6p

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.

Az élelmiszerek megint jobban drágulnak

A családi nagybevásárlás árának alakulását vizsgálva továbbra sem lehetünk nyugodtak. Bár a KSH legutóbbi inflációs adatközlésében 3 százalékos éves átlagos árszínvonal-emelkedésről számolt be, a többéves mélypontot jelentő adat mögött nyugtalanító számokat is találhattunk. Egyebek mellett épp az élelmiszerek esetében: a KSH ugyanis az átlagot meghaladó, 3,7 százalékos éves árváltozásról adott hírt. A havi adatok sem lettek túl kedvezőek a családi bevásárlás szempontjából: míg a KSH szeptemberben a teljes fogyasztói kosárra 0,1 százalékos árszínvonal-csökkenést mért, addig az élelmiszereknél 1 százalékos áremelkedésről számolt be.

Hogy nincs minden rendben a boltokban, az jól látszik a mi felméréseink szerint is – négy hónapon belül harmadszor is jelentősnek mondható élelmiszerár-emelkedést mért a Privátbankár Árkosár-felmérése a hazai hipermarketekben novemberben. Augusztusban és októberben 7 százalékot meghaladó éves áremelkedést mutattunk ki, a két adat között egy alacsonyabb, 2 százalék alatti drágulást láttunk – novemberben azonban sajnos nem folytatódott a sorminta. (A KSH kedden közli az októberre vonatkozó inflációs statisztikát – a Privátbankár Árkosár adatait szokás szerint egy nappal ez előtt publikáljuk.)

Felmérésünk szerint ugyanis

novemberben újra 7 százalék fölött drágultak az élelmiszerek a hazai hipermarketekben.

Az alábbi grafikonon látszik, hogyan alakult hónapról hónapra a Privátbankár Árkosár éves árindexe:

Ahogy közel 18 éve, ezúttal is három hazai hipermarket egy-egy egységét jártuk végig. Az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteiben néztük meg, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára, amely egy családi élelmiszer-nagybevásárlást hivatott leképezni (a módszertanról bővebben itt). A 7,2 százalékos átlagos áremelkedéshez ezúttal eltérő mértékben járultak hozzá az áruházak: az Interspar egy év alatt 3,8 százalékkal vitte feljebb az élelmiszerkosár értékét, a Tesco 5,6 százalékkal, míg az Auchan éves áremelése erre a hónapra meghaladta a 10 százalékot. Nagy különbség azonban így sem lett az áruházak között, sőt, inkább összerázódott a mezőny az árváltozások eredményeként: két helyen szinte ugyanannyit kellett volna fizetnünk a nagybevásárlásért, a legolcsóbb és a legdrágább áruház között pedig csak 6 százalékpontos a különbség, alig valamivel több mint 2200 forint. Rossz hírünk, hogy a nyugdíjasok sincsenek könnyű helyzetben. Laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor szokásos havi Nyugdíjas Árkosár felméréből kiderül, miért >>>>

Ami az árakat illeti: történelmi csúcsról egyelőre nem beszélhetünk. Míg ugyanis éves viszonylatban jelentősnek mondható mértékben nőttek az árak, az előző hónaphoz képest valamelyes csökkenést tudtunk kimutatni:

egy hónap alatt 1,2 százalékkal lejjebb került a Privátbankár Árkosár ellenértéke.

Ez most egy szereplőnek köszönhető: az Interspar jelentősebb mértékben, bő 7 százalékkal olcsóbban adta az ugyanabból a 30 élelmiszerből álló árkosarat, mint egy hónapja – a Tesco 1,2 és az Auchan 3 százalékos havi áremelése ellenére így mínuszban tudott maradni a havi árváltozást jelző mutató.

Az év harmadik legdrágább bevásárlása vár ránk

A számla átlagos végösszege novemberben

35 710 forint lett – ennyiért lehetett a szokásos havi családi nagybevásárlást letudni a hipermarketekben.

A havi csökkenés ellenére is összejött tehát 2024 harmadik legdrágább nagybevásárlása novemberben. Persze kevesebbet kellene fizetnünk, ha nem egy helyen tudnánk le a vásárlást, hanem mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: így 32 057 forint lenne a számla végösszege. Ez az átlagárnál 3652 forinttal kevesebb – a tripla utazgatás és a bonyolultabb logisztika valószínűleg nem ér ennyit.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző hónaphoz képest is vannak komolyabb, 10 százalékot meghaladó árelmozdulások az áruházakban. Novemberben 36 százalékkal emelkedett a krumpli ára, nagyjából 20 százalékkal drágább lett a tojás és a margarin. Meghaladta a 10 százalékot a narancslé, a tészta és a csokoládé havi áremelkedése is. Tejfölt és banánt viszont most több mint 20 százalékkal olcsóbban találtunk, mint egy hónapja, de jelentősebben csökkent a tej, a kávé, a sajt és a jeges tea ára is egy hónap alatt.

