3p
A vasárnapi nyitva tartás, vagy inkább zárva tartás körüli viták mulatságos fordulatot hoztak: az adóhivatal számításokkal próbálja alátámasztani a kormány igazát, amelyek azonban durva módszertani hibákat tartalmaznak, értékelhetetlenek. Sikerült ugyanis a január-februári pangás adatait összehasonlítani a húsvéti nagybevásárláséval.
MTI Fotó: Mohai Balázs

A vasárnapi nyitva tartás tilalmát elrendelő törvény „március 15-i hatályba lépését követően nem csökkent, sőt kismértékben nőtt a kereskedelmi ágazat forgalma a megelőző hetekhez képest. Az érintett három hét átlagos kereskedelmi forgalma meghaladja a március 15-ét megelőző kilenc hét - a január 5. és március 8. közötti időszak - forgalmi átlagát” – írtuk ma a jó kormánypárti kapcsolatokkal rendelkező Napi Gazdaság nyomán, amely a NAV-ot kérdezte az online pénztárgépek adatairól.

Az online pénztárgépek hatalmas előnyt jelenthetnek a statisztikakészítésnél, úgy látszik, napra kész adatokat lehet belőlük kinyerni, csak tudni kéne ezeket értelmezni. A január 5-e és március 8-a közötti időszak ugyanis leginkább pangásáról híres a kereskedelemben, sok bolt ki sem nyit január elején, a kiskereskedők is sokszor leltároznak, síelnek. Nincsenek családi ünnepek, bár a Valentin nap kissé fel szokta lendíteni a csokoládé- és plüssmaci-eladásokat.

Március 15-én mindenképpen zárva szoktak tartani az üzletek, az ez után következő, húsvét előtti hétvége viszont a vásárlás jegyében tellett. Kicsiben mint az aranyvasárnap Karácsony előtt, az ünnepre való felkészülés jegyében szokták tölteni az emberek. Olyannyira, hogy a legtöbb hipermarket, szupermarket el is használta kevés szabadon beosztható vasárnapi nyitvatartási napjából az egyiket, és nyitva tartott március utolsó vasárnapján. (Erről a Hvg.hu készített részletes összefoglalót annak idején.)

Bár a NAV azt állítja, hogy a boltbezárási tilalom óta nőtt a kereskedelmi forgalom, ez aligha mérvadó. Hogy a húsvéti időszak eléggé erősen tudja befolyásolni a kiskereskedelmet, arra többek között a KSH kiadványai is utalnak. Eszerint 2013-ban például a kiskereskedelmi forgalomban „az első kéthavi 2,7–2,8%-os csökkenés márciusra (a húsvéti vásárlások miatt) enyhült (-1,1%)”. Vagy érdemes lehet áttanulmányozni a Zwack Unicum, mint nyilvános tőzsdei cég negyedéves jelentéseit, amelyekben aszerint fluktuál eléggé rendesen a cég negyedéves árbevétele és nyeresége, hogy a húsvét éppen az első, vagy a második negyedévre esett abban az évben.

A helyes leginkább az lenne, ha ennek a három hétnek az adatait az előző év hasonló időszakával, pontosabban a 2014-es húsvét (2014. április 20-21.) előtti három hét adataival hasonlítanák össze. Bár ezt is nehezíti, hogy egyrészt akkor március 15-e nem esett bele ebbe az időszakba. Másrészt azóta állítólag, ha az állami statisztikáknak még hinni lehet, általában is nőtt a lakossági fogyasztás és a kiskereskedelem, a reálbér-növekedés következtében.

Vagy egyszerűen csak ki kellene várni egy hosszabb, összehasonlításra jobban alkalmas adatsort. A vasárnapi bevásárlást kedvelő vagy arra kényszerülő emberek bosszúsága egyébként sem mérhető számokkal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Így küzd a vásárlók kegyeiért a Lidl és az Aldi
Buksza blog | 2024. szeptember 20. 14:31
Megmutatjuk, hogy hogyan igazodnak a diszkontok a vásárlói igényekhez.
Vásárló Kitalálja, mit akar most venni a legtöbb magyar?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 18. 13:49
Páros lábbal rúgta be az ajtót az ősz: a légkondikat esernyők, esőkabátok váltották le a legnagyobb ár-összehasonlító oldalánál is.
Vásárló Elég rosszul néz ki a pánikvásárlások másik oldala
Buksza blog | 2024. szeptember 18. 08:55
A mesterséges intelligencia lehetővé teszi a valós idejű kereskedést a ruházati cikkek piacán, azaz a fogyasztói ízlés változásainak azonnali lekövetését és kiszolgálását. Ennek azonban nagy ára van.
Vásárló Örülhetnek a vásárlók a boltok új lépésének
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 18. 08:22
A saját márkás termékek korábban csak árukkal csalogatták a vásárlókat, ám az áruházláncok rájöttek, hogy ha javítják minőségüket, akkor hosszú távon kereshetnek velük. Ezért erősítik kínálatukat.
Vásárló Jön a Temu-szigorítás: van, ahol már kiszámolták mekkora lehet a drágulás
Buksza blog | 2024. szeptember 17. 17:39
Egyre gondoltak az Egyesült Államok és az EU szabályozó szervezetei, amikor úgy döntöttek, hogy bezárják a vámmentes importot lehetővé kiskaput, amelynek szerepe van a kínai e-kereskedők alacsony áraiban. 
Vásárló Lefagyott a Real-szurkolók arcáról a mosoly, amikor meglátták a BL-sorsolást
Natív tartalom | 2024. szeptember 16. 09:49
Alig vagyunk túl a BL-sorsoláson, de máris sokakat izgat, hogy melyik csapat nyeri majd meg a sorozatot. A fogadók körében korábban a Bayern München volt a legesélyesebb a sorsolást megelőzően. A bajorok mögött csak kicsivel maradt el a Barcelona, ami azért érdekes, mert a csapat korántsem a legerősebb. A katalánok végső sikerére, kevés az esély, így jól látható, hogy ilyenkor még az érzelmek dominálnak az esélylatolgatások kapcsán. Az oddszok alapján a címvédő Real Madrid és a Manchester City volt a két legesélyesebb csapat, de nekik kevesebb a magyar szurkolójuk, mint a német és a katalán együttesnek.
Vásárló Sorra esnek el az üzletek, többezres csökkenés Magyarországon is
Buksza blog | 2024. szeptember 15. 18:06
A koronavírus-járvány még ma is komoly mészárlást okoz a kisboltok körében azzal, hogy az emberek jelentős része távmunkában is dolgozik és mindennapivá vált a webáruházi vásárlás.
Vásárló Bejött a Meki húzása: étlapon marad a filléres menü
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 14. 11:21
Nehéz idők járnak a gyorsétteremláncokra, mert a fogyasztók az elmúlt évek magas inflációja nyomán jobban megnézik, mire költik a pénzüket és inkább otthon főznek. Azért el lehet csábítani őket.
Vásárló Megnyomta a vészcsengőt a Primark, másra kell készülniük a vásárlóknak
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 14. 10:38
Összekuszálja a szokatlan időjárás a ruházati cikkekkel foglalkozó áruházaknál a szezonális keresletet. A vevő sokszor nem azt látja a boltokban, amit ilyenkor szokott, de ennek ő az oka.
Vásárló Olyat tett a Tesco, amire már rég nem volt példa Magyarországon
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 12. 14:14
Hosszú idő után nyitottak egy új üzletet.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG