A Colgate-Palmolive cégcsoport új termékei fejlesztéséhez a „digital twins” technológiát alkalmazza, amely lehetővé teszi a termékek előállítási és fogyasztási folyamatainak virtuális modellezését – közölte Diana Schildhouse, a vállalat elemzési részlegének vezetője. Ez az innovatív módszer viszonylag későn jelent meg a fogkrémek és más háztartási vegyi áruk gyártásában.
A technológia eredete az 1960-as évekre, a NASA űrprogramjára vezethető vissza. Az Egyesült Államok űrkutatási hivatala az Apollo 13 balesetének okait vizsgálva fejlesztette ki, miután egy meghibásodott oxigéntartály majdnem tragédiához vezetett. A probléma tanulmányozására megalkották az érintett eszköz digitális másolatát, amely segítségével elemezni tudták a gyártás és felhasználás folyamatait. Azóta a digitális ikrek technológiája a számítástechnika fejlődésével egyre szélesebb körben alkalmazhatóvá vált a terméktervezés, gyártás és felhasználás modellezésében. A mesterséges intelligencia (MI) korszakában pedig új dimenziókat nyit, hiszen az MI képes szimulálni a különböző fogyasztói magatartásokat is, tovább növelve a technológia hatékonyságát.
A Colgate ezt a megközelítést alkalmazza fogkrémei és más háztartási termékei életciklusának virtuális modellezésében, hogy felgyorsítsa a termékfejlesztést. A számítógépeken és okoseszközökön „élő” fogyasztók a valós vásárlókhoz hasonlóan reagálnak a tervezés alatt álló termékek új tulajdonságaira. Így például előre jelezhető, hogy a bodza ízesítésű fogkrémet megvásárolnák-e vagy sem – írja a Reuters a gyártó új megoldásáról.
Emellett a technológia lehetővé teszi a termékek előállítási folyamatának és beszállítói láncának tesztelését is, ami különösen fontos. Például, ha a bodzás fogkrém hatalmas keresletet generálna, de az alapanyagok – például a bodzaízt biztosító vegyi anyag – ellátása akadozna, az jelentős anyagi és erkölcsi károkat okozhatna a gyártónak.
Diana Schildhouse beszámolójából kiderült, hogy a digital twin technológia nem helyettesíti a valós emberi teszteléseket. A következő lépésként a piackutatások szimulációjára kívánják alkalmazni a mesterséges intelligenciát. Ez lehetőséget adna a világ különböző piacain végzett felmérések költségeinek jelentős csökkentésére.