Majdnem minden harmadik németországi használt autó kilométeróráját manipulálták – állítja a német TÜV Rheinland műszaki teszteléssel, vizsgálatokkal foglalkozó, Magyarországon is jelen levő szervezet. A Focus.de német lap szerint pedig ez, sőt már a kísérlete is bűncselekménynek számít, Németországban egy évig terjedő börtönnel és pénzbüntetéssel büntethető.
A digitalizálással, számítógépesítéssel azonban sokkal egyszerűbb lett végrehajtani és így gyakoribbá is vált – írják. Speciálisan programozott készülékekkel, általában tabletekkel rá lehet csatlakozni az autó kiszolgáló szoftverére, és másodpercek alatt végre lehet hajtani a manipulációt.
Hatmilliárd euró lehet a kár
A német autóklub (ADAC) becslései szerint a manipulált autók így áltagosan 3000 euróval többet érnek, ez az egész országban évente hatmilliárd euró értéknövekedést jelent. (Ez hatalmas összeg, közel 1900 milliárd forint.)
Egy másik cikk szerint a manipuláció műszaki értelemben nem is manipuláció: az autókba a gyártók ezt a lehetőséget ugyanis sokszor gyárilag eleve beépítik – hivatkoznak a Magdeburgi Egyetem egyik vizsgálatára. Azt feltételezik, hogy ennek olyan praktikus célja van, mint hogy tesztelés, próbafutás után vissza tudják állítani a kocsi óráját a gyárban.
Követelhetünk a neppertől
Magyarországra sok használt autó érkezik Németországból, de itthon is dívik a mérők piszkálása. A fogyasztovedelem.hu azt írta, „Az egyesület tapasztalatai szerint a leggyakoribb visszaélések között továbbra is megtalálható a kilométeróra manipulálása”.
Az egyesület nemrég egy konkrét ügyben felhívta a figyelmet, hogy (…) „a kilométeróra manipulálása pedig olyan hibának minősül, amely nem javítható, azaz a vásárló jogosan lépett fel anyagi jellegű követeléssel a nepper felé”.
A megelőzésről, a kilométeróra-állás és más adatok ellenőrzéséről nemrég itt írtunk>>>>>, majd pedig itt>>>>>>.