Az Uljanik hajógyár a horvátországi Pólában Forrás: I, Orlovic/Wikimedia Commons |
Csőd előtt áll a rijekai 3. maj és a pulai Uljanik hajógyár: a több mint egy hetes sztrájkot követően hiába álltak munkába a munkások, mert a horvát hajógyárban nincs alapanyag a hajók készítéséhez. Jelenleg négy hajó megrendelését mondta vissza egy norvég cég, és az ügyészség is vizsgálódik az isztriai hajógyárakban – írja a Vecernji List horvát napilap.
A norvég Siem Shipping Inc. egyoldalúan bontotta fel a 193 millió euró értékű szerződést az Uljanik csoporttal - amelyhez a két gyár tartozik - négy hajó gyártására, mert nem tudták volna tartani a határidőt –számolt be a vállalat a horvát tőzsde oldalán. Az újság szerint ez 65 millió eurójába kerülhet az államnak, amely garanciát vállalt a kivitelezésre. A vevő azonnal visszakérheti a pénzt a banktól, a bank pedig érvényesítheti a hitelgaranciákat.
A lap szerint azzal, hogy az állam kezességet vállalt a hajógyári munkások kéthavi bérének kifizetésére és így megszüntette a sztrájkot, nem oldotta meg a problémát, csak időt spórolt magának. A hajógyárakat még 2012-ben privatizálta az állam, az Uljanik csoport részvényeinek 46 százalékát a dolgozók birtokolják, az állam valamivel több mint 25 százalékos részesedéssel rendelkezik.
Vizsgálat indult
A horvát kormány értesítette a problémákról az Európai Bizottságot, a testületnek hozzá kell járulnia a szanáláshoz és szerkezetátalakításhoz, a pénzügyi stabilitás fenntartása érdekében. A lap információi szerint azonban a kormány mindössze egy vázlatot küldött az EB-nek, amelyben 600, főleg adminisztratív munkát végző alkalmazott elbocsájtásáról, végkielégítések kifizetéséről és a Kermas Energija d.o.o., mint új stratégiai partner bevezetéséről szól az Uljanik csoportba, amely 180 millió kunával tőkésítené fel a vállalatot.
Uljanik Az Uljanik gyárat 1856-ban alapították Póla városában, az alapkövet maga Erzsébet királyné fektette le december 9.-én. A hajógyár a nevét az Uljanik szigetecskéről kapta, amin egykoron olajfa termelés folyt, ma viszont a cég terül el. A cég a világ egyik legrégebb óta üzemelő hajógyára. |
Időközben a kormány viszont új stratégiai partner keresésébe fogott, mivel a Kermas nem segített a hajógyárnak a bérek kifizetésében, sajtóhírek szerint ráadásul a kiválasztásánál is visszaélések történhettek. Mindkét gyárban nyomozásba kezdtek hivatali visszaélés gyanújával. A horvát hajógyártó magánvállalat tavaly 1,8 milliárd kuna (78,5 milliárd forint), míg az idei év első hat hónapjában 380 millió kuna (16,5 milliárd forint) veszteséggel zárt.
A horvátok még 2012-ben állapodtak meg az EB-vel a hajógyárak szanálásáról. Brüsszel azt várta el Zágrábtól, hogy hagyjon fel a hajógyártás versenytorzító hatású állami támogatásával. A horvát kormány eddig 30,6 milliárd kunát (1320 milliárd forint) költött a hajógyárak támogatására. A kormány januárban az EB beleegyezésével újabb 96 millió euró (30 milliárd forint) hitelre vállalt garanciát az Uljanik csoport részére, egy héttel korábban pedig a hajógyári munkások fizetésére, összesen több mint 600 millió euró (193 milliárd forint) értékben vállalt kezességet a csoport különböző hiteleire. Ha csődbe jut a vállalat, az komoly problémákat okozhat államháztartási szinten.