4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Európai Parlament belső piaci és fogyasztóvédelmi szakbizottsága kedden elfogadta az EU fogyasztóvédelmi szabályainak módosításait. Ha a szabályozás életbe lép, az véget vethet az összehasonlító-értékelő oldalakon írt kamu fogyasztói véleményeknek (vagy legalábbis annak, hogy megbízhatónak állítják be az ellenőrizetlen értékeléseket). Az a termék pedig, amiből az egyik országban silányabbat árulnak, mint a másikban, uniós feketelistára kerülhet.

Az Európai Parlament belső piaci és fogyasztóvédelmi szakbizottsága kedden elfogadta az EU fogyasztóvédelmi szabályainak módosításait az online piacon előforduló félrevezető rangsorolások és az EU-n belüli kettős termékminőség felszámolása érdekében.

Jobban hihetünk majd az összehasonlító oldalaknak

Az online piactereknek és az összehasonlító szolgáltatásoknak (mint például az Amazon, az eBay, az AirBnb, a Skyscanner) közzé kell tenniük azokat a fő paramétereiket, amelyek meghatározzák, hogy mi alapján rangsorolják a keresési lekérdezésből származó ajánlatokat, és hogy ellenőrzik-e a termékekről szóló fogyasztói értékelések hitelességét. A fogyasztóknak azt is a tudtára kell majd adni, hogy valójában ki az, aki az adott terméket vagy a szolgáltatást árulja, és egyértelmű tájékoztatást kell majd kapniuk a vásárlás előtt.

Ha a szabályozás életbe lép, tiltott gyakorlat lesz

  • a fogyasztók félrevezetése, azt állítva, hogy a termékről alkotott, más fogyasztói vélemény megbízható, amikor a megbízhatóság  biztosítása érdekében semmilyen észszerű és arányos lépést nem tettek,
  • a fogyasztó online keresésének eleget téve információ nyújtása olyan módon, hogy egy olyan terméket helyezzenek előtérbe, amelynek kereskedője közvetlen vagy közvetett módon fizetett azért, hogy termékét előtérbe helyezzék, kikerülve a keresési eredményeket, anélkül, hogy azt egyértelművé tennék a fogyasztó számára.

Nem lehet silányabb terméket árulni az egyik országban, mint a másikban

Ez a jogszabály az úgynevezett „kettős termékminőség” kérdésével is foglalkozik, vagyis  azokkal az esetekkel, amelyekben azonos márkajelzés alatt forgalmazott termékek összetétele vagy jellemzői különbözőek.

2017-ben botrány robbant ki abból a vizsgálatból, amely megállapította, bizonyos multinacionális cégek a később csatlakozott uniós tagállamok vásárlóinak megtévesztésére és becsapására épülő üzletpolitikát folytat. Általános jelenség, hogy gyengébb alapanyagokból készült élelmiszereket árulnak a kelet-európai országok legtöbbjében.

A vizsgálatok azt mutatták ki, hogy az élelmiszeripari termékek minősége hetven százalékban eltért a nyugaton forgalmazott verziók minőségétől, a szezonális termékek egyharmadánál mutatták ki a kettős minőséget. A Nébih vizsgálata szerint sok esetben (köztük a Coca-Cola, a Nutella, a Ritter vagy Manner termékei) gyengébb minőségű, más összetételű terméket kapunk ugyanabban a csomagolásban, mint amit tőlünk nyugatabbra árusítanak.

Az európai parlamenti képviselők úgy vélik, hogy ha egy áru megjelenése vagy leírása alapján  látszólag megegyezik egy másik tagállamban forgalmazott áruval, miközben valójában nem egyeznek meg, akkor az adott árut hozzáadják a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feketelistájához. A képviselők egyetértettek abban, hogy az áruk csak „világos és bizonyítható regionális fogyasztói preferenciák, a helyi összetevők beszerzése vagy a nemzeti jog követelményei miatt” különbözhetnek egymástól, és ennek a megkülönböztetésnek egyértelműnek és átfogónak kell lennie, hogy az a fogyasztó számára azonnal látható  legyen.

Mi jön most?

A javaslat, amely az „Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” elnevezésű jogszabálycsomag része, négy fogyasztóvédelmi tárgyú irányelvet módosít. Ha a módosításokat elfogadja a Parlament plenáris ülése, megkezdődhetnek a tárgyalások a Tanáccsal.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
Vásárló Autóbérlés – megfontolt választás
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 13:13
Egyre többen döntenek az autóbérlés mellett pénzügyi szempontokat mérlegelve. Saját járművet fenntartani manapság igencsak költséges vállalkozás, épp ezért sokak számára jobban megéri kocsit bérelni.
Vásárló Mit üzen a cégéről, ahogyan a véleményekre reagál?
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 12:00
Amikor valaki új szolgáltatót keres, az első útja gyakran a Google vagy a Facebook értékelésekhez vezet. Ez az első benyomás pillanatok alatt eldöntheti, hogy az érdeklődőből lesz-e vásárló. Az online térben a visszajelzések nemcsak szavak, hanem bizonyítékok. A minőségre, a hozzáállásra, és arra, hogy egy vállalkozás valóban figyel-e ügyfeleire.
Vásárló A szemüveg helyes ápolása a lehető legegyszerűbben
Márkázott tartalom | 2025. július 2. 11:23
A szemüvegesek számára nem csupán egy stílusos kiegészítő a szemüveg, hanem mindennapjaik fontos kelléke. Ha nem vigyáznak rá megfelelően, az akár az életminőségük romlásához is vezethet. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG