4p

Nem véletlenül hallhatjuk sok helyről, hogy az üzleti világ kíméletlen. Manapság hatalmas a verseny, így igyekeznünk kell mindig a maximumot kihozni magunkból, legyen szó egy online meetingről vagy egy hagyományos tárgyalásról. Ahhoz azonban, hogy ezt sikeresen abszolválhassuk, jó tisztában lennünk azzal, hogy mi minden befolyásolhatja egy ilyen fontos esemény kimenetelét – így máris többet tehetünk a másik fél megnyeréséért. 

A tárgyalási alap

Tegyük fel, hogy üzleti életünk eddigi legfontosabb tárgyalására készülünk, például egy olyan potenciális ügyféllel, aki minden jel szerint szeretne befektetni a startup-vállalkozásunkba. Nagyon jól tudjuk, hogy a támogatása új ajtókat nyitna meg előttünk, a cégünk ennek köszönhetően jelentős fejlődésen mehetne keresztül. Ezért felkészültünk egy rövid, ütős pitch-csel, hogy felkeltsük a figyelmét, összeraktunk egy konkrét időintervallumra levetített pénzügyi és fejlődési tervet, amihez egy szemléletes Prezit is összeállítottunk. Ezután a csapattal sorra vettük, hogy milyen kérdések merülhetnek fel, és hogy ezeket hogyan lenne érdemes megválaszolni az éles helyzetben.

Ezek jelentik a tárgyalás alapját, hiszen a szakmai felkészültség hiányában aligha lehetne sikeres a megbeszélésünk. Manapság viszont, éppen a fent említett hatalmas verseny miatt, ez már sajnos nem elég. 

Mi mindenre figyeljünk még?

Az alábbiakban olyan fontos tényezőket veszünk sorra, amelyekre mindenképpen oda kell figyelnünk, ha sikeresek szeretnénk lenni a tárgyalásaink során – de eddig talán nem is gondoltunk rájuk.

Pontosság

Nagyon sokat elárul az emberről, hogy időben érkezik-e, hiszen a pontossággal kifejezhetjük, hogy tiszteletben tartjuk a másik idejét – és őt magát is. Nem kell sokkal előbb odaérni a helyszínre – főleg, ha a tárgyalópartner irodájában találkozunk, hiszen akkor előfordulhat, hogy feszélyezzük a dolgozókat a jelenlétünkkel. Ha körülbelül 5-10 perccel a megbeszéltek előtt jelenünk meg, azzal kelthetjük a legjobb benyomást.

Számít a külső

Hiába mondják, hogy ez felszínes megközelítés, a külső igenis számít! Persze nem olyan értelemben, hogy ki mennyire mutatós, sokkal inkább az ápoltságra, a megfelelő, megnyerő öltözetre gondolunk. Ha valaki úgy érkezik egy megbeszélésre, hogy a körmei piszkosak, a haja rendezetlen és az öltözéke is hagy kívánnivalót maga után, akkor máris kevésbé szívesen hallgatjuk meg az ötleteit, mindegy, hogy azok mennyire zseniálisak.

De egy másik aspektusból is érdemes megvizsgálni ezt: ha elégedettek vagyunk magunkkal, akkor magabiztosabbak is vagyunk, ami elengedhetetlen az üzleti életben. Például, ha világ életünkben elégedetlenek voltunk a fogsorunkkal, de szeretnénk sikeresek lenni az üzleti életben, akkor érdemes ezt a problémát megoldani. Egy diszkrét – esetleg esti vagy láthatatlan – fogszabályzó és egy kis fogfehérítés képes csodákat tenni az emberrel. 

Nonverbális kommunikáció

Nemcsak az számít, hogy mit mondunk, hanem az is, hogy közben mit üzenünk a testünkkel. Egészen más benyomást keltünk a tárgyalópartnerben, amikor összegörnyedve gubbasztunk a székünkön, mint amikor egyenes háttal, magabiztosan helyezkedünk el. Nem szükséges „hatalmi pózokat” felvenni, de figyeljünk oda a helyes testtartásra! 

Emellett a gesztikuláció eszközét is használhatjuk – persze csak visszafogottan. Ezzel ugyanis színesebbé tehetjük a mondandónkat, személyesebb légkört teremthetünk és kihangsúlyozhatunk egy-egy gondolatot. A tárgyalás előtt célszerű tájékozódni ezekről a „fegyverekről”, mert tényleg hatásosak! 

A külvilág

A partnerünk, ha már sok éve mozog üzleti körökben, akkor valószínűleg minden részletre odafigyel – például arra is, hogy hogyan viselkedünk azokkal, akik nem vesznek részt a tárgyalásban. Például: ha egy kávézóban találkozunk, lehet, hogy megnézik majd, mennyire vagyunk előzékenyek és udvariasak a személyzettel, de már az is döntő lehet, hogy mekkora borravalót adunk! 

Embere válogatja

Mindezek mellett tagadhatatlan, hogy minden üzleti tárgyalásnak van egyfajta emberi oldala, azaz: hogy mennyire vagyunk szimpatikusak egymásnak, mennyire vagyunk egy hullámhosszon. Sajnos ezt igen nehéz befolyásolni, és nem is érdemes megpróbálni – ha ugyanis túl erőszakosan próbálkozunk megkedveltetni magunkat, épp az ellenkező hatást érhetjük el. 

A mi tanácsunk tehát az, hogy igyekezzünk magunkat adni, ezen belül is saját magunk leginkább megnyerő oldalát! Lehet, hogy ehhez meg kell néznünk néhány oktató videót a nonverbális kommunikációról vagy el kell mennünk egy önbizalom-tuningoló fogfehérítésre – de meglátjuk majd, a körültekintő felkészülés meghozza majd a gyümölcsét!

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Melyik fogszabályozó illik hozzád? – Rögzített, láthatatlan vagy kivehető megoldás?
PR | 2025. december 18. 10:37
A modern fogszabályozás ma már minden korosztály számára elérhető – és teljesen személyre szabható. Az Artdent Fogászat és Szájsebészet rendelőjében a 30–60 éves páciensek is egyre nagyobb számban választják az esztétikusabb, rendezettebb mosoly felé vezető utat, méghozzá a lehető legészrevétlenebb módon. De melyik fogszabályozó a legjobb választás? A rögzített, a láthatatlan sín vagy a kivehető készülék? Segítünk eligazodni a lehetőségek között, hogy megtaláld a számodra legideálisabb megoldást.
Vásárló Olcsóbb lett a tankolás szerda reggelre, de van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 10:44
A következő napokban viszont nem várható további árcsökkenés.
Vásárló Mit üzen egy jó ajándék?
Márkázott tartalom | 2025. december 13. 10:34
Az ajándékozás elsőre egyszerű gesztusnak tűnik, valójában azonban jóval többről szól, mint egy tárgy átadásáról. Egy ajándék mindig üzenetet hordoz: figyelmet, elismerést, kapcsolatot vagy éppen státuszt. Éppen ezért nem mindegy, mit, mikor és kinek adunk. Különösen akkor, ha üzleti vagy hivatalos közegben történik az ajándékozás.
Vásárló Döntött az EU: ezt megemlegeti, aki rendszeresen rendel külföldről
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 16:25
Jön a kötelező vám a kis értékű csomagokra.
Vásárló Érdemes lesz elővenni a töltőpisztolyt a hétvégén
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 11:05
Szombaton mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken. A benziné jobban.
Vásárló Tegyél a kosaradba egy kis gondoskodást! – Indul az Adni Öröm! adománygyűjtő akció
PR | 2025. december 11. 13:27
Idén karácsonykor is több ezer rászoruló ember ünnepe válhat szebbé, ha csatlakozol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország közös Adni Öröm! tartósélelmiszer-adomány gyűjtéséhez. 2025. december 11. és 16. között több ezer önkéntes személyesen várja a vásárlók felajánlásait a kijelölt SPAR és INTERSPAR áruházakban.
Vásárló Táncra perdülhetnek az autósok – itt vannak az új üzemanyagárak
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:42
Csütörtökön mindkét üzemanyag típus nagykereskedelmi ára csökken.
Vásárló Csak összehozta a kormány: másfél éve nem láttunk ilyet a boltokban
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. december 8. 05:46
Hogy milyen áron, azt még nem tudhatjuk biztosan, de összejött az éves szintű élelmiszerár-csökkenés: annyi termék került be az árrésstop hatálya alá, hogy idén decemberben olcsóbban vásárolhatunk be a hipermarketekben, mint tavaly. Bezuhant a sertésmájas ára, a kávé és az alkohol viszont nagyot drágult. 
Vásárló Outdoor életmód – merész vállalkozás és divat találkozása
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 17:21
Gondoltál már arra, hogy mitől válik egy márka ikonikussá a szabadtéri világban? A szabadidős életmód iránti növekvő lelkesedés nemcsak a természet szerelmeseinek körében terjed, hanem divatirányzatként is egyre hangsúlyosabban van jelen.
Vásárló Miért választják egyre többen a prémium magánegészségügyet?
Márkázott tartalom | 2025. december 7. 14:12
Az elmúlt években látványosan megváltozott, hogyan gondolkodnak az emberek az egészségügyi szolgáltatásokról. Egyre többen szeretnének gyors, kiszámítható, átlátható és magas színvonalú ellátást kapni, lehetőleg olyan környezetben, ahol a páciens valódi partnerként jelenik meg. A prémium magánegészségügy népszerűsége éppen ezért nő: nem csupán szolgáltatást nyújt, hanem komplex élményt, amelyben a figyelem, a kényelem és a szakértelem egyaránt kiemelt szerepet kap.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG