BUX
36 785.28
+1.16%
+422.00
OTP
11 100.00
+1.65%
+180.00
MOL
1 808.00
+0.72%
+13.00
RICHTER
7 210.00
+1.91%
+135.00
MTELEKOM
381.00
-1.04%
-4.00
 
TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
2020. június 28. 16:38

A magyar járműgyártás az utóbbi években komoly sikertörténet volt. A járvány miatt viszont előbb a gyártósorok álltak le, majd a vevők is eltűntek, így az értékesítés is lenullázódott. Rövidtávon ez óriási problémákat okoz, a helyzet viszont talán nem olyan tragikus, mint amilyennek tűnik.

Csalódást keltő hírt kaptak június elején a német autógyárak annak ellenére, hogy Angela Merkel kormánya a vártnál nagyobb léptékű gazdaságösztönző csomagot jelentett be, aminek részét képezte egy autóvásárlási program is. Ez azonban – a cégek erős lobbizása ellenére – nem terjedt ki a benzin és dízel üzemű járművekre, kizárólag elektromos és hibrid autók vásárlására szól a támogatás. A döntés szerint a korábbi háromezer helyett hatezer euró támogatás jár a 40 ezer eurónál olcsóbb elektromos autókra, míg a plug-inhybridek esetében az állam 4500 euróval segíti a vásárlást.

Az adott árkategóriában a Volkswagen a névadó márka alatt rendelkezik ilyen modellel, de például a piacon lévő elektromos Audi drágább a megadott limitnél. Hasonló a helyzet a Mercedesszel, amelynek a legnépszerűbb elektromos motorral szerelt változata sem jogosult a támogatásra. A fentiek pedig finoman fogalmazva sem jelentenek túl sok jót a magyar gazdaság és azon belül a hazai járműipar számára.

Nagy lett a járműipar súlya

A magyar gazdaság legfontosabb iparága az utóbbi egy évtized beruházásainak köszönhetően a járműipar lett. A szektor termelési értéke tavaly 9500 milliárd forintot tett ki, ezzel a hazai GDP öt százalékát adta. Mindemellett a külkereskedelem szempontjából is kiemelt szerepe van a járműiparnak, hiszen az export ötöde származik ilyen tevékenységből.

Ráadásul a médiában rendszeresen megjelenő nagy gyárak, mint az Audi, a Mercedes vagy a Suzuki alatt nagyon komoly beszállítói rendszer alakult ki. Ezek között éppen úgy találunk multinacionális óriásokat, mint például a Boscht vagy a Continentalt, és dinamikusan fejlődő magyar tulajdonú vállalatokat is. Ezek alapján már talán kevésbé meglepő adat, hogy Magyarországon 740 autóiparhoz kötődő vállalat működik. Ezek a cégek pedig 176 ezer embert foglalkoztatnak közvetlenül, az őket támogató egyéb szolgáltatókkal – legyen szó létesítményüzemeltetésről vagy éppen informatikáról – számolva pedig azt mondhatjuk, hogy nagyságrendileg 200 ezer magyar megélhetése múlik a hazai autóiparon.

Tavaly nem volt gond a németek gyengélkedése

A mostani helyzetben éppen úgy halhatunk végletesen pesszimista hangokat, mint bizakodókat. Az előbbi csoport szerint a német autógyártókat eleve rossz időpontban érte a válság, amely alaposan megroppantotta őket. Ha a statisztikákat nézzük, azok valóban nem túl hízelgők, hiszen rekordmértékben, a vártnál erősebben csökkent az ipar teljesítménye Németországban: éves összevetésben ár- és naptári hatással kiigazítva 25,3 százalékot zuhant, ami az adatok közlésének kezdete, 1991 januárja óta a legrosszabb érték, úgy, hogy már márciusban is 10 százalék feletti volt a visszaesés. A háttérben a koronavírus-járvány miatt elrendelt gyárleállások állnak. Az ipari termelésen belül egyébként a legmeredekebb, 74,6 százalékos csökkenést az autógyártás szenvedte el áprilisban.

Olvassa el a teljes cikket a Piac & Profit legújabb számában! Az írásból kiderül,

  • a gyenge német mutatók hogyan köszönnek vissza a hazai adatokban,
  • miben bízhat Magyarország ebben a helyzetben,
  • milyen kockázatokra világított rá a mostani járvány,
  • mit mondanak a hazai nagyvállalatok vezetői és
  • vajon számolnak-e az autógyártás nagyágyúi Magyarországgal.

 

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vállalat A legnagyobbak is megszenvedték a pandémiát
MTI | 2020. augusztus 12. 17:35
Az Allianz csoport csökkenő működési és adózott eredményről jelentett.
Vállalat Paks II: ismét vásárolna az orosz fővállalkozó
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 12. 15:55
Augusztus 10-ig jelentkezhettek az érdeklődő cégek a még július 29-én kiírt tenderre.
Vállalat Újabb tendert írt ki az orosz fővállalkozó Pakson - ezt vásárolnának most
Kollár Dóra | 2020. augusztus 12. 15:42
Viszonylag rövid határidővel írt ki újabb tendert az orosz fővállalkozó Pakson, a cégek augusztus 18-ig jelentkezhetnek. Mindeközben az Országos Atomenergiai Hivatal zöld utat adott két újabb felvonulási épületnek is.
Vállalat Rontotta éves előrejelzését az E.ON
MTI | 2020. augusztus 12. 11:22
Most 200 millió euróval kevesebb nyereségre számítanak, mint korábban.
Vállalat Új vezérigazgató a Keler élén
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 11. 14:41
Az igazgatóság július 31-ével Demkó-Szekeres Zsoltot nevezte ki a pozícióra. 
Vállalat Égető szüksége van az egészségügynek a mesterséges intelligenciára: a magyar fejlesztésekben nagy a potenciál
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 10. 13:34
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint az emberiség élethossznövekedése miatt 2030-ra akár 40 millió új egészségügyi munkahelyre is szükség lehet, addigra azonban 9,9 millió orvos, ápoló és szülésznő fog hiányozni a szakmából. Az EIT Health és a McKinsey&Company tanulmánya szerint a mesterséges intelligencia (AI) forradalmasíthatja az egészségügyi ellátást, segítségével jobb és hatékonyabb ápolási eredmények érhetőek el és javulhat a betegek tapasztalata az egészségügyi rendszerekkel kapcsolatban is. A magyar startupok ígéretesnek tűnnek ebben a szegmensben.
Vállalat Mészáros Lőrincék kiszálltak az üzletből, amit most jóváhagyott a GVH
Baka F. Zoltán | 2020. augusztus 10. 12:15
Az Audax megveheti az EKER-t.
Vállalat A döccenő után: mi lesz az autóipar sorsa?
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 8. 16:29
A magyar járműgyártás az utóbbi években komoly sikertörténet volt. A járvány miatt viszont előbb a gyártósorok álltak le, majd a vevők is eltűntek, így az értékesítés is lenullázódott. Rövid távon ez óriási problémákat okoz, a helyzet viszont talán nem olyan tragikus, mint amilyennek tűnik.
Vállalat Trump már rendeletben szorongatja a TikTokot
MTI | 2020. augusztus 7. 09:31
Megtiltott minden a céggel kapcsolatos ügyletet. A korlátozás szeptember 20-án lép életbe.
Vállalat Nevet vált a Kika, de az Ikea marad a piac királya
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 6. 18:28
Bár a Gazdasági Versenyhivatal már tavaly jóváhagyta a Kika lakberendezési lánc felvásárlását, az új tulajdonos csak most lépett a tettek mezejére. Csütörtökön bejelentették, megkezdődött a hat hazai Kika bútoráruház átalakítása, ősztől már XXXLutz néven várják a vásárlókat.
hírlevél