5p
Fizetésképtelenné vált a cég, elrendelték a felszámolását. A krach legfőbb oka egy bedőlt orosz projekt, és ironikus módon a válságból való kilábalás kulcsa is egy újabb orosz együttműködés lehet. A vezetőség még küzd és bízik, de a NAV a pénzét akarja.
Fotó: MTI

Tényleg véget érhet a Csepel Holding története: a cég jövője gyakorlatilag idegenek kezébe került. A Budapesti Értéktőzsde honlapján kedd délután jelent meg a Fővárosi Törvényszék határozata, mely hitelezőjük, a NAV Dél-budapesti Adóigazgatósága kérelmére megállapítja a cég fizetésképtelenségét, és elrendeli a felszámolását. A Csepel Holding igazgatósága szerdán közölte: egyeztetnek a NAV illetékeseivel a tartozás rendezésének módjáról, hogy elkerüljék a felszámolást. A vállalat az elmúlt évek befuccsolt nemzetközi üzletei következtében került a tönk szélére, de a vezetőség abban bízik, hogy újabb, még előkészítési szakaszban lévő együttműködésekkel ki tudnak jönni a gödörből - írja az mfor.hu.

Az ígéretesen induló, majd végül bedőlő nemzetközi üzletekről korábban a napi.hu írt összefoglalót. A Csepel Holding még februárban közölte, hogy az Orosz Államvasutakkal közös turbinás áramfejlesztő projektjük befuccsolt. Ennek keretében 3-5 évnyi munkát kaptak volna, több mint 900 darab, 330 kW-os áram-, és hőtermelő kiserőművet szállítottak volna az orosz félnek, eximbankos részfinanszírozással 500 új munkahelyet teremtve. A négy évig húzódó ügylet végül az év eleji közlemény szerint "az elmúlt években bekövetkezett jogi és pénzügyi környezetváltozás miatt" siklott ki. Az orosz fél arra hivatkozott, hogy az energia-átvétel kapcsán most már új föderális szintű rendeletek szabályozzák a vállalatot. A pénzügyi területen a devizában történő finanszírozási konstrukció az árfolyamkockázatok miatt nem lenne előnyös megoldás, mivel a cég állami tulajdonban van, és különben is, inkább a hazai termékeket és beszállítókat helyezik előtérbe. Mindezek miatt úgy értékelték, hogy nekik már nem éri meg a csepeliekkel közös üzlet, és a maguk részéről lezártnak tekintették.

Egy dubaji munka sem jött össze, mely során a Csepel Holding automatizált parkolót épített volna egy ottani toronyházba. A vállalat tavaly szeptemberben megjelent féléves vezetőségi jelentése számolt be arról, hogy öt éve húzódott a Dubai Al Hikma-projekt, és nem alakult jól. A Csepel állítása szerint 2017 novemberében ismét megkereste őket a dubaji partner - akivel a szerződést 2015-ben felmondták, és arra kérte a magyar céget, hogy kapcsolódjon be az újrakezdődő munkákba. Nem sikerült azonban mindenben megegyezni, ezért a Csepel nem szállította le a berendezéseket.

A Csepel Holding szeptemberben megjelent első féléves vezetői összefoglalója már konkrétan úgy kezdődik, hogy

"A csepeli szerszámgépgyártás nagyon nehéz időszakot élt át 2019 elején."

A továbbiakból pedig az is kiderül, hogy a vállalat konkrétan az orosz biznisz bedőlése miatt vált fizetésképtelenné. Mint írják, az Orosz Államvasutak igényére, a DGC céggel kötött szerződés a leányvállalatnak 2 millió eurós veszteséget okozott közvetlen, ami a műszaki előkészítés és a betanulás költségeit, valamint a due diligence-ben való részvételt tartalmazza. A kifizetetlen számlák miatt a Csepel be is perelte a DGC-t, az eljárásban egy orosz ügyvéd segíti őket.

A tartozások bevasalásán túl új nemzetközi munkáktól várja a pénzügyi mentőövet a cég. Ezek közül a legjelentősebb épp egy újabb orosz közreműködés: a jelentés szerint megkereste őket a Transzmasholding azzal, hogy vegyenek részt az egyiptomi gigaüzletben, mely során 1300 személyvagont kell leszállítani a helyi partnernek. A potenciális együttműködésnek most zajlik a műszaki előkészítése és az árajánlat-adása, ezek a Csepel reményei szerint a közeljövőben le is zárulnak.

Zavaros vizeken hánykódik az egyiptomi mentőöv

Érdekes a háttere az egyiptomi projektnek, melybe a Transzmasholding be akarja vonni a Csepel Holdingot. Minden idők legnagyobb magyar részvételű vasúti fejlesztése 1,2 milliárd eurót ér, a gyártásért felelős konzorciumot a magyar Dunakeszi Járműjavító Kft. és az orosz Transzmasholding Hungary Zrt. hozta létre. Az 1300 vasúti személykocsi a vg.hu szerint legalább 600 millió eurónyi, tehát 194,4 milliárd forintnyi gyártást jelent a Dunakeszi Járműjavítónak. A járműjavítót ugyanakkor Orbán Viktor májusi határozata alapján versenyeztetés nélkül el kellett volna adni a Transzmasholding tulajdonában levő TMH Hungary Invest Zrt.-nek, az ingatlanjaival együtt. Ez a VEKE szerint azzal járt volna, hogy felmondják a Dunakeszi Járműjavító Kft. és a Stadler közötti együttműködési megállapodást, és az emeletes motorvonatok ezután kizárólag Minszkben készültek volna. A miniszterelnöki határozat az adásvételre június 30-át jelölte meg határidőnek, ám a megállapodást végül mégsem kötötték meg, az e-cégjegyzékben a TMH Hungary nem szerepel a Dunakeszi Járműjavító tulajdonosai között. A sztorinak viszont még nincs vége: Orbán október 31-én megjelent határozata november 29-re módosította a határidőt.

Folyamatban van még egy indiai üzlet előkészítése is, a távol-keleti országba ultrapreciziós CNC esztergagépeket szállítanának, egy másik projektben pedig felújított gépeket kellene szállítaniuk, elsősorban az autógyártás piacára, német megrendelésre. A Csepel Holding vezetése szerint így a céget az év végére sikerül egészséges állapotúra hozni, melyben szerepet kap egy tőkeemelés lehetőség is, ami a további fejlődést és jelentős árbevétel növekedési potenciált hordoz magában.

A Csepel mostani helyzete mindenesetre a konkrét számok tükrében sem szívderítő: a féléves jelentés szerint éves összevetésben több mint 29 százalékkal csökkent értékesítésük nettó árbevétele, 470-ről 333 millió forintra. Az üzleti tevékenység nettó eredménye több mint 59 százalékkal zuhant, 108 millióról 44 millióra.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Az ANY 40 százalékkal növelte nyereségét az első félévben
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 19:58
Az ANY Biztonsági Nyomda nettó eredménye 5,33 milliárd forintra nőtt – olvasható a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján kedden közzétett beszámolóban.
Vállalat Az MBH bankban a Matolcsy kör már nem tulajdonos
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 18:00
A Quartz Befektetési Alapkezelő Zrt. részesedése immár nulla, közölte a bank a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
Vállalat A WING eladta 18 lakásprojektjét Lengyelországban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 14:05
Rekordértékű, több mint 223 milliárd forint (2 405 millió PLN) összegű megállapodás született a WING többségi tulajdonában lévő Echo Investment által fejlesztett, valamint a vállalat résztulajdonában álló Resi4Rent bérlakásplatform portfoliójának valamivel több mint felének értékesítéséről.
Vállalat Véget ért a sztrájk az Egyesült Államokba legtöbb járatot indító légitársaságnál
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 13:41
Az Air Canada és a légiutas-kísérők szakszervezete előzetes megállapodást kötött, amellyel véget ér a napok óta tartó sztrájk.
Vállalat Trump lemásolná Nagy Márton ötletét
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 12:59
Az amerikai Eli Lilly árat emelt Nagy-Britanniában, miközben a dán Novo Nordisk az Egyesült Államokban csökkentette a fogyasztó gyógyszer árát. 
Vállalat Nem akármilyen befektetők érkeznek az Intelbe
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 11:37
A Trump-kormányat és a Softbank is beszállna az Intelbe. A chip-gyártó üzletág felvirágoztatása a cél. 
Vállalat Felére csökken a fogyasztó csodaszer ára
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 09:47
A felére csökkenti a legnépszerűbb gyógyszerének árát a Novo Nordisk. 
Vállalat A füstben nemcsak az egészség vész el, hanem az igazság is?
Natív tartalom | 2025. augusztus 18. 14:22
Az internet által az emberiség történetében először jutottunk el oda, hogy bárki szinte bármiről bármikor információhoz juthat. Egy kattintással válhatunk szakértővé bármilyen témában, legalábbis látszólag. A valóság azonban árnyaltabb: a „korlátlan tudás” korszakában a bizonytalanság, az álhírek és a tévhitek is minden korábbinál gyorsabban terjednek.
Vállalat Kirobbanó erőben a hazai tőzsde prémiumpapírja
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 18. 08:57
Javuló hatékonyság mellett 20 százalék felett bővült az AutoWallis árbevétele az első félévben.
Vállalat Itt az MNB és a bankok közös nagy dobása, ezzel mindenki jól jár
Herman Bernadett | 2025. augusztus 15. 05:49
Szeptemberben indul a Magyar Nemzeti Bank (MNB) minősített vállalati hitelprogramja (MVH), amelyben már több bank is jelezte, hogy részt venne. Az Erste is ezek közé tartozik, Cselovszki Róbert, a hitelintézet vezérigazgató-helyettese reméli, hogy a kezdeményezés fellendítheti az elmúlt években padlóra került vállalati hitelezést. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG