Mi hozta el az online vásárlások aranykorát?
Az internet mindennapossá válása, a mobilbarát weboldalak és a választék folyamatos bővülése, a felhasználóbarát termékismertetés egyre népszerűbbé tette az online vásárlást. Napjainkban pedig már mindig kényelmesen, gyorsan, bármikor elintézhető egy-egy rendelés. A csomagküldés pedig országon belül nagyon gyorssá vált, így ha előző nap délig megrendeli a kiszemelt terméket, sok esetben másnap már csengethet is vele a futár.
Online vagy offline vásárlás - melyik a jobb választás?
1. Kényelem
Az online vásárlás mellett szól a kényelem, hiszen utazás, parkolóhely-keresés, sorban állás és cipekedés nélkül vásárolhatja meg a kívánt termékeket, amelyek hamar meg is érkeznek egy csomagban a futárral a munkahelyére vagy lakhelyére.
A rendelés bármikor elvégezhető otthonról a nappali melegéből, de akár az éjszaka közepén is. Az online rendelés nincs se helyhez, se időhöz kötve, ráadásul rengeteg időt és energiát megspórolhat vele.
2. Választék
Elterjedt nézet, de nem feltétlenül igaz, hogy nagyobb választékkal találkozhatunk offline, hiszen nagyobb raktározási hátteret biztosíthat egy fizikai eladótérrel rendelkező bolt, mint egy webshop. A valóságban azonban ez nem mindig van így, ezért érdemes az egyre nagyobb termékpalettával dolgozó webáruházak kínálatát is megnézni.
3. Kedvezmények, akciók
Mindkét vásárlási formánál jellemző, hogy a többszöri vásárlást kuponnal, matricagyűjtéssel és egyéb kedvezményekkel jutalmazzák (pl. online népszerű az ingyenes szállítás). Az online és offline térben tahát ugyanúgy lecsaphat egy-egy készletkisöprés alatt lévő darabra vagy kifutó termékre.
3. A termék
Míg egy boltban megtapogathatja, megnézheti közelről is a kiválasztott terméket, addig online a képekre és a leírásokra kell hagyatkozni, amelyek nem adják vissza minden esetben a valóságot. Így a netes vásárlással néha mellényúlhat az ember (pl. rossz méretű ruha, más árnyalatú termék stb.), habár ezek a termékek általában 14 napon belül vissza is küldhetők, ha valamiért nem felelnek meg az elvárásoknak.
4. Extra költségek
Az online vásárlás esetében ez mindenképp a szállítási és csomagolási költség lesz, amit sok webshop egy bizonyos összeg feletti vásárlás esetén ingyenes szállítási lehetőséggel kompenzál.
Offline vásárláskor a plusz költségeket az utazás, az üzemanyagköltség és az esetleges parkolódíj adhatja.
5. Kézhezvétel - szállítás
Míg a boltban vásárláskor - a fizetést követően - azonnal a kezében van a vásárolt termék, addig egy webshopos csomag 1-2 munkanap alatt érkezik meg - jó esetben. Ha külföldről vásárol, akkor akár hetekig is eltarthat a csomagküldés, elkeveredhet a csomag, ami persze nem gyakori, de előfordulhat.
Merre tart az online és offline kereskedelem?
Az online kereskedelem egyre több szegmensben elérhető, például már az élelmiszer nagybevásárlást is elintézheti interneten keresztül. Egyre több hipermarket és óriásvállalat fektet napról napra nagyobb hangsúlyt az e-kereskedelemre, hiszen immár hatalmas közönség szólítható meg az interneten.
Az offline boltok pedig speciális kínálattal és termékkipróbálási lehetőségekkel vehetik fel a versenyt a webshopokkal. Továbbá LED reklámtáblák, ablakmatricák és további marketing eszközök segítségével próbálják minél jobban felhívni magukra a figyelmet a rohamosan digitalizálódó világban.
Ha a mindennapokban döntenie kell, hogy egy terméket online vagy offline szerezzen-e be, akkor mindenképp mérlegelje, hogy időt, logisztikát (pl. utazás, cipekedés) és az anyagiakat tekintve melyik a jó megoldás. Ez termékenként teljesen eltérő lehet, hiszen előfordulhat, hogy a télikabátot internetről érdemesebb beszerezni, míg a nagybevásárlást szívesebben intézi a boltban. Mérlegelje a fenti szempontokat, amik segítenek a jó döntés meghozatalában!