Mindenekelőtt nagyon fontos, hogy kellő megfontoltsággal közlekedjünk, ebben pedig sokat segít, ha nem kell állandóan azon aggódni, hogy mikor üt be valamilyen probléma. Számos dolog van, amit elkerülhetünk, de még a legóvatosabbakra is rányithatnak egy kocsiajtót, vagy felbukhat egy kátyúban, aminek a legrosszabb esetben csukló- vagy egyéb törés is lehet a végeredménye. Ilyenkor jól jön egy jó balesetbiztosítás, ami megóvja a kerékpárost a hossúz és kellemetlen kórházi kezelések költségeitől, ezt közölte az NN Biztosító a Privátbankár.hu-val. Ugyanakkor még ennél is jobb, ha megelőzzük a bajt, erre pedig öt tippet adtak nekünk:
1. Azért van, hogy használjuk: bicikliút
Gyakori élmény, hogy egy autó úgy húz el mellettünk, hogy kis híján beesünk az ablakán? Ha nem is lehet teljes egészében elkerülni a hasonló eseteket, nagyban csökkenthetjük a veszélyt, ha ahol csak lehet, a bicikliutat használjuk. Ha azonban az autók között kényszerülünk menni, ne feledkezzünk meg az alapvető biztonsági felszerelésről: láthatósági mellény, bukósisak, lámpák és prizmák. Ezek nélkül egyébként a rendőr is bármikor elkaphat minket, ami az autósok közti anyázás mellett egy szép büntetéssel is kecsegtet.
2. A gyalogos is csak ember
Ha városban biciklizünk, akkor együtt kell élni a gyalogosokkal. Pont. Az autós nagyobb és erősebb, a gyalogos pedig gyakran figyelmetlen és könnyen az ember elé lép, így másmilyen okból okozhat balesetet – akár úgy is, hogy egyébként nem neki van elsőbbsége, vagy tartja be a közlekedési szabályokat. Ne engedjünk a dühnek és a bosszúságnak: tartsuk be a szabályokat, semmiképp se keressünk „bosszúlehetőséget” (például a zebrán). Ha tehetjük, szimplán kerüljük ki őket, ehhez azonban fontos az állandó figyelem az úton.
3. Sisakkal vagy anélkül?
Ez még tényleg kérdés? Segítünk, hisz alapvetően két lehetőség áll fenn. Ha van rajtunk, akkor maximum egy vágás keletkezik a homlokon, meg némi zavarodottság, hogy hogyan kerültünk a bicikliről a földre ilyen sietősen, vagy hosszan élvezhetjük az intenzív osztály vendégszeretetét egy figyelmetlen autós vagy gyalogos miatt. Még mindig nehéz a döntés?
Havazás Salgótarjánban 2017. április 19-én. (Kép forrása: MTI Fotó, Komka Péter) |
4. Biciklis biciklisnek farkasa?
Bizony, nem csak figyelmetlen gyalogosok és bicajos skalpokra vadászó autósok vesznek részt a közlekedésben, sajnos nagyon sok a szemtelen kerékpáros is. Ők amellett, hogy erősen rombolják a városi biciklis közlekedés renoméját, gyakran túlságosan közel merészkednek, leszorítanak, vagy nem térnek ki a másik kerékpáros elől. A legjobb, ha elsősorban önmagunkra figyelünk és nem próbáljuk megleckéztetni a két keréken száguldó veszélyforrást.
5. Nem kell mindig elsőnek lenni!
Tény, hogy idegesítő, ha a piros lámpánál mellénk-, sőt, elénk sorolnak más biciklisták, ezen azonban felül kell tudni kerekedni. Az a pár másodperc, amivel később érünk oda valahova semmi ahhoz képest, amennyit kórházban fekhetünk, amikor az őrült versenyzésnek baleset a vége. A nyugalom megőrzése egyébként is kulcsfontosságú a közlekedésben, idegesen, feszülten ugyanis könnyebb figyelmetlenségből a közlekedési „tápláléklánc” rossz végén kilyukadni.