5p
Alig telt el két hét azóta, hogy a Nintendo és a Niantic a feje tetejére állította a világot az új mobiljátékával, a hatás azonban elvitathatatlan. Az emberek tömegével vonultak utcára, hogy virtuális lényeket fogjanak, ez pedig nem csak a hétköznapi, de a gazdasági és a technológiai életben is óriási változásokat generál – nem is beszélve a vállalat részvényeiről, ami azóta is szárnyal. Elérkezett a kiterjesztett valóság 3D-je?
Fotó: EPA / Pawel Supernak

A hétvégén Magyarországot is elérte a legújabb őrület, szombat délelőtt 24 európai országban vált elérhetővé a Nintendo és a Niantic játéka, a Pokemon Go, így már nem kell kétes eredetű, harmadik féltől származó telepítőkkel bajlódni. Nem csoda, hogy a nyitás után gyakorlatilag egy napra le is álltak a szerverek az óriási rohamot követően. A társadalomformáló ereje mellett azonban a technológiához való hozzáállásunkra is nagy hatással van a Pokemon Go, ez lehet ugyanis a nyitja a különböző virtuális/kiterjesztett valóság eszközök elterjedésének, legalábbis a Marketwatch szerint.

Újra feltalálták a spanyolviaszt?

Maga a kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) nem újkeletű technológia, sőt: a televízióban már a 80-as években találkozhattunk vele az időjárásjelentésben, legalábbis Amerikában. A valóságban készített felvételekre ugyanis különböző nyilakat és indikátorokat rajzoltak, ami már primitív formában, de megfelelt az AR technológia definíciójának: virtuális tartalmat helyeztek el a valós térben. A technológia azóta sokat finomodott, ahogy mind újabb és újabb eszközök jelentek meg – elég csak a Google fejlesztette HoloLensre gondolni, ami azonban, egyelőre, nem túl népszerű a felhasználók körében. Az ok egyszerű: az emberek nincsenek megbarátkozva azzal, hogy külön szemüveget/kamerát hordjanak a fejükön.

Nem ez az első

A szituáció hasonlít a 3D filmek és televíziók piacán tapasztaltakhoz. Maga a technológia itt is régóta létezett, a 3D aranykorát egyértelműen 1952-54 közé saccolják a szakértők: ekkor nem csak filmvásznon, de képregényekben és művészeti alkotásokon is találkozhattunk az anaglif, azaz szteroszkopikus 3D látvánnyal – ez az, amit kétszínű (általában piros-kék) színű szemüvegen át kellett nézni, és így alkotott három dimenziós képet. Később, a 80-as évek közepétől gyakorlatilag az ezredfordulóig újra feltalálták a technológiát, a polarizált 3D lencsék pedig ma már egy sokkal szebb képet adó, kényelmesebb technológiát képviselnek, ami rendkívül megdobta a három dimenziós filmek iránti keresletet. Érdekes módon azonban az élmény megmaradt a mozik sajátjának – a 3D televíziózás iránt – a néhány elvetemült rajongón kívül – egyáltalán nincs kereslet.

Így néz ki a játék a mobil kameráján keresztül. Forrás: pokemon.gamespress.com

Nem csak játékosoknak

A Pokemon Go áthidalja a már ismert technológia és a megszokott, hétköznapi viselkedés közötti rést – a mobiltelefonok kameráján keresztül vetített AR alkalmazások még nem kívánnak teljes bevonódást (mint mondjuk egy, a szem elé helyezett AR lencse vagy egy, a vizuális érzékelést teljesen elfedő virtuális valóság szemüveg, mint például az Oculus Rift tenné), de már hozzájárulnak a jobb felhasználói élményhez. Az pedig már csak idő kérdése, hogy mikor támad tömeges igény egy olyan eszköz iránt, ami miatt nem kell örökké lefelé nézni (ez egyébként sok balesetet is megelőzne, a Pokemon Go miatt már megvolt az első koccanás is).

Maga az AR egyébként nem csak a játékfejlesztőknek jelenthet új piacot – bár kétségtelenül ez lehet az egyik leglátványosabban fejlődő ágazat –, de elősegítheti a régészek, az orvosok és a tanárok munkáját is, vagy akár forradalmasíthatja a kiállítások megvalósítását: képzelj el például egy Da Vinci kiállítást, ahol a kiállított jegyzetek fölött megjelenik a feltaláló agyszüleményének háromdimenziós, körbeforgatható modellje.

Egészségesebbek vagy agyatlan zombik leszünk?

A játék társadalomra gyakorolt hatása ugyanakkor elvitathatatlan: sokat kell még érnünk ahhoz, hogy felelősségteljes AR felhasználók legyünk. Amerikában már megtörtént az első közlekedési baleset, és egyre mindennaposabbá válik az a látvány, ami a Central Parkban fogadja az arra tévedő nem-játékosokat - mindezt az éjszaka közepén:

Már nem is kell a messzi Nyugatra menni példáért – egy Budapesttől alig 20 kilométerre fekvő település lakosaként tapasztaltam, hogy az ítéletidő ellenére is tömegével járják a fiatalok az utcát, öten egy esernyő vagy esőkabát alatt, csak azért, hogy egy barátjuk telefonján vadásszanak a virtuális szörnyecskékre. Velem együtt.

Mi az a Pokemon Go?

Ha egy játékra egy hét alatt többen keresnek rá, mint a pornóra, akkor sejthető, hogy valami nagy dologról van szó. A világ legújabb (vagy inkább régi?) őrülete a Pokemon Go: a zsebszörnyecskék gyűjtögetése végre valóssággá vált, és csakhamar meghódította az egész világot, köztük hazánkat is. A Privátbankár.hu elment vadászni, hogy megmutassa és elmagyarázza, miről is szól ez az egész. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG