5p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Alig telt el két hét azóta, hogy a Nintendo és a Niantic a feje tetejére állította a világot az új mobiljátékával, a hatás azonban elvitathatatlan. Az emberek tömegével vonultak utcára, hogy virtuális lényeket fogjanak, ez pedig nem csak a hétköznapi, de a gazdasági és a technológiai életben is óriási változásokat generál – nem is beszélve a vállalat részvényeiről, ami azóta is szárnyal. Elérkezett a kiterjesztett valóság 3D-je?
Fotó: EPA / Pawel Supernak

A hétvégén Magyarországot is elérte a legújabb őrület, szombat délelőtt 24 európai országban vált elérhetővé a Nintendo és a Niantic játéka, a Pokemon Go, így már nem kell kétes eredetű, harmadik féltől származó telepítőkkel bajlódni. Nem csoda, hogy a nyitás után gyakorlatilag egy napra le is álltak a szerverek az óriási rohamot követően. A társadalomformáló ereje mellett azonban a technológiához való hozzáállásunkra is nagy hatással van a Pokemon Go, ez lehet ugyanis a nyitja a különböző virtuális/kiterjesztett valóság eszközök elterjedésének, legalábbis a Marketwatch szerint.

Újra feltalálták a spanyolviaszt?

Maga a kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) nem újkeletű technológia, sőt: a televízióban már a 80-as években találkozhattunk vele az időjárásjelentésben, legalábbis Amerikában. A valóságban készített felvételekre ugyanis különböző nyilakat és indikátorokat rajzoltak, ami már primitív formában, de megfelelt az AR technológia definíciójának: virtuális tartalmat helyeztek el a valós térben. A technológia azóta sokat finomodott, ahogy mind újabb és újabb eszközök jelentek meg – elég csak a Google fejlesztette HoloLensre gondolni, ami azonban, egyelőre, nem túl népszerű a felhasználók körében. Az ok egyszerű: az emberek nincsenek megbarátkozva azzal, hogy külön szemüveget/kamerát hordjanak a fejükön.

Nem ez az első

A szituáció hasonlít a 3D filmek és televíziók piacán tapasztaltakhoz. Maga a technológia itt is régóta létezett, a 3D aranykorát egyértelműen 1952-54 közé saccolják a szakértők: ekkor nem csak filmvásznon, de képregényekben és művészeti alkotásokon is találkozhattunk az anaglif, azaz szteroszkopikus 3D látvánnyal – ez az, amit kétszínű (általában piros-kék) színű szemüvegen át kellett nézni, és így alkotott három dimenziós képet. Később, a 80-as évek közepétől gyakorlatilag az ezredfordulóig újra feltalálták a technológiát, a polarizált 3D lencsék pedig ma már egy sokkal szebb képet adó, kényelmesebb technológiát képviselnek, ami rendkívül megdobta a három dimenziós filmek iránti keresletet. Érdekes módon azonban az élmény megmaradt a mozik sajátjának – a 3D televíziózás iránt – a néhány elvetemült rajongón kívül – egyáltalán nincs kereslet.

Így néz ki a játék a mobil kameráján keresztül. Forrás: pokemon.gamespress.com

Nem csak játékosoknak

A Pokemon Go áthidalja a már ismert technológia és a megszokott, hétköznapi viselkedés közötti rést – a mobiltelefonok kameráján keresztül vetített AR alkalmazások még nem kívánnak teljes bevonódást (mint mondjuk egy, a szem elé helyezett AR lencse vagy egy, a vizuális érzékelést teljesen elfedő virtuális valóság szemüveg, mint például az Oculus Rift tenné), de már hozzájárulnak a jobb felhasználói élményhez. Az pedig már csak idő kérdése, hogy mikor támad tömeges igény egy olyan eszköz iránt, ami miatt nem kell örökké lefelé nézni (ez egyébként sok balesetet is megelőzne, a Pokemon Go miatt már megvolt az első koccanás is).

Maga az AR egyébként nem csak a játékfejlesztőknek jelenthet új piacot – bár kétségtelenül ez lehet az egyik leglátványosabban fejlődő ágazat –, de elősegítheti a régészek, az orvosok és a tanárok munkáját is, vagy akár forradalmasíthatja a kiállítások megvalósítását: képzelj el például egy Da Vinci kiállítást, ahol a kiállított jegyzetek fölött megjelenik a feltaláló agyszüleményének háromdimenziós, körbeforgatható modellje.

Egészségesebbek vagy agyatlan zombik leszünk?

A játék társadalomra gyakorolt hatása ugyanakkor elvitathatatlan: sokat kell még érnünk ahhoz, hogy felelősségteljes AR felhasználók legyünk. Amerikában már megtörtént az első közlekedési baleset, és egyre mindennaposabbá válik az a látvány, ami a Central Parkban fogadja az arra tévedő nem-játékosokat - mindezt az éjszaka közepén:

Már nem is kell a messzi Nyugatra menni példáért – egy Budapesttől alig 20 kilométerre fekvő település lakosaként tapasztaltam, hogy az ítéletidő ellenére is tömegével járják a fiatalok az utcát, öten egy esernyő vagy esőkabát alatt, csak azért, hogy egy barátjuk telefonján vadásszanak a virtuális szörnyecskékre. Velem együtt.

Mi az a Pokemon Go?

Ha egy játékra egy hét alatt többen keresnek rá, mint a pornóra, akkor sejthető, hogy valami nagy dologról van szó. A világ legújabb (vagy inkább régi?) őrülete a Pokemon Go: a zsebszörnyecskék gyűjtögetése végre valóssággá vált, és csakhamar meghódította az egész világot, köztük hazánkat is. A Privátbankár.hu elment vadászni, hogy megmutassa és elmagyarázza, miről is szól ez az egész. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG