7p

Negyedik nagy szereplőként az Erste is elkezdte az AutoWallis részvények elemzését. A pénzintézet az első célárát is bemondta, ami mellé vételi ajánlást fűzött.

Negyedik szereplőként az Erste is csatlakozott azokhoz az elemzőközpontokhoz, amelyek kiemelten figyelik a Budapesti Értéktőzsde Prémium Kategóriájában jegyzett AutoWallis részvényeket. Korábban az OTP 210 forintos, az MBH szintén 210 forintos, míg a Concorde 200 forintos célárat határozott meg 12 hónapos távon a tőzsde autós társaságának papírjaira.

Az Erste várakozásait Nagy András, a pénzintézet részvényelemzője osztotta meg az AutoWallis Befektetői napján csütörtökön.

Az Erste 202 forintos célárat határozott meg, vételi ajánlással. Az előrejelzés az átlaghoz képest konzervatívnak tekinthető, hiszen a négy elemzőház konszenzusa 205 forinton áll.

Nagy András elmondta, hogy az AutoWallis legnagyobb erőssége a „jól diverzifikált portfólió”, ami kiterjed a modellkínálatra (28 forgalmazott márka), valamint a földrajzi lefedettségre is (Lengyelországtól Görögországig). „Nagyon gyorsan változik az elektromos autókkal kapcsolatos szabályozás, az új autóvásárlások támogatása, ezért fontos a diverzifikáció és a nyitottság az új márkákra” – fogalmazott az elemző.

Az Erste, ahogy a többi elemzőközpont is, a célárak meghatározásakor nem számol a jövőbelik akvizíciók hatásával, csupán az organikus növekedést vizsgálja. Talán ennek is betudhatóan az árbevétel várakozása 2028-ra a negyedével, az EBITDA előrejelzése pedig a harmadával marad el az AutoWallis menedzsmentjének prognózisától.

Kínai fronton nagyon beerősített az AutoWallis

A kockázatok közül mindenképp kiemelhető az autóipar és a közép-európai tőkepiacok alulértékeltsége. Ha az iparág megítélése javulna, akkor az nagy lendületet adhatna az autóipari részvényeknek is. Emellett óriási kérdés, hogy miként alakul, visszatér-e a fogyasztói bizalom? Az elmúlt évek inflációs robbanása ugyanis nemcsak Magyarországon, hanem szerte Európában historikusan magas szintre emelte a lakossági megtakarításokat, míg a nagyobb értékű költések háttérbe szorultak. Ebből a szempontból már láthatunk pozitív jeleket, hiszen az elmúlt hónapokban ismét mérsékelt növekedés indult el az újautó-vásárlásokban.

Az elemzők egyetértenek abban, hogy a diverzifikáció és a termékpaletta növelése biztosítékot adhat a különböző iparági vagy belső működésből fakadó kockázatok kivédésére. Az AutoWallis az iparági trendeket követve leginkább a kínai autók frontján erősített be a mögöttünk hagyott időszakban.

Ormosy Gábor, a cég vezérigazgatója a kínai autókkal kapcsolatban több fontos mérföldkövet is kiemelt. 2025 áprilisában megnyitották Magyarország első vidéki BYD értékesítési pontját Győrben, augusztusban pedig egy debreceni BYD autókereskedelmi pont megnyitásáról is megállapodtak. Idén májusban, a Salvador Caetano Csoporttal együttműködve kizárólagos forgalmazói lettek az XPENG kínai prémium márkának Magyarországon, Szlovéniában és Horvátországban. A kiskereskedelmi értékesítés októberben indul. Emellett kizárólagos importőri jogokat szereztek a prémium márkának számító kínai NIO forgalmazására.

Az AutoWallis nagyon hisz a kínai márkákban, többel is beerősített az elmúlt időszakban
Az AutoWallis nagyon hisz a kínai márkákban, többel is beerősített az elmúlt időszakban
Fotó: Depositphotos

Ormosy Gábor szerint elképesztő túltermelés figyelhető meg az autópiacon, ami elsősorban a kínai autógyártók agresszív terjeszkedésével magyarázható. „Jelenleg 55 márkával vannak jelen Európában, ami nyilvánvalóan nem tartható fenn hosszútávon” – magyarázta a vezérigazgató, aki mindenképp konszolidációra számít. Ezt támasztja alá az is, hogy tavaly például az 55 márkából mindössze 14 tudott ezer darabnál több autót értékesíteni az európai piacon.

Ormosy Gábor ugyanazt várja a kínaiaktól is, mint amit annak idején a japánoktól és a dél-koreaiaktól láthattunk: a részben államilag támogatott exportoffenzíva nagyon turbulens piacot eredményez, de ezután jöhet a tisztítótűz. Vagyis a kínai cégek a jövőben helyi gyártással kiegészülve, az európai igényekhez igazított autókkal lehetnek meghatározó szereplők a kontinensen.

A BYD-t már lassan két éve képviseli az AutoWallis, róluk mindenképp feltételezhető, hogy ilyen potens szereplővé válnak. Magyar szempontból az is a forgalmazás mellett szól, hogy a BYD Szegeden hozza létre a legnagyobb európai gyártóbázisát. Ormosy az XPENG esetében a K+F tevékenységet és a technológiai megoldásokat emelte ki (az együttműködés elindulásakor az AutoWallis a kínai cég legnagyobb innovációját, az általa fejlesztett repülő autót, az X2 modellt is bemutatta a közönségnek), míg a NIO-nál a kiskereskedői hálózatépítésre vonatkozó kínai stratégiát, illetve az AutoWallis számára az osztrák piacra való betörés lehetőségét említette meg.

Még mindig a töltőhálózat a legnagyobb gát

Ami az értékesítési adatokat illeti: a cég az idei első félévben 26 ezer autót adott el. „Az idei éves számok meg fogják haladni a tavalyi, 50 ezerhez közelítő értéket” – tekintett előre Ormosy Gábor.

A hajtásláncokat illetően a benzines gépjárművek részaránya a 2021-es, közel 40 százalékról 28,4 százalékra, a dízeleseké pedig 19,6 százalékról 9,4 százalékra esett vissza. Az elektrifikáció továbbra is erőteljesen jelen lévő trend, a tisztán elektromos autók részaránya a teljes értékesítési portfólión belül 15,6 százalék. 2021-ben még 9,1 százalék volt az arány. A legnagyobb részesedést már a hibrid járművek teszik ki, 34,8 százalékkal.

Még mindig a töltőhálózat fejletlensége a legnagyobb gátja az elektromos autózás terjedésének
Még mindig a töltőhálózat fejletlensége a legnagyobb gátja az elektromos autózás terjedésének
Fotó: Depositphotos

Az elektromos autók elterjedésének legnagyobb gátja Magyarországon egyértelműen az infrastruktúra fejletlensége. Lakosságarányosan a skandináv és Benelux-államok töltőhálózati kiépítettsége tízszerese a magyarnak. „Ez a lemaradás behozható, ehhez viszont valószínűleg európai uniós intézkedések szükségesek. Már folynak a tárgyalások egy ilyen közös stratégiáról” – tette hozzá Ormosy Gábor.

Továbbra is a duplázás a cél

A pénzügyi mutatókat illetően az AutoWallis az első félévben 235 milliárd forintos árbevételt ért el, ami húsz százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Az EBITDA ugyanakkor tíz százalékos mínuszt mutat 2024 első félévéhez viszonyítva (8,1 milliárd forint). Ormosy Gábor elmondta, hogy az első negyedév hozott némi huppanót az eredményekben, a második negyedévük viszont már jól sikerült. Ennek is köszönhetően nem változtatnak a korábban meghatározott, hosszú távú stratégiájukon: a cél a duplázás, vagyis 2028-ra a 750 milliárd forintos árbevétel elérése.

Az AutoWallis vezérkara a cég által szervezett befektetői napon
Az AutoWallis vezérkara a cég által szervezett befektetői napon
Fotó: Klasszis Média / Imre Lőrinc

Ormosy arról is beszélt, hogy átlagosan évi két akvizícióval lehet számolni a társaság részéről. A legutóbbi ilyen klasszikus felvásárlásuk Csehországhoz köthető, amikor idén áprilisban megnyitották első nagyhaszongépjármű értékesítési pontjukat, közel a német határhoz. A cseh piacon egyébként magasabb marzsokat tud elérni a csoport, mint Magyarországon. A teljes árbevétel több mint 50 százaléka már külföldről érkezik.

Egy fontos, a részvényeseknek szóló üzenet pedig az volt, hogy a jelenlegi tervek alapján 2027-ben tud majd az AutoWallis először osztalékot fizetni – erről Székely Gábor, az AutoWallis befektetői kapcsolatok igazgatója beszélt. Aki szintén hozzátette, hogy nehéz átugraniuk a saját iparáguk megítélésén, maguk mögött hagyni annak árnyékát. Ez a negatív iparági percepció a jelenlegi részvényárfolyamukon is meglátszik.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Rábólintottak Brüsszelben: méretes felvásárlásra készül a leggazdagabb ukrán üzletember
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 13:32
Az acéliparban történik mindez.
Vállalat Furcsa mozgás a Lukoil tulajdonosi szerkezetében
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 07:41
Leonid Fedun, a Lukoil egyik társalapítója eladta nagyjából 7 milliárd dollár értékű részesedését az orosz olajvállalatban – mondta három forrás, és ezt az adatok is alátámasztják.
Vállalat Egy ligába kerülne az OTP-vel az MBH Bank a pesti tőzsdén
Imre Lőrinc | 2025. november 24. 19:14
Eladja saját tulajdonában álló részvényeit az MBH Bank. A lakossági befektetőknek 14 munkanapjuk lesz arra, hogy lecsapjanak a maximum 3848 forinton árult papírokra. Az MBH Bank a 7 százaléknyi tulajdont megtestesítő részvénycsomagjától azért válna meg, hogy hosszabb távon a blue chipek közé is betörjön a Budapesti Értéktőzsdén.
Vállalat Nagyon jól ment a DH-nak
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 09:51
Milliárdos profit a DH Groupnál.
Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
Vállalat Csendes nyitvatartást vezet be a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:41
Tesztelték, bejött: országszerte, minden üzletben lehetőség lesz nyugodtabb környezetben ügyet intézni a Magyar Telekomnál. A kezdeményezés november 24-én, hétfőn indul, és havonta egyszer lesz elérhető.
Vállalat Komoly gyógyszeripari beruházást adtak át Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:01
Komoly mérföldkőhöz ért az Egis Gyógyszergyár.
Vállalat Utolérni Ausztriát? Ezzel a cégszerkezettel nehéz lesz – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 21. 10:05
Rendkívül individualisták a magyarországi vállalkozók, ami sok esetben gátja a hatékonyabb működésnek, a céges összeolvadásoknak – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában a Concorde MB Partners ügyvezetője, az MGYOSZ elnökségi tagja. Szendrői Gábor hozzátette, hogy a lengyel és a cseh átlaghoz képest is nagyon magas, 70-75 év a magyar tulajdonosok átlagéletkora. Az egyre nagyobb számban megjelenő ázsiai beruházókkal pedig az a baj, hogy – a nyugati cégekkel ellentétben – elvétve működnek csak együtt a helyi beszállítókkal.
Vállalat „A bizalom új nyelve az adat” – interjú Peltzer Árminnal, az Opten marketingigazgatójával
PR | 2025. november 21. 09:13
A gazdasági környezet ingadozik, a partnerek fizetési fegyelme lazul, a vállalkozói bizalom pedig sok helyen megkopott. Mégis: az üzleti világ nem állhat meg. Hogy ki kivel üzletel, az ma már nem intuíció, hanem döntéstámogatott, adatvezérelt folyamat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG