Christopher Laska, a Telenor Magyarország vezérigazgatója beszédet mond egy januári megnyitón. Első fokon most félmillióra bírságolták. MTI Fotó: Soós Lajos |
Az NMHH hatósági ellenőrzés során vizsgálta a Telenor 2014. július 25-i hatállyal végrehajtott egyoldalú szerződésmódosításának jogszerűségét. Az ellenőrzés azzal zárult, hogy a Telenor valószínűleg jogsértően járt el, ezért a hatóság általános hatósági felügyeleti eljárást indított, amely 2015. május 15-én elmarasztaló határozattal zárult le.
Hol hibáztak?
Az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok egyértelműen úgy rendelkeznek, hogy lehet ugyan egyoldalúan módosítani a szerződéseket, de csak akkor, ha azt a körülményekben bekövetkezett, a szerződés megkötésekor előre nem látható, lényeges változás indokolja.
A Telenor megemelte a díjakat, az emelést pedig utólag a körülményekben beállt változásokkal indokolta. A szolgáltató ezt egyrészt a hálózat működését biztosító eszközök elhelyezésére szolgáló ingatlanbérleti árak infláció miatti emelkedésével, másrészt az euróárfolyam változása miatti költségnövekedéssel, harmadrészt pedig az elektronikus hírközlésről szóló törvény (Eht) és a végrehajtási rendeletek változásaival indokolta.
Még a cégvezetőt is megbírságolták
A Telenor a vizsgált egyoldalú szerződésmódosítása során összesen 93 tarifacsomag díjait emelte, az NMHH vizsgálata szerint jogellenesen. A hatóság a Telenor egyoldalú szerződésmódosítással összefüggő gyakorlatát 2010 óta már számos alkalommal jogsértőnek találta, és többször is bírságot szabott ki.
Ezúttal 250 millió forint pénzbírságot szabtak ki a cégre, valamint vezető tisztségviselőjét (Christopher Laska vezérigazgatót) 500 ezer forint bírsággal sújtotta az irányadó elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok és általános szerződési feltételek ismételt megsértése miatt.
Az NMHH közleménye azonban arra is felhívja a figyelmet: az elsőfokú döntés még nem jogerős, azzal szemben a szolgáltató fellebbezhet a hatóság elnökénél.