4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Magyarországon a legutóbbi időszak újabb rekord szintjét érte el a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe. Ez főleg annak köszönhető, hogy javult a fogyasztók vásárlási kedve, és az előző felméréshez képest is többen látják többé-kevésbé pozitívan személyes pénzügyi helyzetüket a következő egy évben.

Az idei második negyedévi felmérés során hazánkban két ponttal 56 pontra emelkedett a fogyasztói bizalmi index az első negyedévhez viszonyítva. Ennél magasabb értéket Magyarországon utpljára 2010. negyedik negyedévében mértek, akkor 59 pont volt az index.  

Jók a kilátások

A jó adat annak következménye, hogy javult a fogyasztók vásárlási kedve: a jelenlegi időszakot, figyelembe véve az árakat és saját pénzügyi helyzetét a magyar megkérdezettek 15 százaléka látja kisebb-nagyobb mértékben megfelelőnek arra, hogy megvásárolja, amit szeretne, vagy amire szüksége van. Ez a mutató 3 százalékponttal nagyobb, mint az előző negyedévi felmérés során. 
Az index három összetevője közül legpozitívabban személyes pénzügyi helyzetüket ítélik meg a felmérésben részt vett magyar fogyasztók; 22 százalékuk tekint inkább derűlátóan az előttünk álló tizenkét hónapra, személyes pénzügyi helyzete szempontjából. Az arány 3 százalékponttal javult, az első negyedévhez képest.

Az index harmadik alkotóelemével, a munkahelyi kilátásokkal kapcsolatban is kedvezőbb lett valamelyest a mutató: A megkérdezést követő tizenkét hónapban a munkahelyi kilátásokat többé-kevésbé kedvezően a válaszadók 13 százaléka látja. Szemben az előző negyedévi 12, és a negyedik negyedévi 8 százalékkal. 

Milyen a nemzetközi helyzet?

Összességében az 56 pontos magyar fogyasztói bizalmi index elmarad az európai átlagtól, amely az első negyedévi 75 pontról 77-re emelkedett. Európa harminckét vizsgált országa közül huszonnégyben emelkedett, kettőben változatlan maradt, és csak hatban csökkent a fogyasztói bizalmi index az első negyedévi mutatóhoz viszonyítva.

Ország

2014.

I. negyedév

2014.

II. negyedév

Globális átlag

96

97

Európai átlag

75

77

Magyarország

54

56

Németország

99

96

Egyesült Királyság

87

90

Olaszország

45

51

Ausztria

87

85

Csehország

75

76

Szlovákia

68

72

Románia

67

73

Horvátország

45

50

Szlovénia

48

49

Lengyelország

70

71

Amelyik országban 100 pontnál kisebb az index, ott a fogyasztók inkább pesszimisták, míg 100 pont felett optimisták.  Európában derűlátást a mutató egyetlen országban, a 106 pontos Dániában tükröz. Svájc is odatartozott az első negyedévben, de akkori 104-es indexe legutóbb 99-re csökkent. 

Egyenletesen javulnak a bizalom mutatói Európa egyes részein, és reményt keltően Észak-Amerikában, ami jelzi, hogy magára talál a fejlett országok gazdasága – állapította meg Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője. A gazdaság kitartó fejlődésének szempontjából viszont kulcsfontosságú, hogy a munkaerő piac tovább erősödjön, ami alapvetően lényeges ahhoz, hogy növekedjenek a fogyasztók költései.

 


A pénzügyi válságba került dél-európai régióban Görögországban a fogyasztói bizalmi index 55 pont a második negyedévben (plusz 2, az első negyedévhez képest). Olaszország 51 (+6), Spanyolország 62 (+1), Portugália 48 (-3).Globálisan a hatvan felmért ország átlagos indexe 1 ponttal nőtt, 97 pontra, és közeledik az optimista zónához. Világszerte az optimizmus határát jelző legalább 100 pontot tizenkét ország éri el, élükön Indiával (128 pont) és Indonéziával (123), továbbá a Fülöp-szigetekkel (120). Említést érdemel, hogy utánuk Kína következik (111). 

Mi a helyzet a régióban?

Közép- és Kelet-Európában Csehországban legnagyobb a fogyasztók bizalma, 76 ponttal. További sorrend: Románia 73, Szlovákia 72, Lengyelország 71, Bulgária 69, Ukrajna 61, Szerbia 51, Horvátország 50 és Szlovénia 49 pont. Két déli EU-tag szomszédunk, Horvátország és Szlovénia csak a sereghajtó Portugáliát (48 pont) előzi meg. Ausztria mutatója 85 pont, ami kettővel kevesebb, mint három hónappal korábban.  

Figyelemre méltó régiónkban, hogy nagyot javult, 6 százalékponttal a románok, 5-tel az ukránok és a horvátok, 4-gyel pedig a szlovákok mutatója, egyik negyedévről a másikra.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló A fizetésünk több mint harmadát a kiskereskedelemben hagyjuk
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 14:44
Tágul az olló a bérek és a kiskereskedelmi forgalom emelkedése között. 
Vásárló 30 éve együtt – az INTERSPAR múltja, jelene és jövője
PR | 2025. május 12. 09:42
1995-ben nyílt meg Győrben az első INTERSPAR hipermarket, és ezzel új korszak kezdődött a hazai vásárlási kultúrában. A SPAR Magyarország akkor nem csupán egy új üzlettípust hozott be az országba, hanem egy modern, kényelmes és családbarát vásárlási élményt is, amely azóta is milliók mindennapjainak része.
Vásárló Az élelmiszer árrésstop jogi szempontból a boltokra nézve
PR | 2025. május 9. 15:48
Újabb rendelettel szabályozza a magyar kormány az élelmiszerárakat, ami a korábbi árstoppal ellentétben mind a gyakorlati alkalmazhatóság, mind a jogi kérdések tekintetében rengeteg kérdést vet fel a vásárlók és a boltok szemszögéből egyaránt.
Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Plazmaadó-körkép: mit érdemes tudni a plazmaadásról?
Márkázott tartalom | 2025. május 7. 12:00
A plazmaadás sokakat érdekel, és sokan vannak azok is, akik még nem merték megtenni azt a bizonyos első lépést. A felelős döntés elősegítésére most igyekszünk egy átfogó képet adni a plazmaadásról, hogy egyértelmű legyen mindenki számára: mire számíthatunk, ha időpontot foglalunk.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Mitől lesz vasas a kút vize?
Márkázott tartalom | 2025. május 4. 14:46
A kutakból nyerhető víz gyakran kiváló alternatívája a vezetékes víznek, azonban fontos odafigyelni a megfelelő használatra és karbantartásra, amivel megőrizhető a megfelelő minőség.
Vásárló Felfedezés, élmény és fejlődés a tanulótoronnyal
Márkázott tartalom | 2025. május 4. 12:04
A kisgyermekes mindennapok egyik legizgalmasabb fordulópontja, amikor a gyerek már egyre aktívabban részt venne a család életében – például a konyhai sürgés-forgásban. Ebben az időszakban hasznos segítség lehet a tanulótorony, lássuk most mit is tud ez a szuper termék.
Vásárló Egy óra, ami többet ér, mint egy budapesti villa
Kenessei András | 2025. május 3. 16:59
Melyik a világ legértékesebb órája? Egy svájci karóra, amely nem aranyból készült, mégis rekordáron kelt el egy hongkongi aukción. Miért éri meg több millió dollárt egyetlen acél karóra? Megmutatjuk a titkát és a háttértörténetét!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG