Nagyot zuhant 7 év alatt a fogyasztás
Jelentősen, mintegy 8 százalékkal csökkent az alkoholmentes italok (szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek, ízesített vizek, jeges teák, energia- és sportitalok, szörpök) forgalma Magyarországon 2013-ban. A piac mérete 827 millió literre esett a 2012-es 896 millió literről. Az üdítőitalok értékesített mennyisége 2007 óta megállás nélkül zsugorodik, melynek eredményeként 2011-2013 között négyszáz munkahely szűnt meg az ágazatban - közölte a Privátbankár.hu-val a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség.
A szénsavas üdítőitalok piaca már egy évtizede folyamatosan csökken, ma 31 százalékkal kevesebb termék fogy, mint a legmagasabb fogyasztás évében, 2003-ban. A negatív trend 2013-ben sem fordult meg, sőt a gyártók tavaly 12 százalékkal kevesebb terméket adtak el, mint 2012 hasonló időszakában.
A gyümölcslevek fogyasztása tavaly 1 százalékkal csökkent 2012 azonos időszakához viszonyítva. A 2007-es csúcs évhez képest azonban 35 százalékkal fogyott kevesebb a boltokban ezekből a termékekből.
Alkoholmentes italok fogyasztása (liter/fő/év) |
|||
2007. év |
2012. év |
2013. év |
Változás (%) |
113,6 |
89,6 |
82,7 |
2007-2013: -27% |
Szénsavas üdítőitalok (liter/fő/év) |
|||
2003. év |
2012. év |
2013. év |
Változás (%) |
70 |
54,6 |
48,3 |
2003-2013: -31% |
Gyümölcslevek fogyasztása (liter/fő/év) |
|||
2007. év |
2012. év |
2013. év |
Változás (%) |
30,8 |
20,4 |
20,2 |
2007-2013: -35% |
Szabadulnának a chipsadótól
Az alkoholmentes italok értékesítésének évek óta tartó visszaesése nemcsak az ágazat gyártóit érinti kedvezőtlenül, hanem az agrárbeszállítókat és a kereskedelmet is, ami halmozódó veszteségeket jelent a magyar gazdaság számára. A szövetség azt reméli, hogy a magyar államháztartás egyensúlyi helyzetének javulása – más ágazatokhoz hasonlóan – idővel lehetőséget teremt az élelmiszeripari különadók, így például a népegészségügyi termékadó fokozatos csökkentésére, kivezetésére.