A magyarok inkább kávéznak, ha rövid idejük van a kikapcsolódásra. A magyarok 67 százaléka egy jó erős feketétől frissül fel a Tárki és a Nespresso közös kutatása szerint. A vizsgálat rámutat arra is, hogy a további legnépszerűbb kikapcsolódási módszerek 10 perces időráfordítás esetén a beszélgetés és a sétálás. A cigarettás dobozért a megkérdezettek 31 százaléka nyúl és csak 21 százalék gondolja úgy, hogy relaxálni, vagy beállni a zuhany alá hasznos ahhoz, hogy gondolatait és teendőit rendezni tudja.
Miért pont a kávé?
Annak oka, hogy a tíz perces kikapcsolódási módok között a kávézás a legnépszerűbb, kulturális okokon kívül azzal is magyarázható, hogy egy néhány perces kávészünet új lendületet ad, a koffein stimulálóan hat a központi idegrendszerre, a fogyasztók kevésbé érzik magukat fáradtnak. A pár perc, amit a kávé elkészítésével és elfogyasztásával töltünk kikapcsol, kizökkent az éppen végzett tevékenységünkből, ezért utána jobban tudunk koncentrálni a feladatainkra.
Mivel tölti az idejét, ha több óra szabadideje is van, amit pihenésre, feltöltődésre fordíthat? |
Az emberek jelentős része, aki a tíz perces feltöltődési lehetőségek közül a kávézást választotta, nagy valószínűséggel a sétára és a gyors zuhanyzásra is igennel válaszolt és nemet mondott a káros tevékenységekre, a cigarettázásra, vagy arra, hogy gyorsan bedob egy italt, tehát feltehetőleg élénkítésre használja a kávét.
És ön hogy pihen?
Hosszabb szabadidejét a lakosság 85 százaléka tévénézéssel, zenehallgatással, 75 százaléka baráti, vagy családi beszélgetésekkel tölti, ezt a könyv- vagy újságolvasás és az internetezés követi. A megkérdezettek 52 százaléka kertészkedéssel vagy barkácsolással, 39 százalékuk kávézással, teázással, 30 százalékuk mozgással, 24 százalékuk pedig kulturális programmal kapcsolódik ki.
Míg a tíz perces kávészünet társadalmi hovatartozástól vagy lakóhelytől függetlenül széles körben elterjedt, addig több órás szabadidejüket leginkább a magas iskolai végzettséggel rendelkező, budapesti fiatalok töltik kávézással, teázással, tehát szociális programként, beszélgetésre, információ cserére, kikapcsolódásra használják. Az emberek túlnyomó többsége azonban egyoldalú információáramlással, leginkább a TV-nézéssel vagy zenehallgatással tölti több órás szabadidejét.