Fotó: EPA / Pawel Supernak |
A hétvégén Magyarországot is elérte a legújabb őrület, szombat délelőtt 24 európai országban vált elérhetővé a Nintendo és a Niantic játéka, a Pokemon Go, így már nem kell kétes eredetű, harmadik féltől származó telepítőkkel bajlódni. Nem csoda, hogy a nyitás után gyakorlatilag egy napra le is álltak a szerverek az óriási rohamot követően. A társadalomformáló ereje mellett azonban a technológiához való hozzáállásunkra is nagy hatással van a Pokemon Go, ez lehet ugyanis a nyitja a különböző virtuális/kiterjesztett valóság eszközök elterjedésének, legalábbis a Marketwatch szerint.
Újra feltalálták a spanyolviaszt?
Maga a kiterjesztett valóság (augmented reality, AR) nem újkeletű technológia, sőt: a televízióban már a 80-as években találkozhattunk vele az időjárásjelentésben, legalábbis Amerikában. A valóságban készített felvételekre ugyanis különböző nyilakat és indikátorokat rajzoltak, ami már primitív formában, de megfelelt az AR technológia definíciójának: virtuális tartalmat helyeztek el a valós térben. A technológia azóta sokat finomodott, ahogy mind újabb és újabb eszközök jelentek meg – elég csak a Google fejlesztette HoloLensre gondolni, ami azonban, egyelőre, nem túl népszerű a felhasználók körében. Az ok egyszerű: az emberek nincsenek megbarátkozva azzal, hogy külön szemüveget/kamerát hordjanak a fejükön.
Nem ez az első
A szituáció hasonlít a 3D filmek és televíziók piacán tapasztaltakhoz. Maga a technológia itt is régóta létezett, a 3D aranykorát egyértelműen 1952-54 közé saccolják a szakértők: ekkor nem csak filmvásznon, de képregényekben és művészeti alkotásokon is találkozhattunk az anaglif, azaz szteroszkopikus 3D látvánnyal – ez az, amit kétszínű (általában piros-kék) színű szemüvegen át kellett nézni, és így alkotott három dimenziós képet. Később, a 80-as évek közepétől gyakorlatilag az ezredfordulóig újra feltalálták a technológiát, a polarizált 3D lencsék pedig ma már egy sokkal szebb képet adó, kényelmesebb technológiát képviselnek, ami rendkívül megdobta a három dimenziós filmek iránti keresletet. Érdekes módon azonban az élmény megmaradt a mozik sajátjának – a 3D televíziózás iránt – a néhány elvetemült rajongón kívül – egyáltalán nincs kereslet.
Így néz ki a játék a mobil kameráján keresztül. Forrás: pokemon.gamespress.com |
Nem csak játékosoknak
A Pokemon Go áthidalja a már ismert technológia és a megszokott, hétköznapi viselkedés közötti rést – a mobiltelefonok kameráján keresztül vetített AR alkalmazások még nem kívánnak teljes bevonódást (mint mondjuk egy, a szem elé helyezett AR lencse vagy egy, a vizuális érzékelést teljesen elfedő virtuális valóság szemüveg, mint például az Oculus Rift tenné), de már hozzájárulnak a jobb felhasználói élményhez. Az pedig már csak idő kérdése, hogy mikor támad tömeges igény egy olyan eszköz iránt, ami miatt nem kell örökké lefelé nézni (ez egyébként sok balesetet is megelőzne, a Pokemon Go miatt már megvolt az első koccanás is).
Maga az AR egyébként nem csak a játékfejlesztőknek jelenthet új piacot – bár kétségtelenül ez lehet az egyik leglátványosabban fejlődő ágazat –, de elősegítheti a régészek, az orvosok és a tanárok munkáját is, vagy akár forradalmasíthatja a kiállítások megvalósítását: képzelj el például egy Da Vinci kiállítást, ahol a kiállított jegyzetek fölött megjelenik a feltaláló agyszüleményének háromdimenziós, körbeforgatható modellje.
Egészségesebbek vagy agyatlan zombik leszünk?
A játék társadalomra gyakorolt hatása ugyanakkor elvitathatatlan: sokat kell még érnünk ahhoz, hogy felelősségteljes AR felhasználók legyünk. Amerikában már megtörtént az első közlekedési baleset, és egyre mindennaposabbá válik az a látvány, ami a Central Parkban fogadja az arra tévedő nem-játékosokat - mindezt az éjszaka közepén:
Már nem is kell a messzi Nyugatra menni példáért – egy Budapesttől alig 20 kilométerre fekvő település lakosaként tapasztaltam, hogy az ítéletidő ellenére is tömegével járják a fiatalok az utcát, öten egy esernyő vagy esőkabát alatt, csak azért, hogy egy barátjuk telefonján vadásszanak a virtuális szörnyecskékre. Velem együtt.
Mi az a Pokemon Go? Ha egy játékra egy hét alatt többen keresnek rá, mint a pornóra, akkor sejthető, hogy valami nagy dologról van szó. A világ legújabb (vagy inkább régi?) őrülete a Pokemon Go: a zsebszörnyecskék gyűjtögetése végre valóssággá vált, és csakhamar meghódította az egész világot, köztük hazánkat is. A Privátbankár.hu elment vadászni, hogy megmutassa és elmagyarázza, miről is szól ez az egész. >>> |