Tegnap írta meg a Napi.hu korábbi dolgozók beszámolói alapján, hogy milyen brutális körülmények között végzik a dolgukat a Magyar Posta Zrt. alkalmazottai.
Csak néhány példa: az eszméletlen túlhajszoltságon túl arról is beszélnek, hogy a túlórákat egész egyszerűen eltüntetik a csoportvezetők a papíron vezetett dokumentumokról, így ki sem fizetik azt. Az igazán extrém esetek közé tartozott az is, mikor egy csoportot állítólag addig tartottak bezárva étlen-szomjan, amíg meg nem csinálták a kiszabott feladatot. A dolgozók szerint a hatékony munka legnagyobb ellensége gyakorlatilag a Magyar Posta szabályzata, ám ha valaki vét ellene, az számíthat a retorziókra.
A vádakkal kapcsolatban megkérdeztük a Magyar Postát, mégis, mi az oka annak, hogy hemzsegnek a munkavállalói negatív kritikák, mit reagálnak a cikkre, lesznek-e belső vizsgálatok, és frissítenek-e valamit az elavultnak tűnő szabályzaton.
Nem lenne baj, ha mindenki követné a szabályokat
A posta keményen beleáll a vitába: válaszlevelükben azt írják,
A Magyar Postán kialakított szabályrendszerek betartása valamennyi, a cikkben felvetett észrevételre megoldást ad, ugyanakkor elmondható, hogy a Magyar Posta Zrt. jelenleg is érvényben lévő szabályzatainak aktualizálása és fejlesztése folyamatosan zajlik.
- ismerte be a problémák létét a Magyar Posta. Közölték továbbá, hogy a vállalat működését felügyelő szervek folyamatos ellenőrzéseket tartanak, "a beérkező ellenőrzési tapasztalatok, vagy munkavállalói jelzések alapján az illetékes szakterület minden esetben soron kívüli vizsgálatba kezd, amelynek eredménye alapján a szükséges intézkedéseket a Magyar Posta megteszi."
Reagáltak arra a kézbesítői esetre is, amikor - útvonal szerint - egy rendkívül meredek budai utcában kellett volna fölfelé haladni a küldeményekkel, ám a kézbesítő egy sokkal logikusabb módot választva elindult a járat végéből lefelé, ami könnyebb is volt és gyorsabb is, mégis balhé lett belőle. A posta erre azt írta,
a kézbesítői járás útvonalától való, előre nem egyeztetett eltérés, más útvonalon való haladás a munkavállaló szempontjából biztonsági, míg az ügyfél szempontjából minőségbiztosítási kockázatot hordoz magában"
és megjegyezték, hogy egyébként éppen az ilyen esetekre van külön eljárásrend, ha a kézbesítő jelzi, hogy optimálisabb útvonal is lenne a feladat elvégzésére, ehhez a felettesekkel kell egyeztetni.
Arra a kérdésünkre, hogy indít-e belső vizsgálatot a Zrt. a bezárásos ügy miatt, nem érkezett egyértelmű válasz, mint írják, "valamennyi ügyfélvisszajelzéshez hasonlóan a vállalat a munkavállalók észrevételeit, javaslatait is kezeli, szükség esetén vizsgálatot indít".
Nem cél a halálra dolgoztatás
A túlórabérek kifizetésével (vagy nem kifizetésével) kapcsolatban a Magyar Posta elmondta, 2016. negyedik negyedévében a kifizetett túlórák összege mintegy 30%-kal haladta meg az előző negyedévit.
Magyar Postának munkáltatóként nem célja egyetlen munkavállaló esetén sem a túlmunkával történő foglalkoztatás, ebben az évben a túlórák csökkentése – a megfelelő létszám biztosítása mellett – kiemelt vezetői feladat a posták vezetői felé. (...) az esetleg felmerülő többletórák csökkentése pedig pihenőidő biztosításával valósul meg. A munkaidőkeret végén fennmaradó többletóra (...) túlóraként kerül kifizetésre."
Más részleteket is elárult a posta:
- A felmondások száma a tavaly év végi Erzsébet-utalványos, karácsonyi-késős időszakban sem haladta meg az átlagosan tapasztalt mértéket, pedig akkor aztán van terhelés.
- Szerintük minden dolgozó megkapja a szükséges betanítást és információkat a kapcsolódó termékek (sorsjegy, biztosítás, stb.) értékesítéséhez. A Magyar Posta szerint a jutalékrendszerrel sincs baj, aki ügyesen csinálja, az akár több 10 ezer forintot is eltehet extrába.
A vállalat végül elmondta, a munkaerőhiány - nem meglepő módon - leginkább a logisztikai területeken a legjelentősebb, itt 25 százalékos bérfejlesztést hajtottak végre.
Ha ez igaz, akkor még több munkára készülhetnek a dolgozók: A Magyar Nemzet értesülése szerint az államra, azon belül gyakorlatilag a Magyar Postára testálnák az étel- és italautomata szolgáltatások ellenőrzését annak ellenére, hogy szakma és a kormány egyeztetése szerint a felügyeleti szereplőt a piacról választották volna ki. A most benyújtott fideszes törvénytervezet szerint azonban csak olyan szerv végezhetnél a feladatot, amely a 2000-nél magasabb lélekszámú településeken ügyintézésre alkalmas ügyfélszolgálatot üzemeltet. Ez pedig a Magyar Posta Zrt. |