(Fotó: MTI/Balogh Zoltán) |
Cégvezető nők - nem is állunk olyan rosszul
A K&H-tól megtudtuk, közel minden harmadik magyar cégnek női vezetője van. A bank közleménye egyúttal arra is felhívja a figyelmet, hogy március 8-án manapság virággal, csokoládéval és bókokkal kedveskedünk női ismerőseinknek, holott eredetileg ez a nők egyenjogúságával és szabad munkavállalásával kapcsolatos mozgalom napja volt. Azóta pedig nagyot fordult a világ, és a nők üzleti életben betöltött szerepéhez kétség sem férhet. A női tulajdonú vagy nők által vezetett vállalkozások szempontjából Magyarország az előkelő 12. helyen szerepel a Mastercard Női Vállalkozói Index 57 országot vizsgáló listáján, annak köszönhetően, hogy hazánkban 28,1 százaléke ezen cégek aránya.
A Vodafone Magyarország a Nemzetközi Nőnap alkalmából budapesti székházán a nőnemet szimbolizáló piktogramra cserélte több mint 20 milliárd dollár márkaértékű vállalati logóját, demonstrálva ezzel az egyenlőség szerepét a vállalat életében. A mobilszolgáltatónál egyébként világszinten jelenleg több mint 38 ezer nő dolgozik.
Hogyan térhet vissza egy anya a munka világába?
Hősnőké a jövő! Ezzel a szlogennel publikálta közös nőnapi kampányfilmjét a Coca-Cola Magyarország és a Loffice Coworkid. A tavalyi #jövőanyukája programsorozat idén több szakmai nappal, vállalkozói workshoppal, munkaerőpiaci visszatérést támogató meetuppal és #énjövőm tréninggel készültek, hogy elősegítsék a nők esélyegyenlőségének javítását. Ennek oka, hogy a Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint a magyarországi foglalkoztatottak csupán 4 százaléka dolgozott részmunkaidőben. Ez a szám messze elmarad az Európai Unió 19 százalékos átlagától, nem is beszélve Hollandia csaknem 50 százalékáról. Pedig a rugalmas munkaidő nagyban elősegíti a kisgyermekesek munkaerőpiaci érvényesülését.
Rózsa, bevásárlás és a szemét levitele
Nőnap előtt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a Virágkötők, Virágkereskedő Vállalkozók Magyarországi Szakmai Egyesületével együttműködve készített virágpiaci körképet. A tapasztalatok szerint ajándékozottanként jellemzően legalább ezer forintért vásárol egy-egy vevő virágot, jellemzően hazai termesztésű fréziát, jácintot, nárciszt, illetve az örök klasszikus rózsát, gerberát, szegfűt.
A Nielsen felmérése szerint százból 84 nőnek kedveskedik párja nőnap alkalmából. A piackutató felmérése arra is rávilágított, hogy a párkapcsolatban élő magyar nők 60 százaléka kap valamilyen segítséget a házimunkában: a férfiak leginkább a bevásárlásban segítenek és kiürítik a szemetet. Ettől függetlenül a nők zöme több mint 8 órát tölt hetente házimunkával, és „énidőre” egyötödüknek csupán heti egy-két óra jut.
Sminkelés a gumigyárban
A tatabányai Bridgestone virágcsokor mellett egy tavaszi sminkelést ad kolléganőinek a nőnap alkalmából. Az abroncsgyár az ünnep alkalmából rendhagyó műszakokat szervez, amelyek során a cégnél dolgozó hölgyeket sminkes szakemberek szépítik meg. A vállalatnak egyébként az 1200 dolgozója közül 140 nő.
A Bisnode céginformációs vállalat a női cégtulajdonosok és vállalatvezetők gazdaságra gyakorolt hatását vizsgálta. A top 3 ország, ahol a hölgyek a legnagyobb befolyással bírnak:
1. Lengyelország
2. Szlovénia
3. Magyarország
Vállalkozó nők
Nőnap alkalmából a Visa egy programot indított, amelynek keretében keresik a leginnovatívabb női vállalkozókat. A "Visa Mindenhol: Globális Női Kiadás" címet viselő program felhívja a vállalkozó nőket szerte a világon, hogy különböző kihívásokat oldjanak meg a fintech és a társadalmi hatások területén. A világ vezető digitális fizetési vállalattól megtudtuk azt is, több mint 163 millió nő kezdett világszerte saját vállalkozásba az elmúlt öt évben, ami a teljes dolgozó népesség 37 százaléka.
Spórolósabbak a nők
Az Aegon egy kutatást készített. A magyar nők tudatosabban bánnak a pénzzel, így a nyugdíjas éveikre is nagyobb arányban gondolnak, mint a férfiak. A biztosítótársaság szerint a legkevesebb vesződséggel járó csoportos beszedést választó ügyfelek 55 százaléka nő. A megkérdezettek 84 százaléka tervezi a nyugdíjas éveit pénzügyileg, de közülük csak minden második írja is le a pontos terveit. A kutatás őket igazolja: az írásban tervezők 52 százaléka nagyon biztos abban, hogy kényelmesen élhet majd idős korában, míg azok között, akik nem vetik papírra a terveiket, ez az arány csak 28 százalék. A legtudatosabbak jóval nagyobb arányban is takarítanak meg: 68 százalékuk tesz félre, miközben az írásban nem tervezők között ez az arány nem éri el az 50 százalékot. Akik pedig még fejben sem gondolnak a nyugdíjas éveikre, a megtakarítók aránya mindössze 18 százalék.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) egy „Nőnapi adatcsokor” című infografikájával lepte meg szerkesztőségünket. Eszerint a magyar nők előbb szülnek (1,1 évvel), mint az európai átlag, a várható élettartam viszont kevesebb (4,5 évvel). A KSH adata is azt mutatja, Magyarország jobban áll a női cégvezetők arányában. Míg az EU-s átlag 33,6 százalék, nálunk ez a szám 39,3 százalék.
+1: Hamár KSH, különös vételen, de ma még az infláció is nő. A statisztikai hivatal pénteken közölt adatai szerint februárban a fogyasztói árak átlagosan 3,1 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál. Az elemzők 3 százalék alatti inflációs adatot vártak.
Tavaly és tavaly előtt ezeket a közleményeket kaptuk a cégekről: