6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az általános infláció szeptemberben régen látott mélypontra esett, de az élelmiszerek továbbra is az átlag fölött drágulnak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint is – a Privátbankár Árkosár felmérése pedig kifejezetten magas éves áremelkedést mutatott ki novemberben is. Van, ami már majdnem kétszer annyiba kerül, mint egy éve – megnéztük azt is, mennyiből lehet megúszni az idei libalakomát.

Az élelmiszerek megint jobban drágulnak

A családi nagybevásárlás árának alakulását vizsgálva továbbra sem lehetünk nyugodtak. Bár a KSH legutóbbi inflációs adatközlésében 3 százalékos éves átlagos árszínvonal-emelkedésről számolt be, a többéves mélypontot jelentő adat mögött nyugtalanító számokat is találhattunk. Egyebek mellett épp az élelmiszerek esetében: a KSH ugyanis az átlagot meghaladó, 3,7 százalékos éves árváltozásról adott hírt. A havi adatok sem lettek túl kedvezőek a családi bevásárlás szempontjából: míg a KSH szeptemberben a teljes fogyasztói kosárra 0,1 százalékos árszínvonal-csökkenést mért, addig az élelmiszereknél 1 százalékos áremelkedésről számolt be.

Hogy nincs minden rendben a boltokban, az jól látszik a mi felméréseink szerint is – négy hónapon belül harmadszor is jelentősnek mondható élelmiszerár-emelkedést mért a Privátbankár Árkosár-felmérése a hazai hipermarketekben novemberben. Augusztusban és októberben 7 százalékot meghaladó éves áremelkedést mutattunk ki, a két adat között egy alacsonyabb, 2 százalék alatti drágulást láttunk – novemberben azonban sajnos nem folytatódott a sorminta. (A KSH kedden közli az októberre vonatkozó inflációs statisztikát – a Privátbankár Árkosár adatait szokás szerint egy nappal ez előtt publikáljuk.)

Felmérésünk szerint ugyanis

novemberben újra 7 százalék fölött drágultak az élelmiszerek a hazai hipermarketekben.

Az alábbi grafikonon látszik, hogyan alakult hónapról hónapra a Privátbankár Árkosár éves árindexe:

Ahogy közel 18 éve, ezúttal is három hazai hipermarket egy-egy egységét jártuk végig. Az Auchan, az Interspar és a Tesco üzleteiben néztük meg, hogyan alakult a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ára, amely egy családi élelmiszer-nagybevásárlást hivatott leképezni (a módszertanról bővebben itt). A 7,2 százalékos átlagos áremelkedéshez ezúttal eltérő mértékben járultak hozzá az áruházak: az Interspar egy év alatt 3,8 százalékkal vitte feljebb az élelmiszerkosár értékét, a Tesco 5,6 százalékkal, míg az Auchan éves áremelése erre a hónapra meghaladta a 10 százalékot. Nagy különbség azonban így sem lett az áruházak között, sőt, inkább összerázódott a mezőny az árváltozások eredményeként: két helyen szinte ugyanannyit kellett volna fizetnünk a nagybevásárlásért, a legolcsóbb és a legdrágább áruház között pedig csak 6 százalékpontos a különbség, alig valamivel több mint 2200 forint. Rossz hírünk, hogy a nyugdíjasok sincsenek könnyű helyzetben. Laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Mfor szokásos havi Nyugdíjas Árkosár felméréből kiderül, miért >>>>

Ami az árakat illeti: történelmi csúcsról egyelőre nem beszélhetünk. Míg ugyanis éves viszonylatban jelentősnek mondható mértékben nőttek az árak, az előző hónaphoz képest valamelyes csökkenést tudtunk kimutatni:

egy hónap alatt 1,2 százalékkal lejjebb került a Privátbankár Árkosár ellenértéke.

Ez most egy szereplőnek köszönhető: az Interspar jelentősebb mértékben, bő 7 százalékkal olcsóbban adta az ugyanabból a 30 élelmiszerből álló árkosarat, mint egy hónapja – a Tesco 1,2 és az Auchan 3 százalékos havi áremelése ellenére így mínuszban tudott maradni a havi árváltozást jelző mutató.

Az év harmadik legdrágább bevásárlása vár ránk

A számla átlagos végösszege novemberben

35 710 forint lett – ennyiért lehetett a szokásos havi családi nagybevásárlást letudni a hipermarketekben.

A havi csökkenés ellenére is összejött tehát 2024 harmadik legdrágább nagybevásárlása novemberben. Persze kevesebbet kellene fizetnünk, ha nem egy helyen tudnánk le a vásárlást, hanem mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: így 32 057 forint lenne a számla végösszege. Ez az átlagárnál 3652 forinttal kevesebb – a tripla utazgatás és a bonyolultabb logisztika valószínűleg nem ér ennyit.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző hónaphoz képest is vannak komolyabb, 10 százalékot meghaladó árelmozdulások az áruházakban. Novemberben 36 százalékkal emelkedett a krumpli ára, nagyjából 20 százalékkal drágább lett a tojás és a margarin. Meghaladta a 10 százalékot a narancslé, a tészta és a csokoládé havi áremelkedése is. Tejfölt és banánt viszont most több mint 20 százalékkal olcsóbban találtunk, mint egy hónapja, de jelentősebben csökkent a tej, a kávé, a sajt és a jeges tea ára is egy hónap alatt.

Tavaly novemberhez képest 6 olyan terméket találunk, amelynek 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent az ára – a tejföl, a túródesszert és a chips került közülük a Top 3-ba. 9 termék viszont jelentősebben drágult – továbbra is a narancslé vezeti az éves áremelkedést, amely novemberben közel kétszer annyiba került, mint egy évvel ezelőtt. A liszt 45 százalékot közelítő drágulását is érdemes kiemelni, a dobogó harmadik fokára a sajt került 26 százalékot meghaladó éves drágulással. A jelentősebb éves árváltozásokat az alábbi grafikonon gyűjtöttük össze:

Havi legolcsóbbak: Márton-napi bevásárlás

November 11-én, Márton napján a hagyomány szerint libalakomát tartanak sok családban, sok étterem kínálatában megjelenik ilyenkor a libamenü. A leggyakrabban libacombot készítenek vörös káposztával – megnéztük, ennek hozzávalóit hol lehet a legolcsóbban beszerezni a hipermarketek közül. A merészebbek szilva chutney-val, fűszeres szilvaszósszal is kínálhatják a libasültet – megvizsgáltuk a fő hozzávaló, a szilva aktuális árát is.

Libacombot felmérésünk idején a három áruház közül csak az Auchanban kínáltak, 3199 forintba került kilónként. Egész libát viszont mindhárom helyen találtunk – ennek elkészítéséhez persze már egy jó nagy tepsi és egy ügyesebb szakács is kell. Az egész liba kilónkénti ára az Intersparban volt a legalacsonyabb (1749 forint), a Tescóban 1799 forintért adták, az Auchanban pedig 1899 forint volt az egész liba kilója ottjártunkkor.

A vörös (avagy lila, avagy Brassica oleracea convar. capitata var. rubra) káposzta mindhárom áruházban hazai termelésű, a legolcsóbbat az Auchanban találtuk kilónként 249 forintos akciós áron. Az Interspar 399, a Tesco 599 forintért adta a káposztát.

Szilvából a legolcsóbbat az Auchanban kínálták 799 forintért, a gyümölcs Magyarországon termett. Az Interspar 839 forintért olasz fekete szilvát ajánlott a legolcsóbban, a Tescóban 959 forint volt a magyar szilva akciós ára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG