4p

A Meta csoportban regisztrált Facebook február folyamán rekord mértékben esett vissza, miután február harmadikán 26%-kal zuhant a platform részvényeinek az értéke.

Mindez azután történt, hogy a Facebook nyilvánosságra hozta az előző negyedévi eredményeit, amiben egy egészen magas, 200 milliárd dolláros kiesés látható bizonyos szegmensek bevételében, valamint maga a Facebook platform folyamatosan, naponta csökkenő felhasználóinak számában is.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a Facebook egyik napról a másikra megszűnhet, vagy akár rövid, akár hosszabb távon hatással lenne a felhasználókra, viszont érdekesség, hogy az új felhasználók száma nem a megszokotthoz mérten emelkedett két negyedév között. (Mindössze 10 millió felhasználóval bővült a Facebook két az előző év utolsó két negyedéve között.)

A Meta a közösségi médiában ugyan a Facebook mellett olyan nagy óriásokat is magáénak tudhat, mint a WhatsApp, vagy éppen a jelen talán még mindig legelterjedtebb platformja, az Instagram, viszont a zászlóshajó Facebook küzd talán a legnagyobb kihívásokkal.

Ez annak is köszönhető, hogy a generációs váltást nem feltétlenül tudja jól kezelni a Facebook és folyamatosan küzd a fiatalabb felhasználók megszerzésével, vagy éppen ezen felhasználók megtartásával. Ugyanis a 2004-ben indult Facebook igaz több versenytársat is felvásárolt, de az előző 5-7 évben több olyan platform is elérhetővé vált, ami egészen könnyedén vette át a fiatalabb generációból érkező forgalmat a Facebooktól. Ilyen volt például a 2010-es évek közepén igen népszerű Snapchat, vagy éppen a már említett, ma már Meta tulajdon Instagram, vagy az előző két év siker projektje a Tik Tok.

Amíg a Facebook még ma is inkább az olvasott, posztolt digitális tartalmon alapszik, addig az Instagram, valamint a Tik Tok sokkal vizuálisabb, videó alapú tartalma a gyors média fogyasztást, valamint az aktív cselekvés követését helyezi a középpontba, ami sokkal vonzóbb a mai közösségi médiában.

A különböző online szolgáltatások, mint például a sportfogadó oldalak, vagy éppen az olyan népszerű közösségi oldalak, gaming, streaming platformok, mint például a Twitch, tovább osztják a forgalmat a közösségi média platformok között.

A Facebook viszont továbbra sincs veszélyben, valamint továbbra sem kell aggódni az oldal használhatósága miatt. Ugyanis a tech óriás a nagyobb méretű felhasználói kiesése mellett is a világ elsőszámú platformja, ami több mint 2.89 milliárd globális felhasználóval rendelkezik. A teljes Meta csoport pedig összesen majdnem 40 milliárd amerikai dollárnak megfelelő bevétellel zárta a 2021-es évet.

Érdekesség, hogy további nagy kiesések láthatóak a Metaverse divízióban is. A Facebook, vagyis a Meta egyik legnagyobb projektje majdhogynem 8 millió dolláros veszteséggel zárta az évet. A VR headset, a szoftver fejlesztése, valamint az egészen még futurisztikus VR szemüvegek fejlesztése, a Metaverse építése pedig összesen 10.2 milliárd amerikai dollárjába került a közösségi média óriásnak, mialatt csak ebből a projektből mindössze 2.3 milliárd dollárt profitált a cég.

Emellett olyan további szempontokat is kiemelt a Facebook a közelmúltbéli hirtelen tőzsdei értékének a visszaesésében, mint például az újabb Apple iPhone adatvédelmi beállítási módosítások. Ezt azzal magyarázta a Facebook, hogy ezek az újabb Apple iOS módosítások nyomást gyakorolnak a Facebook reklámozási mozgalmára, ami összesen 10 milliárd dollárnyi kieséshez vezetett az előző évben. Emellett kiemelendőek még olyan makroökonómiai tényezők is, mint az infláció, vagy éppen a kommunikációs berendezések szállítmányozási nehézségei 2021-ben.

Ami még érdekes a Meta piaci visszaesését tekintve, hogy a cég olyan projektekbe is bőségesen befektet, amik jelen pillanatban, vagy a közeljövőre nézve nem eléggé profitálóak. Ilyen szempontból megemlíthető például az Instagram Reels szekciója. Ettől függetlenül a Meta vezetősége hosszú távon pozitívnak tartja a Reels működtetését és ezért további kiemelt figyelmet kap. További erősíti ezt a tényt a néhány hónapja megjelent cikk, amiben az Instagram vezérigazgatója hivatalosan is bejelentette, hogy a Metán belül elhelyezkedő platform a Reels-ben látja a jövőt és az Instagram már nem egy egyszerű fotó megosztó platform.

Érdekes lesz tehát figyelemmel követni a Facebook teljesítményét 2022-ben, valamint leginkább azt, hogy az előző negyedév nagymértékű felhasználói kiesése egy egyszerű kisiklás, vagy a Facebook felhasználói közössége már valóban az alternatív platformok felé fordul.

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG