hulláma derékba törte a növekedést.

Így a nyár végén és az ősz során hiába működött már teljes kapacitással például az Audi gyártósora, ez már az évet nem menthette meg. Annál is inkább, mert az év végi pihenőt sem kellett megfontolni, vagyis az eleve lazábbra tervezett év vége sem pörgeti fel a számokat. Reálisan jócskán 20 százalék feletti, akár 25 százalékos lesz a visszaesés az idén – az ACEA 24 százalékot jósol.

A Mercedes-gyárban már a nyár folyamán visszaálltak a járvány előtti rendszerre (Forrás: Daimler AG)
A Mercedes-gyárban már a nyár folyamán visszaálltak a járvány előtti rendszerre (Forrás: Daimler AG)

Ez pedig a magyar GDP szempontjából sem vetít előre túl sok jót. A nagy autógyárak a GDP 5 százalékát adták 2019-ben. Esetükben egy 25 százalékos visszaesés önmagában egy százalék feletti GDP-csökkenést jelent. Emellett azonban a beszállítói hálózatra is erőteljesen hat a visszafogott termelés, így a járműgyártás összességében egy százaléknál biztosan nagyobb mértékben csökkenti majd az idei GDP-t.

A terveken felüli leállás nyilvánvalóan megütötte a szektort, ám eközben lehetőség nyílt arra is, hogy a beruházások, fejlesztések felpörgetésével legalább valami előnyt kovácsolhassanak a cégek a vírus okozta pangásból. A Suzuki, a Mercedes és az Audi is kénytelen volt lépéseket tenni a tisztán benzines vagy dízel üzemű motorokat felváltó hibrid vagy teljesen elektromos hajtású motorok gyártása felé. Az Audi 2019 nyarán jelentette be a gyártóbázis bővítését, a Mercedes pedig a napokban. A Suzuki pedig a nyáron a gyártás hatékonyságának javítását tűzte célul, amihez támogatást is igénybe tudott venni.

Azt nyilván nem lehet megmondani, milyen fejlesztések, beruházások maradtak tarsolyban a vírus okozta mélyrepülés miatt – már ha volt ilyen egyáltalán. Az biztos, hogy a vállalatok kénytelenek voltak költséget csökkenteni – tipikus lépés volt, hogy megváltak a kölcsönzött munkaerőtől. Ám az is biztos, hogy azt a fejlesztést nemigen tolhatják el, ami segíti, bővíti az alternatív hajtású motorok gyártását.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Újabb fontos bizniszt kötött a Mol Azerbajdzsánban
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 20. 19:41
A Mol-csoport azerbajdzsáni földgázkészletek kitermelésére vonatkozó kereskedelmi megállapodásokat kötött vegyesvállalati partnereivel.
Vállalat Vége a porhintésnek: a főnökök visszaszerzik a lehetőséget a basáskodásra
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 20. 15:01
A legnagyobb multinacionális vállalatok élen járnak abban, hogy heti öt nap irodai munkára kényszerítsék alkalmazottaikat kiiktatva a távmunkát, ám a home office hívei sem adják fel.
Vállalat Rogán Cecília és Sarka Kata szépségeket zsűriztek, kiderültek a számok
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 19. 10:58
Az MTVA megrendelésére készült Magyarország szépe című műsorban segédkeztek.
Vállalat Fél év alatt 222 milliárd forint nyereséget hozott össze az MVM
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 17. 15:33
Az MVM csoport konszolidált értékesítési árbevétele 2156 milliárd forint volt az idei első hat hónapban a tavalyi első fél évben elért 2769 milliárd forint után, adózott eredménye 222 milliárd forintra nőtt a tavaly ugyanebben az időszakban elért 209 milliárd forintos nyereségről - tette közzé a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
Vállalat Újabb óriáscégnek lett elege a home office-ból
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 17. 14:49
2025 januárjától teljes munkaidőben az irodából kell dolgozni az e-kereskedelmi óriás Amazonnál. 
Vállalat Szigorodnak az elvárások, de a magyar cégeknek még nem fontos a fenntarthatóság
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 17. 14:27
A hazai vállalatok többségénél nem prioritás az ESG, és a megkérdezettek felénél a területnek nincs önálló felelőse sem, pedig a szabályozás fokozatosan terjed ki egyre több cégre – derül ki egy kutatásból. Eközben sokan keresik a helyét és leendő gazdáját a témának, hiszen az uniós és hazai törvények, valamint a jelentéstételi kötelezettség miatt egyre több figyelem irányul a környezetvédelmi, társadalmi és vállalatirányítási szempontokra. 
Vállalat Nagy jelentőségű bejelentést tett a magyar gyógyszergyár
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 16. 08:21
A Richter átadta biologikumok gyártására szolgáló új létesítményét Bovenauban, Németországban.
Vállalat Vége az ingyenebédnek, a meccsekért fizetni kell
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 12. 20:38
Ez a kiskapu bezárul.
Vállalat Repülőrajtot vett a Waberer's új üzletága: komoly beruházást nyertek el
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 12. 16:38
A Magyar Posta új csomaglogisztikai központjának kialakítására szóló tenderén a Waberer’s International leányvállalata, a WPL-Log Zrt. lett a befutó.
Vállalat Örömhírt kaptak a magyar gyógyszercégek is
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 12. 12:57
Harmadszor sóhajthatnak fel a gyógyszercégek az Európai Bíróság Novo Nordisk ügyében hozott, a teljes iparág által nagyon várt ítéletének köszönhetően.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG