6p
Az űrutazásnak nemcsak a képzelet, hanem a pénztárca is határt szab: hiába a SpaceX újrafelhasználható rakétája, egy ember kilővése az űrbe továbbra is több száz millió forintba kerül. A költésgek a töredékükre esnének, ha létrehoznák a már több évtizede tervezett űrliftet, amely elegáns megoldás lehetne a jövő asztronautáinak. Ugyan milyen nehéz lehet megépíteni ehhez egy 36 ezer kilométeres kábelt?

Az emberiség régi álma, hogy kijusson a világűrbe, mérnökök és sci-fi írók évtizedeken át próbálták megtalálni a legbiztonságosabb és költséghatékonyabb módszert, amivel valóra válhatják ezt az álmot. Eddig csak a dollármilliókat elégető hatalmas űrrakéták bizonyultak működőképesnek a gyakorlatban, egy űrlift megépítése azonban gyökeresen változtatná meg az űrkutatás jövőjét. Konsztantyin Ciolkovszkij orosz mérnök még 1895-ben vetette fel az ötletet, Arthur C. Clarke pedig Az éden szökőkútjai c regényében írt egy ilyen szerkezet megépítéséről - írja az Economist.

Elon Musk űrprogramja, a Space X máris forradalmi változásokat hozott az ágazatban: újra felhasználható egyes fázisú rakétájuk kifejlesztésével jelentősen csökkentették egy-egy kilövés költségét, legújabb és egyben legerősebb rakétájuk, a Falcon Heavy pedig várhatóan 90 millió dollár környékén kóstál. A magáncég legújabb tervei szerint legújabb űrrakétájuk egy óra alatt képes lenne elérni a Föld bármelyik pontjára, erről itt olvashatsz részletesebben.

Miért lenne előnyös megépíteni?

Gazdasági szempontból egy űrlift megépítése azonban még a jelenleg legolcsóbb űrutazási módszereknél is jóval gazdaságosabb lenne, így tehát – bármilyen merésznek vagy elképzelhetetlennek is tűnik – az ötletet sosem vetették el. Jelenlegi árakon nagyságrendileg 5,5 millió forintba kerül egy kilogramm hasznos teher feljuttatása az űrbe: ez egy 70 kilós asztronauta esetében tehát minimum 385 millió forintot emészt fel. A hasznos teher ráadásul a teljes rakéta elenyésző részét képezi csak, egy hagyományos űrrakéta több mint 90 százaléka ugyanis elvész a felszállás során.

Elkapkodták a jegyeket: februárban új űrtörténelmet írunk

Alig egy hét múlva indul a világ eddigi legnagyobb űrrakétája, egy lépéssel közelebb kerültünk Musk álmának valóra váltásához. További részletek >>>

Ez a hatalmas költség jelenleg a fő hátráltató erő az emberi űrutazásban, ez az ár pedig egyhamar nem száll még versenybe egy repülőjegy árával. Az űrlift azonban orvosolhatná ezt: számítások alapján egy ilyen tehervonó szerkezet hosszútávon akár 99 százalékkal is visszavethetné a költségeket, így kilogrammonkénti ár nagyjából 55 ezer forintra esne. Ha egy olcsó űrlift 5500 milliárd forintba kerül, 1 millió tonna hasznos teher után már utol is érnénk a kiadásokat. (Ez nagyjából két Nemzetközi Űrállomás, ISS súlya)

Hogy nézne ki?

Egy liftnek négy alapvető eleme van: a kábel, a horgony, az ellensúly és a mászó. Az alapvető elképzelés szerint a horgony egy stabil ponthoz kötődne a Földön, míg az ellensúly egy űrállomás lenne a kábel másik végén, ami megfeszíti azt. Az űrbázis egyébként kilövőállomásként is működhetne az űrliftről indul programoknak.

Forrás:
Francisco Esquembre/Wikipédia

Hogy a szerkezet stabil maradhasson, az állomásnak geostacionárius pályán kell lennie (GEO), ami a Föld esetében 36 ezer kilométeres magasságban van. Ilyen magasságon pályára állított tárgyak annyi idő alatt írnak le egy teljes kört, mint a Föld maga körül, a tárgy tehát a bolygóról nézve mozdulatlannak tűnik az égbolton.

A mászó elem egy hagyományos liftkocsi: egy kabin, amely feljut, majd visszaereszkedik a kábelen. Bár a kocsi felküldése komoly energia befektetéssel jár, nagy része visszanyerhető az ereszkedés során, amelyben a gravitáció segít. A kocsiknak ráadásul méretesnek és gyorsnak is kell lennie: még ha képes lenne 500 km/órával menni, akkor is három napba telne az út.

(GIF: Geostacionárius pálya - a földi megfigyelő számára mindkét műhold mozdulatlannak látszik)

Akkor miért nincs még kész?

Jelenleg a legnagyobb akadályt a kábel jelenti, ismereteink szerint ugyanis nem létezik erre a célra megfelelő nyersanyag. Egy ideális kábelnek elég könnyűnek, megfizethetőnek kell lennie, továbbá stabilabbnak, mint bármely anyag, amit jelenleg létre tudunk hozni. A grafén vagy a gyémánt nanocsövek tűnnek eddig a legígéretesebbnek, de még ezek súly-erő aránya is csak a tizedét teszik ki a szükségesnek. Ráadásul ezeket a különleges anyagokat maximum csak pár centis hosszban képesek előállítani labor körülmények között, ami messze elmarad az áhítottól.

A kábelnek elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy ellenálljon a természeti körülményeknek, a korróziónak és a napsugárzásnak, a mikro-meteoritoknak és a becsapódó űrtörmelékeknek is – nem beszélve az űrben keringő műholdakról, amelyek könnyedén belecsapódhatnak a kábelbe. Ha a kábel a horgonyhoz közel szakad el, az ellensúly mozgása felemelné és kirepítené a szerkezetet a világűrbe – míg ha az ellensúly közelében történik meg a baj, a kábel hatalmas ostorként visszazuhanna a Földre.

A gyakorlati megvalósítás pedig még számos más kérdést is felvet. A 36 ezer kilométeres kábel megépítéséhez rengeteg nyersanyag kell, a liftkocsi feljuttatásához pedig egy atomreaktor energiájára lenne szükség. További problémát okozna a szerkezet összeszerelése, a kábel feljuttatása és a horgonyként szolgáló indítóközpont létrehozása. Utóbbira megoldás lehet például egy mozgatható tengeri platform létrehozása, a kábel kifeszítését ez azonban csak tovább nehezítené.

(A videóhoz magyar felirat is van)

Egyelőre tehát még azt sem tudjuk, valósággá válhat-e az űrlift gondolata, vagy örökké álom marad. A ötlet eleganciája, költséghatékonysága azonban túl vonzó ahhoz, hogy a mérnökök felhagyjanak az ötleteléssel.

Váratlan fordulat: elveszett a Tesla-vezérre bízott titkos rakomány

Ahogy arról már tegnap írtunk, többé-kevésbé sikeres kilövést hajtott végre a SpaceX a Cape Canaveral légibázisról. A felbocsátott Falcon 9-es rakéta feljuttatta a rá bízott rakományt, és vissza is tért a kiindulópontra – noha arról egy szót sem árulhattak el, hogy pontosan mit is kellett az űrbe vinni –, és ezzel le is lehetne zárni az ügyet. Csakhogy sehol sem találják a műholdat, amit elvileg sikerült felvinni. További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Nagy tervei vannak a Wizz Airnek Izraelben
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 17:09
A légitársaság 2026 tavaszára létrehozza légibázisát a tel-avivi Ben Gurion repülőtéren – jelentette be izraeli látogatásán csütörtökön Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.
Vállalat Rekordprofitot villantott a Gránit Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 09:45
A Gránit Bank egyedi szinten 2025 első kilenc hónapjában 14,5 milliárd forint adózás utáni eredményt ért el.
Vállalat Rábólintottak Brüsszelben: méretes felvásárlásra készül a leggazdagabb ukrán üzletember
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 13:32
Az acéliparban történik mindez.
Vállalat Furcsa mozgás a Lukoil tulajdonosi szerkezetében
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 07:41
Leonid Fedun, a Lukoil egyik társalapítója eladta nagyjából 7 milliárd dollár értékű részesedését az orosz olajvállalatban – mondta három forrás, és ezt az adatok is alátámasztják.
Vállalat Egy ligába kerülne az OTP-vel az MBH Bank a pesti tőzsdén
Imre Lőrinc | 2025. november 24. 19:14
Eladja saját tulajdonában álló részvényeit az MBH Bank. A lakossági befektetőknek 14 munkanapjuk lesz arra, hogy lecsapjanak a maximum 3848 forinton árult papírokra. Az MBH Bank a 7 százaléknyi tulajdont megtestesítő részvénycsomagjától azért válna meg, hogy hosszabb távon a blue chipek közé is betörjön a Budapesti Értéktőzsdén.
Vállalat Nagyon jól ment a DH-nak
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 09:51
Milliárdos profit a DH Groupnál.
Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
Vállalat Csendes nyitvatartást vezet be a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:41
Tesztelték, bejött: országszerte, minden üzletben lehetőség lesz nyugodtabb környezetben ügyet intézni a Magyar Telekomnál. A kezdeményezés november 24-én, hétfőn indul, és havonta egyszer lesz elérhető.
Vállalat Komoly gyógyszeripari beruházást adtak át Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:01
Komoly mérföldkőhöz ért az Egis Gyógyszergyár.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG