1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az idei első félévben a szórakoztató elektronikai termékek ára egy százalékkal csökkent 2008 első hat hónapjához képest - állítja a GfK
2005 óta folyamatosan csökkent a szórakoztató elektronika piac növekedésének üteme egészen 2008-ig, amikor az idei első félévhez hasonló mértékben zuhant a szegmens forgalma. Az idei első félévben a szórakoztató elektronikai termékek ára egy százalékkal csökkent 2008 első hat hónapjához képest. Egyetlen kakukktojás van csak: a síkképernyős LCD- illetve plazma tévék piaca mennyiségben 8 százalékkal növekedett - tudtuk meg a Gfk-tól.

A szórakoztató elektronika, az audio/videó, a fotó, az IT és a telekommunikáció világpiacai a válság ellenére továbbra is bővülnek. 2009-ben a fogyasztók várhatóan 2 százalékkal többet költenek majd az audio/videó, a fotó, az IT és a telekommunikációs szegmenseken belül – derül ki a GfK Kereskedelem és Technológia területe által több mint 80 országban elvégzett felmérés eredményeiből. Az előrejelzések szerint a teljes globális kiadás az egész évre vonatkozóan 494 milliárd euró lesz. Hazánkban a gazdasági válság éreztette hatását a szórakoztató elektronikai cikkek piacán is, hiszen a 2009-es év első félévét az erőteljes visszaesés jellemezte.

Az értékesítési forgalom 8 százalékos növekedésével jelenleg Japán a leggyorsabban növekvő régió, amelyet Afrika 6, Kína pedig 5 százalékos növekedéssel követ. A várakozások szerint Észak-Amerikában 3, Európában 5 százalékos lesz a visszaesés.

A három legnagyobb termékkategória szintén töretlen növekedési tendenciát mutat. Mind a mobiltelefonok, mind a televíziók értékben 4 százalékkal növekedtek, a személyi számítógépek növekedése pedig 2 százalék volt. Ezekben, a teljes piac 78 százalékát adó kategóriákban a növekedés hajtómotorja az innováció. Mindezt alátámasztják az olyan új termékek megjelenése, mint például az okostelefonok, a síkképernyős televíziók és a notebook-ok.

A kisebb termékcsoportok is hozzájárultak az általános növekedéshez. A várakozások szerint a Blu-ray lejátszók globális értékesítése az idén 117 százalékkal nő, míg a hordozható navigációs eszközöké 17 százalékkal emelkedik.

„Hazánkban a szórakoztató elektronikai cikkek piacát a 2009-es év első félévében az erőteljes visszaesés jellemezte. A növekedés üteme 2005 óta fokozatosan visszaesett, és összességében elmondható, hogy az előző félévet az ideivel összehasonlítva értékben és volumenben is közel azonos, 25 százalékos csökkenést figyeltünk meg, miközben az árak átlagosan 1 százalékkal csökkentek” – mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének country managere.

A hazai piacon szignifikáns, a piaci átlaggal megegyező vagy annál nagyobb szintű (20 százaléknál nagyobb) visszaesést mutatnak a régebbi technológiát megtestesítő termékkategóriák. Ezek az audio szegmensben: a hordozható CD lejátszók és rádiós magnók, az erősítők, az audio- és házimozi rendszerek és az autóhifik. A videó szegmensben a legnagyobb zuhanást darabszámban -55 százalékkal a katódsugárcsöves színes televíziók árucsoportja mutatta fel, ezt követi az MP3/MP4 lejátszók 33 százalékos visszaesése, továbbá a DVD lejátszók/felvevők, a hordozható autónavigációk, és a digitális videókamerák is 23-28 százalékos csökkenése sem fest pozitív képet az első félév történéseiről. A negatív előjelet jegyző kategóriák alól egyetlen kivétel: a síkpaneles LCD- és Plazma televíziók kategóriája, amely darab alapon 8 százalékkal növekedett, értékben azonban itt is negatív irányú folyamat következett be.

Érdemes megemlíteni, hogy a GfK Hungária által mért barnaáru piacon, (amely 14 árucsoportot foglal magában) az LCD/PDP TV a barnaáru piac legnagyobb súllyal rendelkező kategóriájává nőtte ki magát, érték alapú részaránya 41 százalékról 50 százalékra nőtt. Az érték alapján összeállított eladási rangsor második fokára a DVD lejátszók kerültek, a 3. helyezést pedig a hordozható autónavigációs készülékek érték el, jelentős árcsökkenéssel.
„Jelen gazdasági helyzet, valamint az áfa-növekedés várhatóan a piac további csökkenését fogja maga után vonni. Összegezve, éves szinten a barnaáru piacon az értékesítési összforgalom visszaesését várjuk” – tette hozzá Sztupár Andrea. 

Szórakoztató elektronika Európában
2009-ben az európai fogyasztók várhatóan 11 százalékkal kevesebbet fognak költeni szórakoztató elektronikai cikkekre. Ennek az általános gazdasági helyzet mellett az egyik fő oka a korábban a növekedés motorját adó síkképernyős televíziók negatív értékesítési trendje. Ez az átlagárak gyors esésének köszönhető, amely nem képes ellensúlyozni a jelenlegi mennyiségi növekedést. A bizakodásra okot adó három számjegyű növekedés a Blu-ray lejátszók területén nem elegendő a tévé-szektor csökkenő értékesítésének ellensúlyozására.

A három legnagyobb nyugat-európai ország összességében az első félév értékesítésének 50 százalékát tette ki. Németország 19 százalékos részesedése volt a legmagasabb, melyet az Egyesült Királyság 16 százalékos és Franciaország 15 százalékos részesedése követett. A piac fennmaradó részén az 24 európai ország osztozik, amelyekben a GfK Kereskedelem és Technológia területe rendszeres, összehasonlítható felmérést végez.
Európa egészének jelenleg euróban számított értékesítését az Egyesült Királyság és különböző kelet-európai piacok valutaárfolyamának negatív hatása befolyásolja.

A GfK előrejelzései mintegy 54 milliárd eurós teljes európai szórakoztató elektronikai értékesítést jeleznek.

Tovább nő a kereslet a televíziók iránt
Az előző évekhez hasonlóan, a 25 százalékos keresletnövekedést felmutató síkpaneles televíziók szegmense marad – az értékesített készülékek számát tekintve – az európai szórakoztató elektronikai piac hajtóereje. Ugyanakkor a folyamatos árcsökkenés a forgalom 7 százalékos visszaesését eredményezte.
Mindehhez hozzájárul, hogy számos országban továbbra is feszült a gazdasági helyzet, valamint magas a 2008 első félévében mért növekedési ráta is, amelyet a labdarúgó Európa-bajnokságnak köszönhetően kiugróan magas értékesítés jellemzett.

Miközben a hagyományos katódsugárcsöves televíziók manapság már jelentéktelennek mondhatóak, a vásárlók minden nyolcadik eurót plazma televízióra költik. Így jelenleg 88 százalékkal az LCD televíziók teszik ki a forgalom fő részét, közülük is a 37 inches és annál nagyobb képernyőméretű TV-k érték el a legnagyobb mértékű növekedést. Továbbra is háromból egy vásárló választ 32 inches TV-t, így ez a legnépszerűbb szegmens. Mindezen adatok fényében a GfK összesen 43,5 millió LCD és 4,3 millió plazma televíziókészülék értékesítését jelzi előre 2009-re.

A teljes HD felbontású televíziók egyre népszerűbbek, és jelenleg az értékesített LCD televíziók 49 százalékát, a plazma televíziók 23 százalékát teszik ki.

2009 első félévében a televíziókra szánt átlagos költés 600 euró alá redukálódott. A hasonló termékjellemzőkkel rendelkező szegmenseken belül, mint például mind a 37 inches LCD televíziók, mind az 50 inches plazma televíziók esetében, egyaránt 20 százalékos csökkenést mutattak.

A további fogyasztói kereslet generálása, és ily módon az árstabilitás is, az olyan új technológiák sikerétől fog függeni, mint amilyenek a LED-es háttér-világítású képernyők és a 200Hz-es panelek.

DVD lejátszók és felvevők: a Blu-ray lejátszók a piac megmentői
Az európai DVD-lejátszó és -felvevő piac jelentősége egyre inkább csökken. Az év első felében az értékesített egységek száma 13 százalékkal esett, az értékesítési bevétel csökkenése pedig 20 százalékos volt.

A hagyományos DVD lejátszó piac az eladott egységek számát tekintve 14 százalékkal, az értékesítési forgalmat tekintve 25 százalékkal esett vissza. Ezeket a veszteségeket részben ellensúlyozta a Blu-ray lejátszók erőteljes növekedése, melyek megnégyszerezték értékesítési forgalmukat 2009 első félévében az előző év azonos időszakához képest. Azonban a Blu-ray szegmens 147 százalékos forgalom alapú növekedése kevésbé volt köszönhető az árak erőteljes esésének (átlagban 252 euró volt egy készülék 2009 januárja és júniusa között). Emiatt jelenleg a Blu-ray lejátszó szegmens adja az európai DVD lejátszók értékesítési forgalmának egyharmadát. A DVD-felvevők értékesítési forgalma 32 százalékkal csökkent, amely azt jelenti, hogy e termékkategória most a teljes DVD hardver árucsoportnak csak 41 százalékát teszi ki.

A GfK 18,7 millió hagyományos otthoni DVD lejátszó, 2,1 millió Blu-ray lejátszó és 4,6 millió DVD felvevő értékesítését jelzi előre 2009-re.

Az év első felében az Európában értékesített videókamerák száma 16 százalékkal esett vissza, míg a szüntelen árerózió az értékesítési forgalom 27 százalékos esését eredményezte. Vannak azonban pozitív fejlemények is a piacon, mivel a nagyfelbontású (HD) videókamerák 80 százalékos mennyiségi és 22 százalékos forgalom növekedést értek el. Minden öt értékesített videókamerából ma már egy HD eszköz.

A formátumok tekintetében a beépített memóriás SD vagy HD felbontásban rögzítő chipes videókamerák voltak Európában a legkelendőbbek. Mindezek mellett minden harmadik videókamera memóriakártyára rögzít. A GfK várakozásai szerint összesen mintegy 4,9 millió videókamerát értékesítenek majd 2009-ben.

Hi-fi/házimozi rendszerek: innovatív termékek értékesítése
Az év első hat hónapjában a hi-fi és házimozi berendezések iránti kereslet 11 százalékkal esett Európában mind a mennyiséget, mind az értékesítési bevételt tekintve.

Azonban e téren is megfigyelhető néhány pozitív jel: a komplett audiorendszerek MP3/MP4 dokkoló-állomásokkal, a surround hangzású projektorok és az internetes rádiók növekednek. Ezen termékek értékesítési forgalma megduplázódott 2008 első félévéhez képest, és jelenleg a teljes otthoni audioértékesítés 13 százalékát adják.
A Dolby Digital erősítők eltérően a trendektől szerény 1 százalékos értékesítési forgalomnövekedést mutattak. Különösen a 600 euró feletti termékek generáltak növekedést, és jelenleg a teljes rádióerősítő-értékesítés 46 százalékát adják.

Hordozható audioeszközök: fókuszban a plusz funkciók
A hordozható audioeszközök piacán csökkenő tendencia figyelhető meg az értékesítési forgalom tekintetében. Az eladott mennyiség 11 százalékkal esett az év első felében az értékesítési forgalom 16 százalékos csökkenésével párhuzamosan. Ez az MP3 és MP4 piacok Európa-szerte megfigyelhető, bizonyos mértékű telítődésének tulajdonítható. A rádiók – ébresztő funkcióval és anélkül – az egyetlen termékcsoport, amely még mindig egyenletesen, egyes országokban határozottan növekszik. Míg az első kategóriára az iPod dokkoló-funkciók fejlődése van hatással, addig az utóbbit az internetes rádió megjelenése lendítette fel.

A GfK előrejelzése szerint 2009-ben 38,1 millió lesz az MP3/MP4 lejátszók értékesítési mennyisége. Az olyan MP3/MP4 kiegészítők, mint a töltők és az FM transzmitterek szintén nyernek majd a jövőben az MP3/MP4 lejátszók magas penetrációjából.



Gépjármű-elektronika: növekednek a multimédiás eszközök
A gépjárművekbe szerelt elektronikai eszközök piacát negatívan befolyásolta a jelenlegi gazdasági helyzet. Az autórádiók, a navigációs rendszerek és a multimédiás termékek forgalma 2009 első félévének adatai tükrében 25 százalékkal estek vissza.

A hordozható navigációs rendszerek értékesített mennyisége 9 százalékkal csökkent, az átlagár pedig 20 százalékkal: 163 euróra esett. Az olyan népszerű funkciók, mint a 3D-s grafika, a kereszteződések realisztikus megjelenítése, és a valós idejű forgalmi információ bizonyos mértékben hozzájárult a jelentős mértékű árcsökkenés enyhítéséhez. A GfK várakozásai szerint 2009 év végéig a hordozható navigációs eszközök teljes európai értékesítése eléri majd a 16,5 milliót.

Az autóaudió szegmensben a fogyasztók egyre inkább keresik a továbbfejlesztett funkciókkal rendelkező termékeket. Az iPod és USB kapcsolatok, valamint a Bluetooth a legnépszerűbb extrafunkciók. Azonban ezen funkciók megjelenése sem tudta megakadályozni az eladott termékek darab számának 17 százalékos és a teljes értékesítési forgalom 24 százalékos csökkenését.

A szegmensen belül a felsőkategóriás termékek piaca fejlődik, mivel 7 százalékos mennyiségi növekedés figyelhető meg a multimédiás monitorokkal felszerelt termékek iránt (közülük némelyik navigációs funkcióval is ellátott). Ez a gépkocsiba szerelt, integrált multimédiás eszközök iránti tartós keresletet támasztja alá, továbbá azt mutatja, hogy a fogyasztók készek jelentős, mintegy 570 eurónyi (a navigációs funkciókkal rendelkezők esetében 950 eurónyi) összeget kiadni ezekre a termékekre.

Adathordozók: stabil kis-piacok
Az optikai adathordozók (üres CD-k és DVD-k) iránti kereslet meredeken csökken a nagyszámú alternatív tároló-megoldások megjelenésének köszönhetően: HDD felvevők, streaming termékek, bluetooth-os videó és zeneeszközök, az MP3/MP4 lejátszókhoz való USB- vagy közvetlen kapcsolatok. Ezért 2009 első felében az üres DVD-k értékesítése Európában 12 százalékkal csökkent, míg az üres CD-ké 20 százalékkal esett vissza. Ugyanakkor a flash USB meghajtók és flash kártyák értékesítése 33 százalékos, illetve 13 százalékos növekedést mutatott. Miközben 2008 második felében a meredeken eső árak és az emelkedő tárolókapacitás voltak jellemzőek, a helyzet 2009 első félévében valamelyest stabilizálódott.

Szuggerálnak: nem élhetünk okostelefon nélkül?
Kell-e még a plazmatévé a magyarnak?
Alagúton mehetünk az új bevásárlóközpontba
Még halálán van a feldolgozóipar 
Ha egy üzlet beindul: még telephely sem kell hozzá

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG