Amióta a menekültek özönlenek Európa felé, és fogadókészség is van, jogosan merül fel a kérdés, hogy miért kell a migránsoknak több ezer kilométert gyalogolni, buszozni, vonatozni, határokon bujkálni, embercsempészeket hizlalni, amikor van olyan közlekedési eszköz, amelyik gyorsan, egyben megteszi a nagy távot?
Nem illik
Természetesen azért nem, mert az egész folyamat nem legálisan zajlik, csak épp mindenki félrenéz. Nem engedhetnék be őket a görögök, így hagyják hogy átkeljenek csónakokon a tengeren, utána a szigeteken már muszáj megmenteni őket, mindjárt el is fuvarozzák őket a határra. Ott Macedónia készséggel átveszi, elszállítja a szerb határra, és átgyalogoltatja őket a következő országba. És ez így megy, minket is beleértve, a célországig. A helyzet annyival lett csak jobb, hogy most már nem embercsempészek szállítanak, hanem maguk az államok.
De ha úgyis ezt teszi mindenki, miért ne lehetne repülővel? Egyszerű: hivatalosan repülőt küldeni nem lehet félrenézve, az egy sokkal tudatosabb döntés a menekültek felvállalására. Most mondhatják a németek, hogy akit Ausztria letesz a határukon, azt kötelesek befogadni, de mégis más, mintha maguk mennének értük Törökországba, vagy ha egyáltalán csak lehetővé tennék a légitársaságoknak, hogy elszállítsák őket, ha ki tudják fizetni a jegyet.
Fütyül rá
A légitársaságokat azonban szigorú szabályozás köti: ők csak olyan utast vehetnek fel, aki jogosult a célországba utazni, ha pedig vízumköteles országból jön, akkor rendelkeznie kell vízummal. Ezt a hatóságok és a légitársaságok komolyan is veszik. A botrányokat marketingcélra ügyesen felhasználó Ryanair most egy nagy kavicsot hajít az állóvízbe. Közölte, hogy bizonyos járatokra felveszi a menekülteket, függetlenül attól, hogy jogosultak-e a célországba utazni, vagy nem.
Október 12-től a légitársaság a görögországi Kos szigetéről, Montenegróból, Pozsonyból és Budapestről a Németországba, Belgiumba, Dániába, Franciaországba, Spanyolországba és Olaszországba induló járatokon nem ellenőrzi a vízumok meglétét. A jelenlegi szabályok minden egyes jogtalan utas esetében legalább 3000 euróval büntetik a légitársaságokat.
Próba, szerencse, terjeszkedés
A Ryanair kétségesnek tartja, hogy a jelenlegi helyzetben ezt alkalmazni fogják vele szemben, hisz ha a földi határokon mindenki elfordítja a fejét, és nem tartja be a szabályokat, akkor nekik miért kellene? Hozzáteszik, ha meg is büntetik őket, büszkén fognak fizetni. Persze nyilván nem a fejenkénti 3000 eurót: abba hamar belerokkannának. Inkább csak egy marketingfogásról lehet szó, ha tényleg bevasalják rajtuk a pénzt, majd visszakoznak, de közben hivatkozhatnak arra, hogy az ő megoldásuk mennyivel humánusabb a földön uralkodó állapotoknál.
A Ryanair egyidejűleg több új járatot is indít, és deklarálta is, hogy a német piacból a jelenleginél sokkal nagyobb szeletet szeretne kihasítani.