10p

Honnan kerít pénzt a kormány a 14. havi nyugdíjra?
Mit okoznak a kedvezményes hitelek?
Lesz ítélet az MNB-botrányban a választásokig?

Online Klasszis Klub élőben Simor Andrással!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi jegybankelnököt!

2025. november 12. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Újabb jelentős áremelkedést mért az élelmiszerek frontján a Privátbankár Árkosár-felmérése a hipermarketekben - az árak ingadozása akár a kiskereskedelmi forgalom meglepő alakulására is szolgálhat magyarázattal. Miközben a vásárlók a bevásárlókocsit pakolgatják és a nyugta alján egyre nagyobb számokat találnak, talán nem is gondolnak rá: egyre élesebb a háború a kormány és a kiskereskedelmi szektor egyes szereplői között.

Augusztusban egy egészen kiugró élelmiszerár-emelkedést mért a Privátbankár Árkosár-felmérése a hipermarketekben, amelyet szeptemberben egy szintén jelentősnek mondható korrekció követett. Aki arra számított, hogy októberre kisimulnak a hullámok, az nagyot tévedett: havi és éves szinten is ismét jelentős áremelkedésről tudunk beszámolni.

Az adatok alapja ezúttal is egy alapos felmérés: ahogy lassan 18 éve minden hónapban, ezúttal is végigjártunk 3 hipermarketet, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke, mennyit kellene a kasszáknál hagyni egy átlagos családi nagybevásárlás után. Az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy üzletét október elsején látogattuk végig, az eredményről a szokásoknak megfelelően egy nappal a KSH hivatalos inflációs adata előtt egy nappal számolunk be a Privátbankár hasábjain.

Jelentős ugrás az árakban

2024 októberében a szeptember havi csökkenés teljes ellentétét mértük: a legutóbbi 4,5 százalékos havi árcsökkenés után most

éppen 4,5 százalékos átlagos havi áremelkedést mértünk a három hipermarketben.

Egy irányba mozgott a három áruház árképzése: a Tescóban 3,1 százalékkal, az Auchanban 4,5 százalékkal, az Intersparban 6 százalékkal kellett többet fizetnünk a nagybevásárlás végén az élelmiszerekért, mint előző hónapban. Éves összehasonlításban ennél is nagyobb lett a mért áremelkedés:

átlagosan 7,1 százalékkal többet kell most adni az élelmiszerekért, mint tavaly októberben.

Itt sincsenek óriási különbségek az áremelés mértékét illetően az egyes áruházak között: 5,3 százalék és 9 százalék között szóródnak a tavalyi értékekhez képest az indexek. Végeredményben még az aktuálisan legolcsóbb és a legdrágább áruház között sincs nagy különbség: csak 4,4 százalék a differencia, ami valamivel több mint 1500 forintot jelent.

Jelentős spórolásra még akkor sem kínálkozik nagy lehetőség, ha mindent ott veszünk meg, ahol a legolcsóbban adják: a három nyugta végösszege így 33 495 forint lenne, de ehhez komolyabb szervezésre és logisztikára lenne szükség, hiszen mindhárom hipermarketet végig kellen járnunk a 30 termék beszerzése érdekében. A spórolás összege az átlaghoz képest így is csak 2635 forint lenne.

Az átlagos kosárérték ugyanis 2024 októberében 36 130 forint lett

- ennyibe kerül most a családi nagybevásárlás a hipermarketekben. Ez minden idők harmadik legmagasabb Árkosár-értéke, ahogy grafikonunkon is látszik:


Mindaz, ami történik, természetesen a nyugdíjas bevásárlóknak is fáj - laptársunk, az Mfor szerda reggel a Nyugdíjas Árkosár legfrissebb részét tette közzé, ennek eredményeit itt olvashatja >>

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A jelentősebbnek mondható általános áremelkedés ellenére most is találtunk olyan termékeket, amiket most jóval olcsóbban vehetünk meg, mint egy hónappal ezelőtt. Ilyen például a krumpli és az alma - előbbit átlagosan 26,6, utóbbit 10,8 százalékkal olcsóbban adják most a hiperek, mint szeptemberben. A margarin is olcsóbb lett 10,5 százalékkal. Sokkal drágábban találtunk viszont sajtot (+51,7 százalék), banánt (+43,6 százalék) és másfél százalékos zsírtartalmú UHT-tejet (33,1 százalék), mint egy hónapja.

Tavaly októberhez képest a legnagyobb drágulást a narancslé esetében mértük - gyakorlatilag egész évben ez a termék vezeti a drágulási listát, ezúttal közel 69 százalékos áremelkedést mértünk. A jó hír, hogy előző hónaphoz képest egy forintot sem változott a gyümölcslé ára. Az éves drágulási dobogó második helyén a liszt szerepel 55,8 százalékkal, a harmadik helyen pedig a tej 36,1 százalékkal. Jelentősebb árcsökkenésre is van példa azért: a csomagolás méretének növekedése miatt majdnem 20 százalékkal csökkent a túródesszert egységára, de nem sokkal maradt le az éves árcsökkenésben a margarin és a gyümölcsjoghurt sem. A 10 százalékot meghaladó éves árváltozásokat (növekedést és csökkenést is) az alábbi grafikonon gyűjtöttük össze:

Fokozódik a háború a kormány és kisker-multik között

Az eredmények értékelése mellett érdemes kitérni a szektort érintő friss fejleményekre is: legutóbbi felmérésünk kiadása óta a kormány és a kiskereskedelmi üzletláncok barátinak egyébként sem mondható viszonya még feszültebbé vált. Ahogy az borítékolható volt, a bíróság is kimondta: ellentétes volt az uniós joggal az árstop intézménye. 

Miután tehát közgazdaságilag megbukott az árstop (még a jegybank is azt mutatta ki, hogy többet ártott az infláció szempontjából, mint használt), most jogi szempontból is rásütötték a "nonszensz" pecsétet. Közvetlen következménye egyelőre nincs a döntésnek, az árstopot hosszú idő után mostanra már teljesen kivezették - a döntés kommunikációja viszont azt sejteti, hogy még nem lefutott azért az ügy.

A Spar azt közölte: "Bízunk abban, hogy a magyar bíróságok a folyamatban lévő több száz eljárásunkat az Európai Bíróság jogértelmezésének megfelelően fogják lezárni" - ezek közt lehet majd akár olyan is, amit nem lehet majd egy vállrándítással elintézni. A kormány elég keményen állt bele a Sparba a döntést követően: Nagy Márton "árdrágító és profithajhász multi" jelzővel illette a Spart; a nemzetgazdasági miniszter szerint olyan vállalkozásnak nincs helye a magyar piacon, amely a magyar fogyasztók érdeke ellen űz piszkos játszmákat. Az első számú kormánypárti véleményvezér, Bayer Zsolt egyenesen a Spar bojkottjára szólított fel - azt írta: "Normális és tisztességes magyar ember mától be ne tegye a lábát egyetlen SPAR-üzletbe sem. Drágák is, szarok is, ráadásul aljas gazemberek is." Talán véletlen egybeesés, de a Gazdasági Versenyhivatal is vizsgálatot indított mindezek után a Sparnál - a hivatal elnöke szerint ez egyáltalán nem megtorlás, bár az ítéletről azt mondta: "megalázták a magyar fogyasztókat, és nem csak őket, az állami fogyasztóvédelmi szakembereket is."

És ha mindez nem lenne elég a viszony további elmérgesedéséhez (már ha ez egyáltalán még lehetséges): a napokban kötelezettségszegési eljárást indított Magyarországgal szemben az Európai Bizottság a Spar és más külföldi tulajdonú kiskereskedelmi láncokkal szemben alkalmazott, diszkriminatívnak tartott adózás miatt.

Mindezt kezelhetnénk úgy is, hogy a kormány és egy magánvállalat közötti vitáról van szó, különösebb jelentőség nélkül - valójában azonban a hazai kiskereskedelmi szektor egyik legjelentősebb szereplője (és még ki tudja, hány hozzá hasonló versenytársa) érzi magát egyre kényelmetlenebbül a magyar piacon. Nagyon nehéz, vagy inkább lehetetlen lenne mindebből olyan végkfejletet elképzelni, ami a magyar fogyasztóknak kedvező lenne. A magyar fogyasztóknak ugyanis az lenne az érdeke, hogy minél több vállalkozás minél tisztább versenyben igyekezzen a kegyeit keresni: minél magasabb színvonalon, valós árversenyben, egyenlő és kiszámítható feltételek mellett. Ettől egyre messzebb vagyunk, ami egyre inkább meglátszik a hazai árszínvonalon és a hazai üzletek kínálatában is – és lassan mindegy, hogy ezeket a nyugat- vagy kelet-európai üzletekhez hasonlítjuk.

Váratlanul nagyot nőtt az élelmiszerek forgalma - lehet, hogy az áremelkedés is nagyobb volt?

Egy másik friss fejlemény a friss adatközlés a kiskereskedelem alakulásáról. A kiskereskedelmi forgalom alakulását viszonylag nagy késéssel tudjuk csak követni - legalábbis a 21. század negyedéhez közeledve így értékelhető, hogy október elején a KSH még csak az augusztusi adatokat adta ki. Az adatsor kisebb meglepetést okozott, mivel a várakozásoknál nagyobbat bővült a kiskereskedelmi forgalom: naptárhatástól megtisztítva egy év alatt 4,1 százalékos volt a bővülés. A meglepetés hátterében pedig elsősorban épp a Privátbankár Árkosár által is vizsgált élelmiszerek állnak: az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 7,5 százalékkal bővült a volumen, ami kiugró érték és minden várakozást felülmúl - ennél nagyobb bővülésre legutóbb a pandémia előtt, konkrétan 2020 márciusában és februárjában volt példa.

Az adatközlést követő elemzői kommentár szerint ekkora bővülést nehezen magyaráz a mennyiség növekedése - ennyivel nem valószínű, hogy többet enne a lakosság -, inkább a jobb minőségű termékek vásárlása jelenhetett meg a szakértő szerint. A kiugró volumenre azért mi is adunk egy lehetséges magyarázatot: augusztusban a hivatalos adatok szerint 3,4 százalék volt az általános éves infláció, ezen belül az élelmiszereké 2,4 százalék - a Privátbankár Árkosár-felmérése viszont ennél magasabb éves áremelkedést mutatott ki a hipermarketekben: 7,6 százalékot. A KSH a kiskereskedelmi eladási forgalom alakulását az árváltozások hatásának kiszűrésével mutatja - ha viszont kisebb áremelkedést szűrtek ki, mint amekkora valójában jellemző volt, az (legalábbis részben) magyarázhatná a váratlanul magas augusztusi forgalombővülést az élelmiszereknél. Ha a Privátbankár Árkosárnál mért magasabb árindex lenne a korrekciós tényező alapja (7,6 százalék a KSH által mért 2,4 százalékkal szemben), úgy minden bizonnyal az élelmiszerforgalom bővülése is alacsonyabb lett volna.

Havi legolcsóbbak - sütőtök, méz és filteres tea

A Privátbankár Árkosár-felmérése hagyományosan a Havi legolcsóbbak kitekintéssel zárul - ebben a rovatban kiválasztunk három terméket, és az általános módszertantól eltérve márkára és minőségre való tekintet nélkül, kizárólag az árat figyelembe véve megnézzük, hol lehet őket a legolcsóbban beszerezni az áruházak közül.

Beindult a sütőtök-szezon, ezért egyik választásunk erre esett - bár többféle sütőtök is van a kínálatban, a legolcsóbb mindhárom áruházban a kanadai sütőtök volt. Nevével ellentétben ez mindhárom helyen magyar termelésű növényt jelent (egyébként orange sütőtök vagy pézsmatök néven is ismert). A legolcsóbb sütőtököt a Tescóban találtuk, ottjártunkkor 225 forintot kértek egy kilójáért. Az Intersparban az akciós kanadai 229 forintba került, az Auchanban pedig 299 forintot kértek kilójáért.

Októberi tapasztalataink alapján egyre több a felső légúti tünetekkel járó megbetegedés, megnéztük, hogy ezek tüneti kezelése mézzel és/vagy teával honnan lenne a legolcsóbban megoldható. Mézből a legolcsóbbat az Intersparban találtuk: 1776 forint volt ottjártunkkor a sajátmárkás virágméz kilója, amely magyar méztermelőktől származik. Szintén sajátmárkás volt az Auchan legolcsóbb versenyzője, 2221 forintért vehettük meg az Auchan Nívó magyar virágmézet. A Tescóban egy kiló Aranynektár magyar virágméz 2442 forintba került, ezt találtuk legolcsóbbnak polcaikon.

Filteres teából a Tesco sajátmárkása volt a legolcsóbb, kilónként 3193 forintért a Stockwell fantázianevű fekete teát szerezhettük be. Az Intersparban az SBudget erdei gyümölcsös és csipkés teája 4975 forintos kilónkénti áron volt elérhető, a Tescóban pedig a Belin epres vagy erdei gyümölcsös teáját találtuk a legolcsóbbnak 7475 forintos kilónkénti áron.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG