5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A márciusi rekord után áprilisra nem nőttek tovább az élelmiszerárak: három hazai hipermarket közül csak egyben tapasztaltunk drágulást, két áruházban olcsóbban tudtuk megoldani a havi nagybevásárlást, mint egy hónapja vagy épp egy éve. Az élen helycsere történt. Megnéztük azt is, hogyan tartják be az új jogszabályokat az áruházak.

Április 4-én - mint bő 10 éve minden hónapban - ismét nyakunkba vettünk három hazai hipermarketet, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára. Előző havi felmérésünk végén minden idők legmagasabb végösszegéről adhattunk hírt, alátámasztva az egyre gyorsuló inflációról szóló hivatalos jelentéseket. Ezúttal viszont nem tudunk új csúcsról beszámolni: a Tescóban és az Intersparban is csökkent az élelmiszerkosár végső ellenértéke, drágulást ezúttal egyedül az Auchanban mértünk, így az átlagok alapján az Árkosár értéke valamelyest lejjebb került - igaz, éves összehasonlításban csak 46 forinttal.

A legnagyobb árcsökkenést ezúttal a Tescóban tapasztaltuk, havi szinten 3,5, éves összehasonlításban közel 4 százalékkal kevesebbet kell fizetnünk a brit gyökerű láncnál. Az Interspar egy hónap alatt 2,5, 1 év alatt pedig 1,7 százalékot engedett áraiból. Az előző hónapban az Auchan volt a legvisszafogottabb az áremelésben (sőt, havi szinten még csökkenést is mértünk), most némi fáziskéséssel itt is felzárkóztatják az árakat: márciushoz képest 1,8, tavaly áprilishoz képest 5,4 százalékkal emelték meg az árakat.

Ennek eredményeképp átrendeződött az áruházak sorrendje: a Tesco megelőzte az Auchant, az Interspar pedig felzárkózott - a legolcsóbb és a legdrágább bevásárlás között a különbség 4,25 százalékosra olvadt, azaz 1000 forint alatt maradt.

Az átlagos kosáréréték a három áruház átlaga alapján 18 688 forint lett, ami 1,5 százalékkal alacsonyabb az előző havinál, és hajszállal, 0,2 százalékkal elmarad a tavaly áprilisi Árkosár-értéktől is.

Az éves árváltozás mértéke, avagy a Privátbankár Árkosár éves árindexe

Persze ugyanezekkel a termékekkel ugyanezekben az áruházakban akár 17 ezer forint alatt is meg tudnánk tölteni a kosarunkat: ha mindent ott vennénk, ahol azt a legolcsóbban adják, az 16 543 forintos végösszeget jelentene. A tripla idő vagy a tripla létszámú bevásárlócsapat azonban nem biztos hogy megérné a bő 2000 forintos spórolást, a logisztikai problémákról nem is beszélve.

Mi drágult és mi lett olcsóbb?

Az előző hónaphoz képest a banán és a narancslé árán emeltek a legnagyobbat az áruházak, 20 százalékot közelíti a drágulás mértéke. 10 százalékot meghaladó mértékben drágult még a kávé, a tea, egyes felvágottak ára is. A tejfölért, tésztáért és az almáért viszont legalább 10 százalékkal kevesebbet kellett fizetnünk, mint egy hónapja.

Tavaly áprilishoz képest a rizs átlagára ugrott a legnagyobbat (közel 40 százalékot), a sajtért közel 30 százalékkal többet kell fizetnünk. 10 százalék fölött drágult egy év alatt az UHT tej, a cukor, a jeges tea és egyes felvágottak is. 20 százalékkal olcsóbb lett viszont az alma és az áfacsökkentésnek köszönhetően a csirkemell is, de legalább 10 százalékkal kevesebet kell adni a pezsgőért, a csokoládéért és a banánért, mint egy éve.

Havi legolcsóbbak

Áprilisban a húsvét jegyében választottunk ki három terméket, hogy megnézzük, minőségre való tekintet nélkül hol lehet a legolcsóbban beszerezni őket.

A tojás esetében azt is megnéztük, betartják-e az új jogszabályokat az áruházak, magyarán ugyanakkora betűkkel írják-e ki a kilónkénti árat, mint a darabonkéntit. Ebben a cikkben részletesen és alaposan leírtuk az eredményeket - az biztos, hogy a legolcsóbb tojás keresésénél valóban nem mindegy, hogy darabra vagy kilóra vásárolunk. Darabra a legolcsóbb tojást a Tesco kínálja: az S-es méretű tálcás tojást 25,63 forintért kínálták darabonként ottjártunkkor. Az Auchan sajátmárkás kisméretű tojásait 24,63-ért kínálták tálcán, az Intersparban 28,40 volt a tojás darabja. Kilóra viszont az Auchanban kapható M-es méretű Aranykorona volt a legolcsóbb (567,72 forint / kiló), megelőzve a Tesco L-es méretű tojásait (594,44 forint / kiló).

S-es méretű tojás M/L-es méretű tojás
Auchan 27,63 Ft / db
642,64 Ft / kg
35,77 Ft / db
567,72 Ft / kg
Tesco 25,63 Ft / db
596,12 Ft / kg
37,45 Ft / db
594,44 Ft / kg

Olcsó húsvéti "sonka" kategóriában is megversenyeztettük a hipermarketeket - az idézőjel azért indokolt, mert megengedőek voltunk és a tarját is beengedtük a versenybe. A füstölt, kötözött lapocka kilója a Tescóban volt a legolcsóbb, 949 forintért adták. A Spar füstölt-kötözöttje 1090 forinttal lett a második, néhány forinttal megelőzve az Auchanban kilónként 1099 forintért kapható sajátmárkás füstölt-főtt tarját. Ebbe az árkategóriába persze csak gyorspácolt termékek férnek bele.

A húsvéti csokifigurák között már alig találni olyat, ami ne igazi csokiból készült volna. A Tescóban azért még belebotlottunk egy bevonóból készült változatba, 4,8 százalékos kakaótartalommal kilónként 1983 forintba került. Az Auchanban a legolcsóbb csokinyuszi kilónként 2660 forintba került, a tejes változast 30 százalék, az étcsokis változat 60 százalék kakaót tartalmazott, ami ennyi pénzért jó ár. Az Intersparnál kétdekás csokitojást adtak 59 forintért - 40 százalékos csokitartalom mellett ez kilónként 2950 forintot jelent.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG