A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) továbbra sem tudja pontosan megmondani, mikor indulhat el a MOL Bubi közbringarendszer nyílt próbaüzeme, azaz mikortól lehet majd civileknek is használniuk a zöld kerékpárokat. A társaság csak akkor indítja el ezt, amikor a rendszer már minden fontos paraméterében tökéletesen működik. A MOL Bubi közbringarendszer kiépítését végző Közbringa Kft. - amely mögött a T-Systems Magyarország Zrt. és a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. áll – jelenleg a rendszer működéséhez szükséges egyedi szoftverek végleges illesztését, finomhangolását végzi. Jelenleg az elkészült, javított szoftver belső tesztelése zajlik, ám úgy fest, még mindig vannak kérdőjelek. A BKK szerint amikor minden szoftveres hiányosság javítása megnyugtatóan megtörténik, és a tesztek ezt alátámasztják, akkor adják át a rendszert a nagyközönségnek.
Saját kútfőből - lassabban
S hogy miért a csúszás? Nos a BKK szerint azért, mert hungarikummal van dolgunk. A világon először Budapesten működnek majd magyar biciklik egy közbringarendszerben, ezért ezeket kerékpárokat még hozzá kell igazítani a rendszerhez. A MOL Bubi átadásának késése így abból is fakad, hogy nem egy másutt bevált rendszert, hanem a magyar ipar számára lehetőséget biztosító új megoldást választottak. Itt persze, nem arról van szól, hogy a MOL Bubi váza nem felel meg – informatikai problémák vannak.
Egy olyan bonyolult szoftveres rendszer kialakításakor, amely a MOL Bubi működtetéséhez szükséges, s amelynek még nincs kialakult gyakorlata itthon, óhatatlanul előfordulnak a belső tesztelés során felmerülő igazítási igények, melyeknek nagy részét az infokommunikációs cég mostanra már elvégezte – védekezik a BKK, ám ez természetesen nem ad magyarázatot arra, hogy miért állnak hasznavehetetlenül a kerékpárok március óta Budapest több pontján..
A MOL még nyugodt
Azt, hogy a jelenlegi helyzet kellemetlen, a névadó szponzor is érzi. Szollár Domokos, a MOL kommunikációs igazgatója a Privátbankár.hu megkeresésére elmondta, örömmel vették tudomásul, hogy a Csepel Kerékpárgyártó időben elkészült az almazöld kerékpárok gyártásával. Persze, akkor örültek volna igazán, ha a budapestiek a tavaszi hónapokban már birtokba is tudták volna venni a MOL Bubikat. A társaságnál természetesen tisztában vannak azzal, hogy a MOL-Bubi egy komplex és bonyolult technikai és számítástechnikai rendszer, melynek tökéletes működése és működtetése időt, energiát, és odafigyelést igényel. Azt a MOL is el szeretné kerülni, hogy egy félkész, nem 100 százalékosan működő rendszer kerüljön átadásra. A Mol ebben nagyobb reputációs veszélyt lát, mint abban, hogy nem az eltervezett időben indult el a szolgáltatás. Az persze kérdés – és ezt mind a BKK, mind a MOL válasza nyitva hagyja -, hogy egy több éve húzódó ügyben - a rendszer kiépítéséhez szükséges első, 900 millió forintos európai uniós támogatásról szóló szerződést 2011. szeptember 21-én írták alá – megengedhető-e ilyen szintű melléfogás, illetve ennek lesznek- következményei.
Időpont? Nincs.
Ami pozitívum, hogy a MOL-t, mint névadó szponzort a projektgazda BKK folyamatosan tájékoztatja a MOL Bubi közbringa projekt státuszáról. A BKK vezetése megnyugtatta az városi közösségi kerékpározás mellett továbbra is elkötelezett társaságot, hogy a tesz időszak indulása után minél hamarabb megkezdődhet az éles üzem, és a közösség zökkenőmentesen és kedvező áron tudja igénybe venni a szolgáltatást. Konkrét időpontot ugyanakkor a jelek szerint a MOL-nak sem mer már mondani a BKK – nekünk is adós maradt ezzel.