4p
Az Európai Parlament belső piaci és fogyasztóvédelmi szakbizottsága kedden elfogadta az EU fogyasztóvédelmi szabályainak módosításait. Ha a szabályozás életbe lép, az véget vethet az összehasonlító-értékelő oldalakon írt kamu fogyasztói véleményeknek (vagy legalábbis annak, hogy megbízhatónak állítják be az ellenőrizetlen értékeléseket). Az a termék pedig, amiből az egyik országban silányabbat árulnak, mint a másikban, uniós feketelistára kerülhet.

Az Európai Parlament belső piaci és fogyasztóvédelmi szakbizottsága kedden elfogadta az EU fogyasztóvédelmi szabályainak módosításait az online piacon előforduló félrevezető rangsorolások és az EU-n belüli kettős termékminőség felszámolása érdekében.

Jobban hihetünk majd az összehasonlító oldalaknak

Az online piactereknek és az összehasonlító szolgáltatásoknak (mint például az Amazon, az eBay, az AirBnb, a Skyscanner) közzé kell tenniük azokat a fő paramétereiket, amelyek meghatározzák, hogy mi alapján rangsorolják a keresési lekérdezésből származó ajánlatokat, és hogy ellenőrzik-e a termékekről szóló fogyasztói értékelések hitelességét. A fogyasztóknak azt is a tudtára kell majd adni, hogy valójában ki az, aki az adott terméket vagy a szolgáltatást árulja, és egyértelmű tájékoztatást kell majd kapniuk a vásárlás előtt.

Ha a szabályozás életbe lép, tiltott gyakorlat lesz

  • a fogyasztók félrevezetése, azt állítva, hogy a termékről alkotott, más fogyasztói vélemény megbízható, amikor a megbízhatóság  biztosítása érdekében semmilyen észszerű és arányos lépést nem tettek,
  • a fogyasztó online keresésének eleget téve információ nyújtása olyan módon, hogy egy olyan terméket helyezzenek előtérbe, amelynek kereskedője közvetlen vagy közvetett módon fizetett azért, hogy termékét előtérbe helyezzék, kikerülve a keresési eredményeket, anélkül, hogy azt egyértelművé tennék a fogyasztó számára.

Nem lehet silányabb terméket árulni az egyik országban, mint a másikban

Ez a jogszabály az úgynevezett „kettős termékminőség” kérdésével is foglalkozik, vagyis  azokkal az esetekkel, amelyekben azonos márkajelzés alatt forgalmazott termékek összetétele vagy jellemzői különbözőek.

2017-ben botrány robbant ki abból a vizsgálatból, amely megállapította, bizonyos multinacionális cégek a később csatlakozott uniós tagállamok vásárlóinak megtévesztésére és becsapására épülő üzletpolitikát folytat. Általános jelenség, hogy gyengébb alapanyagokból készült élelmiszereket árulnak a kelet-európai országok legtöbbjében.

A vizsgálatok azt mutatták ki, hogy az élelmiszeripari termékek minősége hetven százalékban eltért a nyugaton forgalmazott verziók minőségétől, a szezonális termékek egyharmadánál mutatták ki a kettős minőséget. A Nébih vizsgálata szerint sok esetben (köztük a Coca-Cola, a Nutella, a Ritter vagy Manner termékei) gyengébb minőségű, más összetételű terméket kapunk ugyanabban a csomagolásban, mint amit tőlünk nyugatabbra árusítanak.

Az európai parlamenti képviselők úgy vélik, hogy ha egy áru megjelenése vagy leírása alapján  látszólag megegyezik egy másik tagállamban forgalmazott áruval, miközben valójában nem egyeznek meg, akkor az adott árut hozzáadják a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feketelistájához. A képviselők egyetértettek abban, hogy az áruk csak „világos és bizonyítható regionális fogyasztói preferenciák, a helyi összetevők beszerzése vagy a nemzeti jog követelményei miatt” különbözhetnek egymástól, és ennek a megkülönböztetésnek egyértelműnek és átfogónak kell lennie, hogy az a fogyasztó számára azonnal látható  legyen.

Mi jön most?

A javaslat, amely az „Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” elnevezésű jogszabálycsomag része, négy fogyasztóvédelmi tárgyú irányelvet módosít. Ha a módosításokat elfogadja a Parlament plenáris ülése, megkezdődhetnek a tárgyalások a Tanáccsal.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Éves megyei matrica – egy költséghatékony opció
Márkázott tartalom | 2024. november 28. 10:54
Az autópálya matrica kínálat változásainak első lépése a 2015-ben, vármegyékre érvényes matricák bevezetése volt. Az új termék népszerűsége pedig azóta is töretlen, hiszen évek óta az eladási statisztikák élén találhatjuk azt, ez pedig várhatóan jövőre sem változik.
Vásárló A nap képe: dupla annyiba kerül a kolbász Budapesten, mint Bécsben
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 17:04
Hihetetlenül hangzik, de igaz: a magyar fővárosban sokkal drágább az utcán kolbászozni, mint az osztrákban.
Vásárló Árat csökkentett a Penny tulajdonosa az egyik kedvenc piacán
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 24. 19:44
A kelet- és közép-európai országok kiskereskedelmének sokszínűségére példa, hogy a Magyarországon a Pennyvel jelen lévő német REWE Group Bulgáriában a Billa áruházakkal szerzett nagy piaci részesedést.
Vásárló Kedves Temu, kérlek, menj innen!
Buksza blog | 2024. november 24. 14:31
Miközben a számos országban letarolják az online kereskedelmet az ágazat kínai óriásai, Délkelet-Ázsiában nem fogadják tárt karokkal a „nagy sárkányokat”. Magyarország és ellencsapásra készül. 
Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
Vásárló A botrány után jön a bagóért adott menü a Mekikben
Buksza blog | 2024. november 23. 15:48
A McDonald’s 2025-ben új termékcsoporttal jelentkezik, amelynek ételeiben az lesz a közös, hogy feltűnően olcsón fogják kínálni őket. Ezzel folytatják az idén kezdett ötdolláros burgeroffenzívát.
Vásárló Lehet, hogy a jövőben még több kis boltot nyitnak a nagy boltláncok
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 23. 14:51
Az olaszországi kiskereskedelem az áruházláncok rémálma, mert több száz cég versenyez a vásárlókért. Még az olyan óriásoknak is komoly gondjaik akadnak, mint a francia Carrefour.
Vásárló Vajon muszáj, hogy nagy falat legyen a költözés?
Márkázott tartalom | 2024. november 23. 11:30
A költözés egyszerre izgalmas és kimerítő. Az új otthon és egy új kezdet lehetősége rengeteg motivációt adhat, ugyanakkor a gyakorlati oldal rengeteg stresszel járhat, különösen ha szorít az idő, vagy a mindennapi munka mellett kell mindent megszervezni. 
Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Mikor nem ajánlott a CBD olaj?
Márkázott tartalom | 2024. november 19. 11:20
A CBD olaj népszerűsége folyamatosan nő, azonban sajnos nem ajánlott mindenki számára. Ennek az az oka, hogy mint más hatóanyagok esetében, itt is vannak ellenjavallatok és kockázatok. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG