8p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az elmúlt hónapok áremelkedése decemberben tetőzött: másfél éve nem láttunk akkora drágulást a hipermarketekben, mint most. A két számjegyű drágulás visszatért az üzletekbe, sosem volt még ilyen drága a nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár története során.

Hónapok óta jelzi a Privátbankár Árkosár-felmérés, hogy valami nem stimmel az élelmiszerárakkal: miközben az átlagos inflációról kiadott KSH-jelentés az elmúlt hónapokban 3 százalék körüli értékeket tartalmazott, az élelmiszerek inflációja messze az átlag fölött volt. A KSH legutóbbi jelentése 3,2 százalékos átlagos infláció mellett 4,5 százalékos éves áremelkedést mutatott az élelmiszereknél, ami jelentősnek mondható különbség – és ha a Privátbankár csaknem 18 éve folytatott havi felméréssorozatát nézzük, ez a különbség még ennél is nagyobb. Az elmúlt 4 hónapból háromban 7 százalékot meghaladó éves áremelkedésről adtunk hírt, decemberben pedig bekövetkezett az, amire már másfél éve nem volt példa:

újra két számjegyű, 10 százalékot meghaladó éves drágulást mértünk a hazai hipermarketekben az élelmiszerek körében.

Utoljára hasonlóra 2023 augusztusában volt példa – ahogy alábbi grafikonunkon is látszik, akkor egy csökkenő trendben 12 százalékos áremelkedést mértünk. A mostani lett 2024 legmagasabb éves áremelkedési adata a Privátbankár Árkosár-felmérések sorában.

Ahogy közel 18 éve minden hónapban, a mostani adat is három hazai hipermarket átlaga. Ezúttal is az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy áruházát jártuk végig, és megnéztük, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló mintakosarunk ellenértéke. A mintakosár összetétele változatlan, és egy átlagos családi nagybevásárlást hivatott leképezni. Az eredményeket mint mindig, ezúttal is a KSH hivatalos inflációs adatközlése előtt egy nappal tesszük közzé. (A módszertanról bővebben itt olvashat.)

Hogy lesz ebből fogyasztás-robbanás és gazdasági növekedés?

A mostani, 10 százalék fölötti éves áremelkedést mutató eredményünk semmiképp nem jelent jót a karácsonyi nagybevásárlásra készülő családoknak – novemberben és decemberben jellemzően megnövekszik a kiskereskedelmi forgalom, nagy kérdés, hogy ezt mennyire fékezi majd az árak emelkedése. Bár a magasabb árak magasabb áfabevételt jelentenek a költségvetésnek, így akár örülhetne is a kormány a folyamatoknak, most vélhetően erről nincs szó: a magyar gazdaság technikai recesszióba került, a kilábalás és gazdasági növekedés motorjának a fogyasztás bővülését szánják, ami azonban nem igazán akar felpörögni.

A legutóbbi, októberre vonatkozó kiskereskedelmi forgalmi adatközlés után egy szokatlan közlemény is napvilágot látott a Nemzetgazdasági Minisztérium részéről, amiben igyekeztek elmagyarázni, hogyan is kellene szakmailag helyesen értelmezni a kiskereskedelemről szóló adatokat – a szakmailag indokolt és nemzetközi gyakorlatban is használt 2021-es bázis helyett inkább olyan évet javasolnak az összehasonlítás alapjául, amelyet használva jó hírként tálalhatóak a legutóbbi magyar adatok. Az NGM azt írta: „napjainkra a lakosság erős óvatossági motívumának vége, a lakosság egyre többet és egyre bátrabban költ a boltokban” – friss felmérésünk szerint erre nagy szükség is lesz, mivel

10,3 százalékkal többe kerül majd a karácsonyi nagybevásárlás, mint tavaly decemberben. Az idei reálbérnövekedést eközben 9 százalékosra becsülik a szakértők

– nagy forgalombővülést így az év utolsó hónapjaira sem jósolunk.

Kicsi a különbség az áruházak között – mindenki szinte ugyanakkorát emelt egy év alatt

Az éves áremelkedés megugrása egyébként szinte azonosan tapasztalható volt az általunk végiglátogatott három áruházban – nem egyetlen lánc áremelése torzította tehát a képet.

Az Interspar 9,7, a Tesco 10,3, az Auchan pedig 10,8 százalékkal volt drágább most, mint tavaly decemberben. Az előző hónaphoz képest átlagosan 4,1 százalékkal emelkedtek az árak – itt már nagyobb szórást láttunk, 1,6 százalékos csökkenéstől 9,2 százalékos emelésig terjedő változásokat láttunk.

A legolcsóbb és a legdrágább áruház közti különbség továbbra is meglehetősen kicsi, nem éri el a 2500 forintot, ami 6,7 százalékos eltérést jelent mindössze.

Itt a történelmi csúcs – sosem került még ennyibe a Privátbankár Árkosár

Az árak jó fél éve tartó emelkedő trendje mostanra „beérett”: decemberben átlagosan 37 180 forintot kellett fizetnünk a családi élelmiszer-nagybevásárlásért a hipermarketekben.

Ez minden idők legdrágább Privátbankár Árkosara – még sosem mértünk 37 ezer forint fölötti ellenértéket az elmúlt 18 évben.

A korábbi legmagasabb értéket 2023 februárjában mértük, innen indult egy lassú csökkenés, amely az elmúlt egy évben kissé hektikus emelkedő trendbe fordult át.

Nem csak az áruházak közötti különbség kicsi, akkor sem tudnánk sokat spórolni, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: majdnem 34 ezer forint lenne a kosárérték ebben az esetben, ami csak bő 3200 forinttal alacsonyabb a tényleges átlagnál. Ehhez ráadásul komolyabb szervezésre, kisebb logisztikai bravúrra is szükség lenne.

A nyugdíjasoknak sem tudunk jó hírekkel szolgálni, hiszen laptársunk, szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor hétfő reggel közölt Nyugdíjas Árkosár felmérése minden idők harmadik legmagasabb értékét mérte decemberben.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Ha az egyes élelmiszereket külön-külön vizsgáljuk, csak néhány olyan terméket találunk, ahol értelmezhető árcsökkenés történt, azokat is inkább az előző hónaphoz képest. A pezsgőt például egy akciónak köszönhetően közel 18 százalékkal olcsóbban tudtuk most beszerezni, ahogy a margarint is 16,5 százalékkal olcsóbban adták most, mint egy hónapja. A száraztészta 15,5 százalékkal olcsóbban került most a polcokra, mint novemberben. Ezzel szemben egy hónap alatt 36 százalékkal emelkedett az alma ára, több mint 30 százalékkal a tejfölé, és újabb közel 25 százalékkal drágult a narancslé is.

A két számjegyű éves áremelkedéshez legnagyobb mértékben ezúttal is a narancslé járult hozzá a leginkább: 124 százalékkal drágult egyetlen év alatt, magyarán több mint duplájába kerül most, mint egy éve. A liszt és a tojás masszív drágulása a karácsonyi sütés-főzés idején lehet különösen fájdalmas: előbbi közel 70 százalékkal drágult, utóbbi közel 55 százalékkal kerül most többe, mint egy éve. (A tojás drágulásáról és annak hátteréről egyébként a Privátbankár Diszkont Árkosár felmérésből tudhat meg többet.)  A vizsgált 30 élelmiszerből 9 esetében 10 százalékot meghaladó drágulást mértünk. Hasonló mértékű árcsökkenés csak két termék esetében történt: a gyümölcsjoghurt 23,7, az UHT tej 13,3 százalékkal lett olcsóbb.

A 10 százalékot meghaladó mértékű árváltozásokat az alábbi táblázatban gyűjtöttük össze:

Havi legolcsóbbak: szaloncukor és házi karácsonyi vásár

Ahogy minden felmérésünk során, ezúttal is megnéztük plusz három – jellemzően szezonális – termék árát. Mivel két hét múlva karácsony, választásunk ezúttal a szaloncukorra, a sütőkolbászra és a szelídgesztenyére esett.

A boltokban már december eleje óta kapni szaloncukrot. Az ünnep elmaradhatatlan édességét az Auchan adta a legkedvezőbb áron: a lédig (ömlesztett) 1999 forintos kilós áron kínálta a lánc. A Tescóban szintén lédig édességet találtunk 2299 forintért. Aki viszont csatlakozott a Tesco hűségprogramjához, az Auchannal megegyező, 1999 forintos áron is beszerezheti az édességet. Az Intersparban a Bonbonetti márkájú, zacskós szaloncukra bizonyult a legolcsóbbnak, itt a kilós ár 5663 forintra jött ki. (Összehasonlításképpen, hogy egy év alatt is mekkora áremelkedés ment végbe a hazai boltokban, tavalyi decemberi felmérésünk során 1299 és 2199 forint között adták ugyanezek az áruházláncok a szaloncukor kilóját.)

Az ünnep közeledtével javában tartanak a karácsonyi vásárok is. Kollégánk nemrég nem kevesebbért, mint 5600 forintért látott egy adag kolbászt (kenyérrel és mustárral) az egyik budapesti vásárban. A feltűntetett ár nem volt egyedi, a többi standon is hasonló árszínvonalat tapasztalt. Ha valaki nem horror összegért akar jóllakni, és a vásári hangulat hiánya sem zavarja, természetesen otthon is süthet kolbászt. Ehhez mit árulnak a hipermarketek?

Míg az Intersparban a Regnum terméke 2899 forint kilós áron tűnt a legolcsóbbnak, addig a Tescóban magyaros ízesítésű, 400 grammos, saját márkás nyerskolbászt 1399 forintért árulták, a kilós ár 3497 forintra jött ki. Kisebb megdöbbenésünkre jókora választékkal és kolbász-különlegességekkel találkoztunk az Auchanban, amikor a legolcsóbb terméket kerestük a húspultban. A káposztával töltött, előre csomagolt, 500 grammos kiszerelésű kolbász 1779 forintba került, aminek kilója így 3558 forint. Ennél pár forinttal olcsóbban, 3398 forintért aszalt szilvás, áfonyás-vörösboros vagy whiskys-diós ízesítésű kolbászt is kínált az áruházlánc.

Végezetül pedig a vásárok és a téli időszak kedvelt nassolnivalója a szelídgesztenye. Mindhárom láncban majdnem azonos áron találtunk: az Auchan 3499 forintért albán, a Tesco 3990 forintért görög gesztenyét találtunk, az Interspar pedig 3999 forintért adta az olasz gesztenye kilóját.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nem lehet felhőtlen a magyar autósok hétvégéje
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:58
Jutott a munkahét végére egy kellemetlen hír is. 
Vásárló Itt a BPA-szigor: át kell öltöztetni a termékeket
Buksza blog | 2025. február 18. 12:11
Nyugdíjba küldik az egészségkárosító  csomagolásokat.
Vásárló Jó hírt kaptak a plázázók: megmenekülhetnek a bevásárlóközpontok
Buksza blog | 2025. február 18. 08:08
A bevásárlóközpontok az 1970-es években jöttek divatba az Egyesült Államokban, ám jó pár akadt köztük, amely csődbe ment a gyenge fogalom miatt. Erre rátett egy lapáttal az e-kereskedelem terjedése.
Vásárló Ideje megszokni, hogy a tej jusson eszünkbe a Coca-Coláról
Buksza blog | 2025. február 18. 07:44
Az egészséges étkezés híveinek kedvenc célpontjai a kólagyártók, ami meglátszik értékesítési számaikon. A Coca-Cola fordult egyet, hogy befogja a friss szelet a vitorlájába, és ez bejött a cégnek.
Vásárló KMÉ-védjeggyel elismert minőség a MIRELITE MIRSA Zrt.-nél
PR | 2025. február 17. 14:46
A KMÉ-védjeggyel elismert MIRELITE MIRSA Zrt. gyorsfagyasztott zöldségei nemcsak a hazai boltokban, hanem külföldön is magas minőséget garantálnak.
Vásárló Húsz év együttműködés sikere az elismert minőség
PR | 2025. február 17. 10:11
Az Auchan és az Izsáki Házitészta Kft. több mint 20 éve működik együtt, és most közös sikerük a KMÉ-védjegyes nyolctojásos cérnametélt.
Vásárló Hogyan lehet spórolni a bútorszállítás során?
Márkázott tartalom | 2025. február 16. 11:21
A költöztetés egyik legnehezebb és legfontosabb része a bútorszállítás, amely külső segítség nélkül idő- és energiaigényes feladat lenne. Egy megbízható költöztetőcég igénybevételével azonban jelentősen csökkenthetők a kiadások, miközben azt is biztosítani tudjuk, hogy a bútorok épségben érkezzenek meg az új helyre.
Vásárló Minden, amit a darázsanyagok sokoldalúságáról tudni érdemes
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 12:39
Lehet, hogy Te is találkoztál már azokkal a különleges anyagokkal, melyeket gofri vagy darázsfészek mintájú jelzőkkel illetnek. Ezek az anyagok nemcsak vizuálisan érdekesek, de számos praktikus tulajdonsággal is bírnak. A darázsanyag különösen népszerű választás lehet konyharuhák, szaunatörölközők és köntösök készítéséhez. Na de miért is rajonganak érte annyian?  
Vásárló Előkerült a palackprobléma, megszólalt a Coca-Cola
Buksza blog | 2025. február 13. 12:15
Az amerikai piacra exportált alumínium elnöki rendeletben megemelt vámja miatt az italgyártók növelhetik PET-palackban kínált termékeik mennyiségét a könnyen újrahasznosítható alumíniumdoboz rovására.
Vásárló A csípőízületi problémák komoly pénzügyi hatással lehetnek a családi költségvetésre
Márkázott tartalom | 2025. február 13. 11:38
A csípőfájdalom komoly akadályt jelenthet a mindennapi életben, mivel megnehezítheti az olyan alapvető tevékenységeket, mint a járás, a lépcsőzés vagy akár az ülés. Ez az állapot különösen problémás lehet a munkavégzés során, hiszen a folyamatos fájdalom csökkenti a teljesítményt, és akár táppénzre is kényszeríthet bennünket.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG