Többen adták át a buszokat, mint ahány időre elkészült. Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára beszédet mond a BKV Modulo M168 D típusú metrópótló buszainak átadásán 2018. január 19-én. A háttérben Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes, Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója és Mészáros Csaba, az Ikarus Egyedi Kft. ügyvezető igazgatója. MTI Fotó: Balogh Zoltán |
A harmincadik Modulo 168 d típusú csuklós buszt kellett volna megkapnia április 11-ig a BKV-nak, de a kormány reményei szerint a "hazai gyártást fellendítő" Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) a határidő előtt mindössze 5 járművet szállított le a főváros közlekedési cégének - írja a Népszava.
A késedelmes teljesítés miatt járművenként napi 150 ezer forintos kötbérre jogosult a megrendelő, de a BKV nem adott egyértelmű választ a lapnak arra vonatkozóan, hogy érvényesíti-e kötbér-jogosultságát a céggel szemben.
Azt viszont elismerték, hogy egy korábban elmaradt 100 millió forintos kötbér-követelés miatt már perben állnak a céggel.A buszok értéke egyenként nettó 86 millió forint, a 30 darab beszerzésére nettó 2,6 milliárd forintot fordított volna a BKV, de az elmaradás miatt csak az elkészült öt darab árát fizette ki, és még ezek sem álltak forgalomba.
Az IEAG-nak összesen 180 csuklóst kellett volna legyártania áprilisra, ebből a nagyobb tétel, 150 darab a Volánbusz megrendelése. A társaság nem reagált a lap azzal kapcsolatos megkeresésére, hogy kaptak-e a járművekből.
Nagyon akarnák a magyar buszt, de így nem fog menni
A magyar buszgyártás fényes múltja és kérdőjeles jövője közkedvelt lakossági téma, a kormány 2016-ban pedig még egy Nemzeti Autóbuszgyártás Cselekvési Programot is elfogadott, hogy fellendítse az iparágat, miközben a helyi és helyközi közúti tömegközlekedés elöregedett járműparkját megújítja. Lepsényi István NGM-államtitkár még januárban is arról beszélt: a 3-as metró pótlásához a BKV-nak 2018-ban mintegy 30 darab csuklós autóbuszra van szüksége, hogy biztosíthassák a közlekedés zavartalan ellátását – a BKV és az IEAG ennek megfelelően megállapodott ezeknek az autóbuszoknak a gyártásáról, így március végére mind a 30 jármű a tömegközlekedési vállalat szolgálatába állhat. Ehhez képest április közepén egyetlen ilyen jármű sincs szolgálatban a fővárosban.