7p

Komoly drágulás után jelentett be egy újabb fenyegetést a kormány a kiskereskedelmi láncok ellen, így nagy várakozásokkal indultunk neki a Privátbankár Árkosár aktuális felmérésének. Az biztos, hogy az előző havi drágulást valamelyest korrigálták a láncok, de a tavalyi áraknak már búcsút inthetünk. Megnéztük, tényleg túl olcsó-e a tojás és mennyiből lehet kihozni egy latte-avokádót.

Emlékeztetőül: előző havi felmérésünk rémálomszerű eredményt hozott, augusztusban hosszú idő után először láttunk ilyen jelentős, 7 százalékot meghaladó mértékű éves áremelkedést – aminek eredményeként minden idők második legdrágább Privátbankár Árkosaráról adtunk hírt. Szeptemberben ennek a rémálomnak egy kisebb korrekciója történt: havi szinten lejjebb mentek a nagy ugrás után az árak, és bár éves szinten továbbra is drágulás történt, ezúttal nem lett olyan drámai az áremelkedés mértéke.

Ezt onnan tudjuk, hogy ahogy bő 17 éve minden hónapban, ezúttal is végiglátogattuk három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, és megvizsgáltuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Az Auchan, az Interspar és a Tesco árai alapján tudjuk követni hónapról hónapra, hogyan alakul egy átlagos családi nagybevásárlás értéke – ahogy mindig, ezúttal is a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) inflációs adatközlése előtt egy nappal tesszük közzé az eredményeket. (A KSH kedden közli a fogyasztói árak augusztusi alakulását.)

Újabb fenyegetés a kiskerláncoknak - a kormány még mindig nem érti, miért van ekkora drágaság

Egy kis kitérővel érdemes kezdeni: az előző havi, jelentős áremelkedést bemutató felmérésünk közzététele után két héttel jött a hír: a Nemzetgazdasági Minisztérium versenyjogi vizsgálatot kezdeményezett a kereskedelmi láncok ellen, mert a kötelező akciózás kivezetése után egyes alapvető élelmiszerek ára jelentősen emelkedett.

A Gazdasági Versenyhivatal meghallgatta az NGM kérését, és azonnal cselekedni is kezdett, megindították a vizsgálatot. Hogy a vizsgálat csak egy újabb politikai kommunikációs trükk, vagy a Nagy Márton vezette minisztériumban valóban őszintén meglepődtek az áremelésen, az kérdés. Mindenesetre alapfokú közgazdasági ismeretek birtokában sem tűnne meglepőnek, ha a számos teherrel, egyebek mellett kiskereskedelmi különadóval/extraprofit-adóval sújtott üzletláncok az egyébként hírhedten bizonytalan magyarországi jogszabályi és gazdasági környezetben azonnal árat emeltek, amint módjuk volt rá. (Az egyéb "átháríthatatlan" extra terhekről most nem ejtünk szót.)

Újfent csak a múlt havi elemzésünkben szereplőket tudjuk megismételni: ha a kormány segíteni akarna a lakosságon, valóban csökkenteni akarná az inflációs nyomást, mérsékelni szeretné a családokra nehezedő terheket, akkor nem a vállalkozásokat kellene vegzálnia, hanem stabil működési környezetet kellene teremtenie és ki kellene vezetnie a kiskereskedelmi különadót, ami felemészti a cégek profitját és beépül a fogyasztói árakba. Ha a költségvetés romos állapota miatt ez túl nagy terhet jelent, akkor át kell gondolni a költségvetési prioritásokat – és/vagy változtatni kell azon a csapaton, amelyik a helyzetet hosszú évek alatt előidézte.

A nagybevásárlás olcsóbb lett, mint egy hónapja – de drágább, mint egy éve

Ebben a helyzetben különösen kíváncsian léptünk be a hipermarketekbe – vajon visszakoztak a múlt havi nagy áremelések után, vagy fittyet hánynak a kormány fenyegetésére? Hogy milyen okok vannak a háttérben, azt talán sosem tudjuk meg, de az biztos: lett némi visszarendeződés az árakban az előző hónaphoz képest, és nem is olyan kicsi. 3,5 és 5,3 százalék közötti mértékben csökkent az Árkosár ellenértéke a három vizsgált hipermarketben, eléggé egyértelmű tehát az irány. Az augusztusi jelentős havi növekedést követően

szeptemberben 4,5 százalékkal olcsóbb lett a családi nagybevásárlás az előző hónaphoz képest.

Az előző évhez képest persze továbbra sincsenek jó hírek, megint drágult az életünk:

a hipermarketekben a Privátbankár Árkosár által mért élelmiszer-infláció átlagosan 1,9 százalékos volt,

ennyivel többért tudtuk megvenni ugyanazt a 30 terméket, mint egy évvel ezelőtt. Forintban kifejezve a Privátbankár Árkosár 658 forinttal volt drágább, mint egy éve, és 1 626 forinttal olcsóbb, mint egy hónapja.

2024. szeptemberében egy átlagos családi nagybevásárlás 34 566 forintba került a hazai hipermarketekben, ha csak élelmiszereket vásároltak.

Az egyes áruházak között ezúttal is csökkent a különbség, a legdrágább és a legolcsóbb között is csak mintegy 1000 forintos, 3 százalékos a differencia, így az áruházválasztással nem igazán tudunk spórolni.

Úgy esetleg lehet, ha mindent ott veszünk meg, ahol a legolcsóbban adják – így 31 747 forintból is megúszhatnánk a nagybevásárlást, igaz, ezesetben tripla utazgatásra és komolyabb logisztikára van szükségünk, ami nem biztos, hogy megéri.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző hónaphoz képest komolyabb áremelkedést csak két terméknél mértünk: a krumpli 31,5, a margarin 16 százalékkal került többe most, mint augusztusban. 30 százalékkal olcsóbb lett viszont egy hónap alatt a banán és az alma, 25 százalékkal a sajt, 12 százalékkal az 1,5-ös UHT-tej, 10 százalékkal a túródesszert és a kenyér.

Az éves drágulást továbbra is a narancslé vezeti, majdnem 70 százalékkal többe kerül, mint tavaly szeptemberben. 51 százalékkal emelkedett (az árstop és a kötelező akció alól kikerült) liszt ára, a 30 százalékot közelíti az alma és a csirkemellfilé árának éves emelkedése. Jelentős árcsökkenést egy év alatt a banánnál (-24 százalék) és a túródesszert (-21 százalék) esetében mértünk, a dobogóra a száraztészta került még fel (-20,6 százalék). Tavaly szeptemberhez képest jelentős, 10 százalékot meghaladó árváltozást az alábbi élelmiszerek esetében mértünk:

Nemcsak minket, a nyugíjasokat is meglepetés érheti a kasszáknál. A szokásos havi Nyugdíjas Árkosár felmérést laptársunk, szintén a Klasszis Média lapcsaládhoz tartozó Mfor hétfő reggel megjelent cikkében olvashatják, itt >>>>

Havi legolcsóbbak: olcsó tojás és spórolós latte-avokádó

Ebben a rovatunkban rendszerint három terméket választunk ki a hipermarketek kínálatából, és megvizsgáljuk, hogy márkára és minőségre való tekintet nélkül (tehát a Privátbankár Árkosár általános módszertanától eltérve) hol adják a legolcsóbban.

Ahogy laptársunk, a szintén a Klasszis lapcsaládhoz tartozó Piac&Profit megírta: a tojásszövetség nemrég megkongatta a vészharangot, mondván: az elmúlt időszakban annyit csökkent az étkezési tojás ára, hogy az már veszélyezteti a termelés fenntarthatóságát. Felmérésünk során megnéztük, mennyiért lehet most a legolcsóbban tojáshoz jutni – és azt találtuk, hogy igazuk lehet a termelőknek. Az Auchanban a saját márkás, S méretű Tuti Tipp tojásból ugyanis egy tizes doboz mindössze 459 forintba került. A Tescóban az S méretű tojásból egy doboz 469 forintba került. Egy híján 500 forint alatt maradt az Interspar sajátmárkás tojása is, a lengyel származású, M-es méretű tojásból egy dobozzal 499 forintért vihettünk haza.

„A liberális, slimfit-szerkós, latte-avokádós, mindenmentes, öntetszelgő politikusok lesznek az egyik oldalon, és velük szemben a két lábbal a valóságban álló, nemzeti érzelmű, vagány fiatalok állnak majd”

- mondta nemrég Orbán Viktor a jövő politikusairól. Ezzel a gondolattal behozott a köztudatba egy nálunk kevéssé ismert italt a miniszterelnök. Mi sem ittunk még ilyet, de pár nap múlva már meg is jelent egy recept hozzá – ebből választottunk két fő hozzávalót, az avokádót és a kókusztejet.

A legolcsóbb avokádót az Auchanban találtuk, 6 darabos kiszerelésben 1499 forintot kértek érte, így darabja nagyjából 250 forintra jött ki a perui gyümölcsnek. A Tescóban egy avokádóért 499 forintot kértek, az Intersparban 599 forintot – ezt egyenesen Kenyából hozták el a magyar boltba.

A kókusztejjel kissé megengedőbbek voltunk, ha már a legolcsóbb lattét akarjuk elkészíteni, és a rizstejjel vegyes változatot is elfogadtuk. A Tescóban a Happy kókusz-rizs ital literenként 589 forintba került, az Intersparban a sajátmárkás kókusz-rizs ital 599 forintba került. Az Auchan legolcsóbb versenyzője a Joya kókuszital volt 699 forintért ottjártunkkor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG