Ami a vásárlások helyszínét illeti, az élelmiszerárak növekedése miatt többször megy diszkontba a magyar megkérdezettek 37 százaléka, szupermarketbe 23, hipermarketbe pedig 22 százaléka. Piacot említ 19, lakóhely közeli boltot 11 százalék, ebben az összefüggésben.
Ha az ennivaló többe kerül, akkor a magyar megkérdezettek közül legtöbben tízóraira vagy uzsonnára költenének másként (61%); új ruhára (55%); otthonon kívüli étkezésre (39%); italok otthoni fogyasztására (38%); tevékeny pihenésre és szórakozásra, mint például koncert, film vagy színház (34%); kommunikációs szolgáltatásra, például mobil- és vezetékes telefonra, internetre, kábel tévére, stb., (34%); mindennapi rutin közlekedésre, mint autó, ingázás, stb. (33%).
Amin változtat |
Európai átlag |
Magyarország |
Főétkezések közötti falatozás |
39 |
60 |
Saját magának új ruha |
61 |
55 |
Otthonon kívüli étkezés |
61 |
39 |
Italok otthoni fogyasztása |
28 |
37 |
Tevékeny pihenés és szórakozás |
45 |
34 |
Kommunikációs szolgáltatás |
27 |
34 |
Mindenapi rutin közlekedés |
25 |
33 |
Utazás/nyaralás |
40 |
30 |
Forrás: Nielsen információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Hiába emelkednek az árak a lakosság nagyobb része nem változtat lakhelyén, az egészségügyi költségein, a gyermeknevelés költségein. Érdekes, hogy míg a válaszadók 55 százaléka saját öltözködésére költene másként, addig a gyerekeknek szánt ruházati cikkekre csak 10 százalékuk csökkentené kiadásait.
Amin nem változtat |
Európai átlag |
Magyarország |
Lakhatás költségei (lakbér, hiteltörlesztés, energia, stb.) |
64 |
67 |
Egészséggel kapcsolatos kiadások (orvos/fogrovos, gyógyszer, vitamin) |
52 |
59 |
Otthoni főétkezés |
59 |
59 |
Gyermeknevelés |
19 |
36 |
Új ruházati cikkek gyerekeknek |
19 |
22 |
Forrás: Nielsen információkat és ismereteket szolgáltató vállalat
Ez a kereskedőknek is fontos
Az élelmiszerárak emelkedése majdnem mindenkit érzékenyen érint - mutat rá James Russo, Nielsen globális fogyasztói kutatásainak szenior elnökhelyettese. A kínálati oldalon fontos, hogy a vállalatok döntéshozói meg tudják határozni, mely termékek állóképessége nagy, és melyek sebezhetőek. Hiszen a fogyasztók az üzletek polcai előtt állva kompromisszumokat kötnek, és határozottan döntenek arról, hogy mit vegyenek meg, és mit ne. Szintén ez a helyzet, amikor a fogyasztók igyekeznek büdzséjükből minél többet kihozni. Keresik pénzükért a legkedvezőbb értékeket, és a gyártóknak szükséges megkeresniük azokat a kereskedőket, akik kielégítik a vevők új igényeit.