3p

A klasszikus áruházláncok egy része lemaradt az online átalakulásról, ami most megbosszulhatja magát. Az élelmiszer-kiskereskedelmi láncok esetében azonban más a helyzet. 

A klasszikus boltok, áruházak évek óta egyre rosszabb eredményeket érnek el, mert a vásárlók kétfelé szakadtak: az olcsó árukat keresőkre és a luxuscikkek fogyasztóira.

Megszűnik az „arany középút”

A világ egyik legpatinásabb áruházlánca, a Macy’s eladása rámutat arra, hogyan alakult át a kiskereskedelem az elmúlt években a CNN Business elemzése szerint. A vállalatra egy befektetőcsoport olyan ajánlatot tett, ami 5,8 milliárd dollárra értékeli a céget. Ez ugyan egyharmados prémiumot tartalmaz a tőzsdei értékeléshez képest, ám nem egészen egy évtizede, 2025-ben még egyes tőzsdei guruk 21 milliárd dollárra taksálták a kiskereskedőt.

Még 2017-ben is megjelent olyan becslés, amely szerint 14 milliárd dollárt ért a vállalat. Ma már azonban olyan ingatlanalapok vagy hedge fundok érdeklődhetnek iránta, amelyek potom áron megveszik a részvényeit, kivezetik a tőzsdéről, kicsit ráncba szedik és továbbértékesítik. Ha van egyáltalán értéke a birtokában lévő – az áruházaknak helyet adó – értékes ingatlanokon túl.

A klasszikusokat bajba sodorta az online forradalom. Fotó: Depositphotos
A klasszikusokat bajba sodorta az online forradalom. Fotó: Depositphotos

A vásárlók régen a ruháktól kezdve a parfümökig számos terméket vásároltak olyan áruházakban, mint amilyeneket a Macy’s üzemeltet. Ezek a cégek azonban a múltban élve lemaradtak a kiskereskedelem online átalakulásáról. Sok mindent megpróbáltak a túlélés érdekében, az új márkák bevezetésétől a kisebb boltok nyitásáig, ám - egyelőre úgy fest - hiába.

Az ezredforduló éve óta az áruházi eladások értéke a felére csökkent – derül ki a hivatalos amerikai adatokból. Ez számos patinás céget csődbe taszított, a Macy’s csak a legújabb ebben a sorban. Maga az áruházi modell került irdatlan nyomás alá – mondta a CNN-nek Venkatesh Shankar kiskereskedelemmel és a marketinggel foglalkozó texasi professzor.

Az összes hagyományos áruházi modellt követő vállalat a túléléséért küzd. Az online kiskereskedelem legnagyobb cége, az Amazon óriási szeletet hasított ki a piacukból. A Macy’s vevői eltűntek. Egy pici részük luxuscikkeket vásárol, nagy többségük pedig az olcsó, de nem is olyan rossz minőségű áruk felé fordult. Ilyeneket kaphat mások mellett a H&M-nél vagy legújabban a kínai Temunál. A cég másik gondja, hogy túl erősen volt jelen a bevásárlóközpontokban. A vásárlók a koronavírus-járvány óta ezeket is ritkábban keresik fel, így bérlőik, köztük a Macy’s boltjai konganak az ürességtől. Az online shoppingolás elnyelte a kereslet jelentős részét. Shankar szerint ezek a folyamatok elhervasztották a korábban évtizedekig virágzó áruházláncokat.

Azt azonban érdemes egyúttal megemlíteni, hogy az élelmiszer-kiskereskedelemben azért más a helyzet. Világszerte egyre bővül az online forgalom, de még a klasszikusokra bőven szükség van és még nem látszik, hogy rájuk ne lenne szükség. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG