Élet az ISOFIX után: jöhet az i-Size
Az uniós szabályozás új elemként bevezeti az ún. i-Size gyermekbiztonsági rendszerek használatának lehetőségét. A korszerű ülések előnye, hogy fokozott védelmet nyújtanak az oldalirányú ütközésekkel szemben, rögzítési módjuk miatt beépítésük is könnyebb, kevésbé hibázható el - egyébként beszerelhetőek az ISOFIX-rendszert használó autókba is. A gyereküléseket nem csak a gyerek súlya, hanem magassága alapján is kiválaszthatjuk - szeptember közepétől ugyanis kötelezően fel kell tüntetni a magasságtartományt és maximális testsúlyt.
Tisztázzuk: lehet előre kötni a gyerekülést
A módosítás új szövegezéssel teszi egyértelművé, hogy gyermekbiztonsági rendszer az első utasülésbe is szerelhető, háttal azonban csak akkor, ha az üléshez nincs légzsák vagy ki van kapcsolva. (Eddig elég bonyolultan fogalmazott a jogszabály, inkább úgy tűnt, hogy nem lehet előre kötni gyerekülést, pedig de - májusban tisztázta az értelmezést a Totalcarnak a Nemzeti Közlekedési Hatóság.)
Amíg a gyerekek kiszállnak, nem kerülgetünk, nem megyünk el a busz mellett!
Egy másik pontosítás félreérthetetlenül rögzíti, hogy a „Gyermekszállítás” táblával megjelölt autóbuszt párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úttesten a gyermekek be- és kiszállása közben kikerülni vagy a szembe jövő forgalomnak mellette elhaladnia tilos - egészen addig, amíg a sofőr "vészvillogózik, azaz az összes irányjelzőt működteti.
Gyermekek közelében csak 30-cal - de hány órakor?
Tavaly május óta a „Gyermekek” tábla alatti kiegészítő jelzőtáblán feltüntetett távolságon belül legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni. A friss előírások szerint egy másik kiegészítő tábla jelölheti azt az időszakot, amelyben a korlátozás érvényben van.
A főként közoktatási intézmények környékén használt táblák így a tanítás kezdetének és végének reggeli és kora délutáni óráiban védhetik fokozottan a gyermekeket. A nap egyéb időszakaiban az autósok a megszokott tempóban közlekedhetnek az érintett útszakaszokon.