3p

A magyar járműgyártás az utóbbi években komoly sikertörténet volt. A járvány miatt viszont előbb a gyártósorok álltak le, majd a vevők is eltűntek, így az értékesítés is lenullázódott. Rövidtávon ez óriási problémákat okoz, a helyzet viszont talán nem olyan tragikus, mint amilyennek tűnik.

Csalódást keltő hírt kaptak június elején a német autógyárak annak ellenére, hogy Angela Merkel kormánya a vártnál nagyobb léptékű gazdaságösztönző csomagot jelentett be, aminek részét képezte egy autóvásárlási program is. Ez azonban – a cégek erős lobbizása ellenére – nem terjedt ki a benzin és dízel üzemű járművekre, kizárólag elektromos és hibrid autók vásárlására szól a támogatás. A döntés szerint a korábbi háromezer helyett hatezer euró támogatás jár a 40 ezer eurónál olcsóbb elektromos autókra, míg a plug-inhybridek esetében az állam 4500 euróval segíti a vásárlást.

Az adott árkategóriában a Volkswagen a névadó márka alatt rendelkezik ilyen modellel, de például a piacon lévő elektromos Audi drágább a megadott limitnél. Hasonló a helyzet a Mercedesszel, amelynek a legnépszerűbb elektromos motorral szerelt változata sem jogosult a támogatásra. A fentiek pedig finoman fogalmazva sem jelentenek túl sok jót a magyar gazdaság és azon belül a hazai járműipar számára.

Nagy lett a járműipar súlya

A magyar gazdaság legfontosabb iparága az utóbbi egy évtized beruházásainak köszönhetően a járműipar lett. A szektor termelési értéke tavaly 9500 milliárd forintot tett ki, ezzel a hazai GDP öt százalékát adta. Mindemellett a külkereskedelem szempontjából is kiemelt szerepe van a járműiparnak, hiszen az export ötöde származik ilyen tevékenységből.

Ráadásul a médiában rendszeresen megjelenő nagy gyárak, mint az Audi, a Mercedes vagy a Suzuki alatt nagyon komoly beszállítói rendszer alakult ki. Ezek között éppen úgy találunk multinacionális óriásokat, mint például a Boscht vagy a Continentalt, és dinamikusan fejlődő magyar tulajdonú vállalatokat is. Ezek alapján már talán kevésbé meglepő adat, hogy Magyarországon 740 autóiparhoz kötődő vállalat működik. Ezek a cégek pedig 176 ezer embert foglalkoztatnak közvetlenül, az őket támogató egyéb szolgáltatókkal – legyen szó létesítményüzemeltetésről vagy éppen informatikáról – számolva pedig azt mondhatjuk, hogy nagyságrendileg 200 ezer magyar megélhetése múlik a hazai autóiparon.

Tavaly nem volt gond a németek gyengélkedése

A mostani helyzetben éppen úgy halhatunk végletesen pesszimista hangokat, mint bizakodókat. Az előbbi csoport szerint a német autógyártókat eleve rossz időpontban érte a válság, amely alaposan megroppantotta őket. Ha a statisztikákat nézzük, azok valóban nem túl hízelgők, hiszen rekordmértékben, a vártnál erősebben csökkent az ipar teljesítménye Németországban: éves összevetésben ár- és naptári hatással kiigazítva 25,3 százalékot zuhant, ami az adatok közlésének kezdete, 1991 januárja óta a legrosszabb érték, úgy, hogy már márciusban is 10 százalék feletti volt a visszaesés. A háttérben a koronavírus-járvány miatt elrendelt gyárleállások állnak. Az ipari termelésen belül egyébként a legmeredekebb, 74,6 százalékos csökkenést az autógyártás szenvedte el áprilisban.

Olvassa el a teljes cikket a Piac & Profit legújabb számában! Az írásból kiderül,

  • a gyenge német mutatók hogyan köszönnek vissza a hazai adatokban,
  • miben bízhat Magyarország ebben a helyzetben,
  • milyen kockázatokra világított rá a mostani járvány,
  • mit mondanak a hazai nagyvállalatok vezetői és
  • vajon számolnak-e az autógyártás nagyágyúi Magyarországgal.

 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Ezt a levelet írta a gigacég igazgatója azoknak, akik nem akarnak visszamenni az irodába
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 9. 14:11
Radikálisan új kultúrát épít az AT&T: lojalitás helyett teljesítmény, hibrid helyett heti 5 nap iroda. De mit szólnak ehhez a munkavállalók? Hogyan kezeli a feszültségeket a vezetőség? 
Vállalat Új emberek tűntek fel az MNB-alapítvány legfőbb cégének élén
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 8. 17:14
A Matolcsyékhoz köthető figurák eltűnnek.
Vállalat Újabb részletek derültek ki a 4iG nagy bizniszéről
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 16:22
Közel 200 milliárd forint lehet a cég Űr- és Védelmi ipari divíziójának (SDT) értéke.
Vállalat Kiberbiztonsági audit: változott a határidő
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 14:39
Még nem késő teljesíteni a szerződéskötési kötelezettséget.
Vállalat Bejöttek a spórolós ajánlatok a McDonald'snak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 11:43
A McDonald's második negyedéves eredményei felülmúlták az elemzői várakozásokat. 
Vállalat Az amerikai vámok hatásával küzd a Toyota
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 10:46
A vállalat második negyedéves bevétele 12,25 billió jen volt a várt 12,19 billió jennel szemben, az operatív profit pedig 1,17 billió jen volt a becsült 881,41 milliárd jennel szemben – írja hírlevelében az Equilor.
Vállalat Pompás híreket közölt a Magyar Telekom: ennek mindenki örülhet
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 7. 09:24
Ezúttal sem okozott csalódást a Magyar Telekom.
Vállalat Egyre több ágazatban segíti a fejlődést a Demján Sándor Program
PR | 2025. augusztus 6. 09:21
A Demján Sándor Program 1+1 Beruházás-élénkítő Támogatási Program rövid idő alatt vált a hazai vállalkozásfejlesztés meghatározó eszközévé. Az eddig több mint 1300 pozitív támogatói döntés a program sikerét igazolja, emellett rávilágít arra is, mennyire sokszínű a magyar vállalkozói szféra: az űripartól a vendéglátáson át a kutatólaborokig a legkülönbözőbb ágazatok vállalkozásai kaptak lehetőséget a fejlődésre. A Garantiqa támogatásával rendszeresen megjelenő Cégkassza Podcast legújabb adásában Fehérváry Tamás, a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség vezérigazgatója osztotta meg gondolatait a program eddigi eredményeiről és az MGFÜ tanácsadói szerepéről.
Vállalat Izgatottan várjuk, hogyan reagál a Richter közlésére a tőzsde
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 6. 06:50
Arra, hogy míg a bevételei nőttek, addig a nyeresége csökkent 2025 első felében az előző évhez viszonyítva.
Vállalat 96 milliárdos üzletet kötött a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 5. 12:39
Magántőkealapokból von be forrást a cég.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG