4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon a legutóbbi időszak újabb rekord szintjét érte el a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe. Ez főleg annak köszönhető, hogy javult a fogyasztók vásárlási kedve, és az előző felméréshez képest is többen látják többé-kevésbé pozitívan személyes pénzügyi helyzetüket a következő egy évben.

Az idei második negyedévi felmérés során hazánkban két ponttal 56 pontra emelkedett a fogyasztói bizalmi index az első negyedévhez viszonyítva. Ennél magasabb értéket Magyarországon utpljára 2010. negyedik negyedévében mértek, akkor 59 pont volt az index.  

Jók a kilátások

A jó adat annak következménye, hogy javult a fogyasztók vásárlási kedve: a jelenlegi időszakot, figyelembe véve az árakat és saját pénzügyi helyzetét a magyar megkérdezettek 15 százaléka látja kisebb-nagyobb mértékben megfelelőnek arra, hogy megvásárolja, amit szeretne, vagy amire szüksége van. Ez a mutató 3 százalékponttal nagyobb, mint az előző negyedévi felmérés során. 
Az index három összetevője közül legpozitívabban személyes pénzügyi helyzetüket ítélik meg a felmérésben részt vett magyar fogyasztók; 22 százalékuk tekint inkább derűlátóan az előttünk álló tizenkét hónapra, személyes pénzügyi helyzete szempontjából. Az arány 3 százalékponttal javult, az első negyedévhez képest.

Az index harmadik alkotóelemével, a munkahelyi kilátásokkal kapcsolatban is kedvezőbb lett valamelyest a mutató: A megkérdezést követő tizenkét hónapban a munkahelyi kilátásokat többé-kevésbé kedvezően a válaszadók 13 százaléka látja. Szemben az előző negyedévi 12, és a negyedik negyedévi 8 százalékkal. 

Milyen a nemzetközi helyzet?

Összességében az 56 pontos magyar fogyasztói bizalmi index elmarad az európai átlagtól, amely az első negyedévi 75 pontról 77-re emelkedett. Európa harminckét vizsgált országa közül huszonnégyben emelkedett, kettőben változatlan maradt, és csak hatban csökkent a fogyasztói bizalmi index az első negyedévi mutatóhoz viszonyítva.

Ország

2014.

I. negyedév

2014.

II. negyedév

Globális átlag

96

97

Európai átlag

75

77

Magyarország

54

56

Németország

99

96

Egyesült Királyság

87

90

Olaszország

45

51

Ausztria

87

85

Csehország

75

76

Szlovákia

68

72

Románia

67

73

Horvátország

45

50

Szlovénia

48

49

Lengyelország

70

71

Amelyik országban 100 pontnál kisebb az index, ott a fogyasztók inkább pesszimisták, míg 100 pont felett optimisták.  Európában derűlátást a mutató egyetlen országban, a 106 pontos Dániában tükröz. Svájc is odatartozott az első negyedévben, de akkori 104-es indexe legutóbb 99-re csökkent. 

Egyenletesen javulnak a bizalom mutatói Európa egyes részein, és reményt keltően Észak-Amerikában, ami jelzi, hogy magára talál a fejlett országok gazdasága – állapította meg Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője. A gazdaság kitartó fejlődésének szempontjából viszont kulcsfontosságú, hogy a munkaerő piac tovább erősödjön, ami alapvetően lényeges ahhoz, hogy növekedjenek a fogyasztók költései.

 


A pénzügyi válságba került dél-európai régióban Görögországban a fogyasztói bizalmi index 55 pont a második negyedévben (plusz 2, az első negyedévhez képest). Olaszország 51 (+6), Spanyolország 62 (+1), Portugália 48 (-3).Globálisan a hatvan felmért ország átlagos indexe 1 ponttal nőtt, 97 pontra, és közeledik az optimista zónához. Világszerte az optimizmus határát jelző legalább 100 pontot tizenkét ország éri el, élükön Indiával (128 pont) és Indonéziával (123), továbbá a Fülöp-szigetekkel (120). Említést érdemel, hogy utánuk Kína következik (111). 

Mi a helyzet a régióban?

Közép- és Kelet-Európában Csehországban legnagyobb a fogyasztók bizalma, 76 ponttal. További sorrend: Románia 73, Szlovákia 72, Lengyelország 71, Bulgária 69, Ukrajna 61, Szerbia 51, Horvátország 50 és Szlovénia 49 pont. Két déli EU-tag szomszédunk, Horvátország és Szlovénia csak a sereghajtó Portugáliát (48 pont) előzi meg. Ausztria mutatója 85 pont, ami kettővel kevesebb, mint három hónappal korábban.  

Figyelemre méltó régiónkban, hogy nagyot javult, 6 százalékponttal a románok, 5-tel az ukránok és a horvátok, 4-gyel pedig a szlovákok mutatója, egyik negyedévről a másikra.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hónapok óta nem láttunk ilyet a boltokban: megint drágább lett a családi nagybevásárlás
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. június 10. 05:47
Az árrésstopos termékek ára csökkent, de így is megszakadt egy kedvező trend júniusban: három hónap után most először drágult újra a családi nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár-felmérése szerint. Alaposan megvizsgáltuk, hogyan alakítja az árakat az intézkedés, amivel a kormány elégedett, de a szakszövetség szerint csúnyán vissza fog majd ütni.
Vásárló Kiderült, milyen árak várják a magyar autósokat a hosszú hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. június 6. 15:25
Mutatjuk, mire számíthat a kutakon.
Vásárló Lézeres szőrtelenítési trendek 2025-ben: Új irányok és lehetőségek
Márkázott tartalom | 2025. június 6. 14:29
Ebben az évben számos új szolgáltatás és fejlesztés várható a lézeres szőrtelenítés világában. Az elmúlt esztendők technológiai fejlesztései révén ezek az eljárások még komfortosabbá és eredményesebbé válnak. Hogyan változik az esztétikai kezelések világa 2025-ben? Nézzünk meg néhány fontos tényezőt!
Vásárló Divatos női cipők
Márkázott tartalom | 2025. június 5. 16:10
Gondoltál már arra, hogy a megfelelő cipő mennyire képes meghatározni a napodat? Az ideális lábbeli nem csupán a stílusodat tükrözi, hanem hozzájárul a kényelmedhez és akár teljesítményed javításához is. A jól megválasztott cipő összhangban van az edzéseid eredményességével, és azzal, hogy mennyire érzed jól magad egész nap. De hogyan találhatod meg azt a darabot, ami mindkét elvárásnak megfelel? Egyre több márka kínál változatos lehetőségeket, hogy megkönnyítse a döntést.
Vásárló Mit érdemes tudni a modern autótuning kapcsán?
Márkázott tartalom | 2025. június 3. 15:39
Az autóiparban a technológiai újítások kulcsszerepet játszanak, különösen az autók teljesítménynövekedésében és megjelenésük finomításában. Az utóbbi évek egyik legizgalmasabb újdonsága a G87-es BMW M2, melyet sokan tartanak a tuning világ egyik legígéretesebb alapjának.
Vásárló Dizájner kutyák: hóbort vagy új családtag?
Márkázott tartalom | 2025. június 3. 10:39
Magyarországon egyre népszerűbbé válik a dizájner kutyák tartása, mint például a labradoodle, amely egy uszkár és egy labrador keresztezése. 
Vásárló Tarol a magyar Lidl: naponta több mint 4 milliárdnál tart a boltlánc
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 07:55
Utcahosszal vezet a Lidl. 
Vásárló Mit tud és milyen előnyökkel jár a CRM?
Márkázott tartalom | 2025. június 2. 14:59
Minden cég és vállalkozás sikere a vásárlóinak a mennyiségén és minőségén áll vagy bukik. Ebben semmi pláne nincs – gondolhatod –, eddig is így volt. Az újdonság a “hogyanra”, azaz az ügyfelek elérésének, kiszolgálásának gyorsaságára vonatkozik.
Vásárló Külföldön is vezessünk figyelmesen!
Márkázott tartalom | 2025. június 1. 10:32
Kifejezetten kellemetlen tud lenni, amikor egy külföldi utazásról hazaérünk, majd pár nap múlva kapjuk a levelet, hogy bizony a határon túl sikerült valamilyen közlekedési szabályt megszegni. Sajnos sokan gondolják úgy, hogy külföldről úgysem érik őket utol, de a szabályok hiányos ismerete gyakran okoz kellemetlenségeket.
Vásárló Itt vannak a számok: mi készül a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 15:22
Így alakulhatnak az árak a hónap utolsó napján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG