A szomszédban kialakult háborús helyzetre az európai valuták hirtelen értéktelenedéssel válaszoltak. Noha azóta korrekció következett be, a forint nem talált vissza a háború kirobbanása előtti szintekre. Sőt, a régiós devizák stabilitása ma sem biztosított, egyes vélemények szerint 360 és 400 Ft között bárhol elképzelhető a forint árfolyama.
De hogyan kapcsolódik mindez a hazai e-kereskedelemhez? A magyar online boltok által forgalmazott termékek túlnyoma többsége külföldi beszerzésű, így a forint aktuális árfolyama nagymértékben meghatározza a beszerzés feltételeit, közvetett módon a termékárakat is. Ha figyelembe vesszük, hogy az üzemanyagárak, illetve az olajárak az egekbe szöktek, könnyen elképzelhetjük, hogy az előttünk álló időszakot áremelés jellemzi majd a webáruházaknál is.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a gyártási folyamatokban használt nyersanyagok egyik legfőbb beszállítója éppen Oroszország. Noha a gyártók mindent megtesznek, hogy függetlenítsék magukat az orosz nyersanyagoktól, a valóságban ez egyáltalán nem könnyű feladat, amit egyik napról a másikra meg lehet oldani. Éppen ezért kisebb-nagyobb fennakadások fordulhatnak elő az ellátási láncokban. Nem egy területen már tapasztalhatjuk az ilyen jellegű problémákat, de való igaz, hogy a hazai e-kereskedelem egyelőre kevésbé érintett.
A világ vezető márkái egymás után jelentették be, hogy kivonulnak az orosz piacról vagy valamilyen módon szankcionálják az országot. A Nike 116 üzletet zárt be Oroszországban, de a Puma, a H&M, a Mango, a Pepsi, a Coca-Cola és sok más szereplő felhagyott vagy korlátozta az orosz piacon folytatott tevékenységét. Nem maradtak ki a sorból a pénzügyi szolgáltatásokat végző vállalatok sem, mint a Visa vagy a Mastercard.
Egyelőre nagyon nehéz megjósolni, hogy az Oroszországgal szembeni szankciók milyen hatással lesznek a hazai e-kereskedelemre. Amennyiben a háborús konfliktus elhúzódik, illetve a magas energia- és üzemanyagárak állandósulni látszanak, a hazai e-kereskedők is kénytelenek lesznek árat emelni. A piacvezető szereplők ideig-óráig el tudják odázni az áremelést, legalábbis addig, amíg a saját árukészleteik kitartanak. Részben ezért bírnak nagy jelentőséggel az olyan raktárfejlesztések, mint az eMAG által bejelentett dunaharaszti projekt. A Portfolio.hu értesülései szerint hatalmas beruházásra készül az eMAG Magyarországon, mely 100 millió euróból épít 100 000 négyzetméteres logisztikai központot. A cég a beruházást a vele 2019-ben összeolvadt Extreme Digitallal közösen hajtja végre.