Tavaly novemberhez képest 6 olyan terméket találunk, amelynek 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent az ára – a tejföl, a túródesszert és a chips került közülük a Top 3-ba. 9 termék viszont jelentősebben drágult – továbbra is a narancslé vezeti az éves áremelkedést, amely novemberben közel kétszer annyiba került, mint egy évvel ezelőtt. A liszt 45 százalékot közelítő drágulását is érdemes kiemelni, a dobogó harmadik fokára a sajt került 26 százalékot meghaladó éves drágulással. A jelentősebb éves árváltozásokat az alábbi grafikonon gyűjtöttük össze:

Havi legolcsóbbak: Márton-napi bevásárlás

November 11-én, Márton napján a hagyomány szerint libalakomát tartanak sok családban, sok étterem kínálatában megjelenik ilyenkor a libamenü. A leggyakrabban libacombot készítenek vörös káposztával – megnéztük, ennek hozzávalóit hol lehet a legolcsóbban beszerezni a hipermarketek közül. A merészebbek szilva chutney-val, fűszeres szilvaszósszal is kínálhatják a libasültet – megvizsgáltuk a fő hozzávaló, a szilva aktuális árát is.

Libacombot felmérésünk idején a három áruház közül csak az Auchanban kínáltak, 3199 forintba került kilónként. Egész libát viszont mindhárom helyen találtunk – ennek elkészítéséhez persze már egy jó nagy tepsi és egy ügyesebb szakács is kell. Az egész liba kilónkénti ára az Intersparban volt a legalacsonyabb (1749 forint), a Tescóban 1799 forintért adták, az Auchanban pedig 1899 forint volt az egész liba kilója ottjártunkkor.

A vörös (avagy lila, avagy Brassica oleracea convar. capitata var. rubra) káposzta mindhárom áruházban hazai termelésű, a legolcsóbbat az Auchanban találtuk kilónként 249 forintos akciós áron. Az Interspar 399, a Tesco 599 forintért adta a káposztát.

Szilvából a legolcsóbbat az Auchanban kínálták 799 forintért, a gyümölcs Magyarországon termett. Az Interspar 839 forintért olasz fekete szilvát ajánlott a legolcsóbban, a Tescóban 959 forint volt a magyar szilva akciós ára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Adják is, veszik is a használt mobilokat a Magyar Telekomnál
PR | 2025. december 5. 13:41
2 évvel ezelőtti indulása óta már 30 ezernél is több felújított készüléket vásároltak a Magyar Telekom ügyfelei. A vállalat portfóliójában az összes online értékesített mobil 10 százaléka felújított. A felújított készülékek vásárlása mellett folyamatosan nő a népszerűsége a Telekom és a Recommerce közös online platformjának is, ahol bárki eladhatja használt mobilját, tabletét vagy játékkonzolját. Ezzel a megoldással a januári indulás óta több mint 75 millió forintnyi eszközt adtak el az ügyfelek.
Vásárló Leszámolnak az oroszok az iPhone egyik legkedveltebb funkciójával
Privátbankár.hu | 2025. december 4. 13:51
Korlátozzák a FaceTime működését.
Vásárló Itt vannak az új üzemanyagárak – további jó hírt kaphatnak az autósok
Privátbankár.hu | 2025. december 3. 09:47
Az autósok egyik fele örülhet.
Vásárló Hogyan befolyásolja a jármű története az autó eladási árát?
PR | 2025. december 1. 14:34
A motorháztetőn lévő embléma ma már nem minden. Kiderült, hogy a vásárlók számára nagyobb jelentőséggel bír az autó tényleges műszaki állapota és története, amelyek kulcsfontosságú döntési tényezőkké válnak a vásárlásnál. Nem csoda – a jármű élettörténetének ismerete segít elkerülni jelentős anyagi veszteségeket. Pontosan milyen hatással van az autó története a vétel- és viszonteladási árra?
Vásárló Meglepetésekkel készül idén karácsonyra a Magyar Telekom
Natív tartalom | 2025. november 27. 12:50
Kedvezményözönt zúdít a Telekom karácsonykor jelenlegi és jövőbeli ügyfeleire, ezzel is támogatva a rég halogatott kapcsolatfelvételt családtagok, barátok, ismerősök között.
Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Hogyan érheted el, hogy a webshopod előkelő helyen szerepeljen a keresőkben?
Márkázott tartalom | 2025. november 14. 18:04
Megépítetted a webshopodat, feltöltötted a termékeket, leírásokat is készítettél, mégsem nő a látogatottság? Sok webáruház-tulajdonos tapasztalja ugyanezt, amikor mindent megtesz, mégis alig látszik a Google organikus találatai között. Az alábbiakban a BP Digital szakértői osztanak meg hasznos tippeket, hogyan javíthatod a helyezéseidet!
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG