Mindez azután történt, hogy a Facebook nyilvánosságra hozta az előző negyedévi eredményeit, amiben egy egészen magas, 200 milliárd dolláros kiesés látható bizonyos szegmensek bevételében, valamint maga a Facebook platform folyamatosan, naponta csökkenő felhasználóinak számában is.
Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a Facebook egyik napról a másikra megszűnhet, vagy akár rövid, akár hosszabb távon hatással lenne a felhasználókra, viszont érdekesség, hogy az új felhasználók száma nem a megszokotthoz mérten emelkedett két negyedév között. (Mindössze 10 millió felhasználóval bővült a Facebook két az előző év utolsó két negyedéve között.)
A Meta a közösségi médiában ugyan a Facebook mellett olyan nagy óriásokat is magáénak tudhat, mint a WhatsApp, vagy éppen a jelen talán még mindig legelterjedtebb platformja, az Instagram, viszont a zászlóshajó Facebook küzd talán a legnagyobb kihívásokkal.
Ez annak is köszönhető, hogy a generációs váltást nem feltétlenül tudja jól kezelni a Facebook és folyamatosan küzd a fiatalabb felhasználók megszerzésével, vagy éppen ezen felhasználók megtartásával. Ugyanis a 2004-ben indult Facebook igaz több versenytársat is felvásárolt, de az előző 5-7 évben több olyan platform is elérhetővé vált, ami egészen könnyedén vette át a fiatalabb generációból érkező forgalmat a Facebooktól. Ilyen volt például a 2010-es évek közepén igen népszerű Snapchat, vagy éppen a már említett, ma már Meta tulajdon Instagram, vagy az előző két év siker projektje a Tik Tok.
Amíg a Facebook még ma is inkább az olvasott, posztolt digitális tartalmon alapszik, addig az Instagram, valamint a Tik Tok sokkal vizuálisabb, videó alapú tartalma a gyors média fogyasztást, valamint az aktív cselekvés követését helyezi a középpontba, ami sokkal vonzóbb a mai közösségi médiában.
A különböző online szolgáltatások, mint például a sportfogadó oldalak, vagy éppen az olyan népszerű közösségi oldalak, gaming, streaming platformok, mint például a Twitch, tovább osztják a forgalmat a közösségi média platformok között.
A Facebook viszont továbbra sincs veszélyben, valamint továbbra sem kell aggódni az oldal használhatósága miatt. Ugyanis a tech óriás a nagyobb méretű felhasználói kiesése mellett is a világ elsőszámú platformja, ami több mint 2.89 milliárd globális felhasználóval rendelkezik. A teljes Meta csoport pedig összesen majdnem 40 milliárd amerikai dollárnak megfelelő bevétellel zárta a 2021-es évet.
Érdekesség, hogy további nagy kiesések láthatóak a Metaverse divízióban is. A Facebook, vagyis a Meta egyik legnagyobb projektje majdhogynem 8 millió dolláros veszteséggel zárta az évet. A VR headset, a szoftver fejlesztése, valamint az egészen még futurisztikus VR szemüvegek fejlesztése, a Metaverse építése pedig összesen 10.2 milliárd amerikai dollárjába került a közösségi média óriásnak, mialatt csak ebből a projektből mindössze 2.3 milliárd dollárt profitált a cég.
Emellett olyan további szempontokat is kiemelt a Facebook a közelmúltbéli hirtelen tőzsdei értékének a visszaesésében, mint például az újabb Apple iPhone adatvédelmi beállítási módosítások. Ezt azzal magyarázta a Facebook, hogy ezek az újabb Apple iOS módosítások nyomást gyakorolnak a Facebook reklámozási mozgalmára, ami összesen 10 milliárd dollárnyi kieséshez vezetett az előző évben. Emellett kiemelendőek még olyan makroökonómiai tényezők is, mint az infláció, vagy éppen a kommunikációs berendezések szállítmányozási nehézségei 2021-ben.
Ami még érdekes a Meta piaci visszaesését tekintve, hogy a cég olyan projektekbe is bőségesen befektet, amik jelen pillanatban, vagy a közeljövőre nézve nem eléggé profitálóak. Ilyen szempontból megemlíthető például az Instagram Reels szekciója. Ettől függetlenül a Meta vezetősége hosszú távon pozitívnak tartja a Reels működtetését és ezért további kiemelt figyelmet kap. További erősíti ezt a tényt a néhány hónapja megjelent cikk, amiben az Instagram vezérigazgatója hivatalosan is bejelentette, hogy a Metán belül elhelyezkedő platform a Reels-ben látja a jövőt és az Instagram már nem egy egyszerű fotó megosztó platform.
Érdekes lesz tehát figyelemmel követni a Facebook teljesítményét 2022-ben, valamint leginkább azt, hogy az előző negyedév nagymértékű felhasználói kiesése egy egyszerű kisiklás, vagy a Facebook felhasználói közössége már valóban az alternatív platformok felé fordul.