1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az idei első félévben a szórakoztató elektronikai termékek ára egy százalékkal csökkent 2008 első hat hónapjához képest - állítja a GfK
2005 óta folyamatosan csökkent a szórakoztató elektronika piac növekedésének üteme egészen 2008-ig, amikor az idei első félévhez hasonló mértékben zuhant a szegmens forgalma. Az idei első félévben a szórakoztató elektronikai termékek ára egy százalékkal csökkent 2008 első hat hónapjához képest. Egyetlen kakukktojás van csak: a síkképernyős LCD- illetve plazma tévék piaca mennyiségben 8 százalékkal növekedett - tudtuk meg a Gfk-tól.

A szórakoztató elektronika, az audio/videó, a fotó, az IT és a telekommunikáció világpiacai a válság ellenére továbbra is bővülnek. 2009-ben a fogyasztók várhatóan 2 százalékkal többet költenek majd az audio/videó, a fotó, az IT és a telekommunikációs szegmenseken belül – derül ki a GfK Kereskedelem és Technológia területe által több mint 80 országban elvégzett felmérés eredményeiből. Az előrejelzések szerint a teljes globális kiadás az egész évre vonatkozóan 494 milliárd euró lesz. Hazánkban a gazdasági válság éreztette hatását a szórakoztató elektronikai cikkek piacán is, hiszen a 2009-es év első félévét az erőteljes visszaesés jellemezte.

Az értékesítési forgalom 8 százalékos növekedésével jelenleg Japán a leggyorsabban növekvő régió, amelyet Afrika 6, Kína pedig 5 százalékos növekedéssel követ. A várakozások szerint Észak-Amerikában 3, Európában 5 százalékos lesz a visszaesés.

A három legnagyobb termékkategória szintén töretlen növekedési tendenciát mutat. Mind a mobiltelefonok, mind a televíziók értékben 4 százalékkal növekedtek, a személyi számítógépek növekedése pedig 2 százalék volt. Ezekben, a teljes piac 78 százalékát adó kategóriákban a növekedés hajtómotorja az innováció. Mindezt alátámasztják az olyan új termékek megjelenése, mint például az okostelefonok, a síkképernyős televíziók és a notebook-ok.

A kisebb termékcsoportok is hozzájárultak az általános növekedéshez. A várakozások szerint a Blu-ray lejátszók globális értékesítése az idén 117 százalékkal nő, míg a hordozható navigációs eszközöké 17 százalékkal emelkedik.

„Hazánkban a szórakoztató elektronikai cikkek piacát a 2009-es év első félévében az erőteljes visszaesés jellemezte. A növekedés üteme 2005 óta fokozatosan visszaesett, és összességében elmondható, hogy az előző félévet az ideivel összehasonlítva értékben és volumenben is közel azonos, 25 százalékos csökkenést figyeltünk meg, miközben az árak átlagosan 1 százalékkal csökkentek” – mondta el Sztupár Andrea, a GfK Hungária Kereskedelem és Technológia területének country managere.

A hazai piacon szignifikáns, a piaci átlaggal megegyező vagy annál nagyobb szintű (20 százaléknál nagyobb) visszaesést mutatnak a régebbi technológiát megtestesítő termékkategóriák. Ezek az audio szegmensben: a hordozható CD lejátszók és rádiós magnók, az erősítők, az audio- és házimozi rendszerek és az autóhifik. A videó szegmensben a legnagyobb zuhanást darabszámban -55 százalékkal a katódsugárcsöves színes televíziók árucsoportja mutatta fel, ezt követi az MP3/MP4 lejátszók 33 százalékos visszaesése, továbbá a DVD lejátszók/felvevők, a hordozható autónavigációk, és a digitális videókamerák is 23-28 százalékos csökkenése sem fest pozitív képet az első félév történéseiről. A negatív előjelet jegyző kategóriák alól egyetlen kivétel: a síkpaneles LCD- és Plazma televíziók kategóriája, amely darab alapon 8 százalékkal növekedett, értékben azonban itt is negatív irányú folyamat következett be.

Érdemes megemlíteni, hogy a GfK Hungária által mért barnaáru piacon, (amely 14 árucsoportot foglal magában) az LCD/PDP TV a barnaáru piac legnagyobb súllyal rendelkező kategóriájává nőtte ki magát, érték alapú részaránya 41 százalékról 50 százalékra nőtt. Az érték alapján összeállított eladási rangsor második fokára a DVD lejátszók kerültek, a 3. helyezést pedig a hordozható autónavigációs készülékek érték el, jelentős árcsökkenéssel.
„Jelen gazdasági helyzet, valamint az áfa-növekedés várhatóan a piac további csökkenését fogja maga után vonni. Összegezve, éves szinten a barnaáru piacon az értékesítési összforgalom visszaesését várjuk” – tette hozzá Sztupár Andrea. 

Szórakoztató elektronika Európában
2009-ben az európai fogyasztók várhatóan 11 százalékkal kevesebbet fognak költeni szórakoztató elektronikai cikkekre. Ennek az általános gazdasági helyzet mellett az egyik fő oka a korábban a növekedés motorját adó síkképernyős televíziók negatív értékesítési trendje. Ez az átlagárak gyors esésének köszönhető, amely nem képes ellensúlyozni a jelenlegi mennyiségi növekedést. A bizakodásra okot adó három számjegyű növekedés a Blu-ray lejátszók területén nem elegendő a tévé-szektor csökkenő értékesítésének ellensúlyozására.

A három legnagyobb nyugat-európai ország összességében az első félév értékesítésének 50 százalékát tette ki. Németország 19 százalékos részesedése volt a legmagasabb, melyet az Egyesült Királyság 16 százalékos és Franciaország 15 százalékos részesedése követett. A piac fennmaradó részén az 24 európai ország osztozik, amelyekben a GfK Kereskedelem és Technológia területe rendszeres, összehasonlítható felmérést végez.
Európa egészének jelenleg euróban számított értékesítését az Egyesült Királyság és különböző kelet-európai piacok valutaárfolyamának negatív hatása befolyásolja.

A GfK előrejelzései mintegy 54 milliárd eurós teljes európai szórakoztató elektronikai értékesítést jeleznek.

Tovább nő a kereslet a televíziók iránt
Az előző évekhez hasonlóan, a 25 százalékos keresletnövekedést felmutató síkpaneles televíziók szegmense marad – az értékesített készülékek számát tekintve – az európai szórakoztató elektronikai piac hajtóereje. Ugyanakkor a folyamatos árcsökkenés a forgalom 7 százalékos visszaesését eredményezte.
Mindehhez hozzájárul, hogy számos országban továbbra is feszült a gazdasági helyzet, valamint magas a 2008 első félévében mért növekedési ráta is, amelyet a labdarúgó Európa-bajnokságnak köszönhetően kiugróan magas értékesítés jellemzett.

Miközben a hagyományos katódsugárcsöves televíziók manapság már jelentéktelennek mondhatóak, a vásárlók minden nyolcadik eurót plazma televízióra költik. Így jelenleg 88 százalékkal az LCD televíziók teszik ki a forgalom fő részét, közülük is a 37 inches és annál nagyobb képernyőméretű TV-k érték el a legnagyobb mértékű növekedést. Továbbra is háromból egy vásárló választ 32 inches TV-t, így ez a legnépszerűbb szegmens. Mindezen adatok fényében a GfK összesen 43,5 millió LCD és 4,3 millió plazma televíziókészülék értékesítését jelzi előre 2009-re.

A teljes HD felbontású televíziók egyre népszerűbbek, és jelenleg az értékesített LCD televíziók 49 százalékát, a plazma televíziók 23 százalékát teszik ki.

2009 első félévében a televíziókra szánt átlagos költés 600 euró alá redukálódott. A hasonló termékjellemzőkkel rendelkező szegmenseken belül, mint például mind a 37 inches LCD televíziók, mind az 50 inches plazma televíziók esetében, egyaránt 20 százalékos csökkenést mutattak.

A további fogyasztói kereslet generálása, és ily módon az árstabilitás is, az olyan új technológiák sikerétől fog függeni, mint amilyenek a LED-es háttér-világítású képernyők és a 200Hz-es panelek.

DVD lejátszók és felvevők: a Blu-ray lejátszók a piac megmentői
Az európai DVD-lejátszó és -felvevő piac jelentősége egyre inkább csökken. Az év első felében az értékesített egységek száma 13 százalékkal esett, az értékesítési bevétel csökkenése pedig 20 százalékos volt.

A hagyományos DVD lejátszó piac az eladott egységek számát tekintve 14 százalékkal, az értékesítési forgalmat tekintve 25 százalékkal esett vissza. Ezeket a veszteségeket részben ellensúlyozta a Blu-ray lejátszók erőteljes növekedése, melyek megnégyszerezték értékesítési forgalmukat 2009 első félévében az előző év azonos időszakához képest. Azonban a Blu-ray szegmens 147 százalékos forgalom alapú növekedése kevésbé volt köszönhető az árak erőteljes esésének (átlagban 252 euró volt egy készülék 2009 januárja és júniusa között). Emiatt jelenleg a Blu-ray lejátszó szegmens adja az európai DVD lejátszók értékesítési forgalmának egyharmadát. A DVD-felvevők értékesítési forgalma 32 százalékkal csökkent, amely azt jelenti, hogy e termékkategória most a teljes DVD hardver árucsoportnak csak 41 százalékát teszi ki.

A GfK 18,7 millió hagyományos otthoni DVD lejátszó, 2,1 millió Blu-ray lejátszó és 4,6 millió DVD felvevő értékesítését jelzi előre 2009-re.

Az év első felében az Európában értékesített videókamerák száma 16 százalékkal esett vissza, míg a szüntelen árerózió az értékesítési forgalom 27 százalékos esését eredményezte. Vannak azonban pozitív fejlemények is a piacon, mivel a nagyfelbontású (HD) videókamerák 80 százalékos mennyiségi és 22 százalékos forgalom növekedést értek el. Minden öt értékesített videókamerából ma már egy HD eszköz.

A formátumok tekintetében a beépített memóriás SD vagy HD felbontásban rögzítő chipes videókamerák voltak Európában a legkelendőbbek. Mindezek mellett minden harmadik videókamera memóriakártyára rögzít. A GfK várakozásai szerint összesen mintegy 4,9 millió videókamerát értékesítenek majd 2009-ben.

Hi-fi/házimozi rendszerek: innovatív termékek értékesítése
Az év első hat hónapjában a hi-fi és házimozi berendezések iránti kereslet 11 százalékkal esett Európában mind a mennyiséget, mind az értékesítési bevételt tekintve.

Azonban e téren is megfigyelhető néhány pozitív jel: a komplett audiorendszerek MP3/MP4 dokkoló-állomásokkal, a surround hangzású projektorok és az internetes rádiók növekednek. Ezen termékek értékesítési forgalma megduplázódott 2008 első félévéhez képest, és jelenleg a teljes otthoni audioértékesítés 13 százalékát adják.
A Dolby Digital erősítők eltérően a trendektől szerény 1 százalékos értékesítési forgalomnövekedést mutattak. Különösen a 600 euró feletti termékek generáltak növekedést, és jelenleg a teljes rádióerősítő-értékesítés 46 százalékát adják.

Hordozható audioeszközök: fókuszban a plusz funkciók
A hordozható audioeszközök piacán csökkenő tendencia figyelhető meg az értékesítési forgalom tekintetében. Az eladott mennyiség 11 százalékkal esett az év első felében az értékesítési forgalom 16 százalékos csökkenésével párhuzamosan. Ez az MP3 és MP4 piacok Európa-szerte megfigyelhető, bizonyos mértékű telítődésének tulajdonítható. A rádiók – ébresztő funkcióval és anélkül – az egyetlen termékcsoport, amely még mindig egyenletesen, egyes országokban határozottan növekszik. Míg az első kategóriára az iPod dokkoló-funkciók fejlődése van hatással, addig az utóbbit az internetes rádió megjelenése lendítette fel.

A GfK előrejelzése szerint 2009-ben 38,1 millió lesz az MP3/MP4 lejátszók értékesítési mennyisége. Az olyan MP3/MP4 kiegészítők, mint a töltők és az FM transzmitterek szintén nyernek majd a jövőben az MP3/MP4 lejátszók magas penetrációjából.



Gépjármű-elektronika: növekednek a multimédiás eszközök
A gépjárművekbe szerelt elektronikai eszközök piacát negatívan befolyásolta a jelenlegi gazdasági helyzet. Az autórádiók, a navigációs rendszerek és a multimédiás termékek forgalma 2009 első félévének adatai tükrében 25 százalékkal estek vissza.

A hordozható navigációs rendszerek értékesített mennyisége 9 százalékkal csökkent, az átlagár pedig 20 százalékkal: 163 euróra esett. Az olyan népszerű funkciók, mint a 3D-s grafika, a kereszteződések realisztikus megjelenítése, és a valós idejű forgalmi információ bizonyos mértékben hozzájárult a jelentős mértékű árcsökkenés enyhítéséhez. A GfK várakozásai szerint 2009 év végéig a hordozható navigációs eszközök teljes európai értékesítése eléri majd a 16,5 milliót.

Az autóaudió szegmensben a fogyasztók egyre inkább keresik a továbbfejlesztett funkciókkal rendelkező termékeket. Az iPod és USB kapcsolatok, valamint a Bluetooth a legnépszerűbb extrafunkciók. Azonban ezen funkciók megjelenése sem tudta megakadályozni az eladott termékek darab számának 17 százalékos és a teljes értékesítési forgalom 24 százalékos csökkenését.

A szegmensen belül a felsőkategóriás termékek piaca fejlődik, mivel 7 százalékos mennyiségi növekedés figyelhető meg a multimédiás monitorokkal felszerelt termékek iránt (közülük némelyik navigációs funkcióval is ellátott). Ez a gépkocsiba szerelt, integrált multimédiás eszközök iránti tartós keresletet támasztja alá, továbbá azt mutatja, hogy a fogyasztók készek jelentős, mintegy 570 eurónyi (a navigációs funkciókkal rendelkezők esetében 950 eurónyi) összeget kiadni ezekre a termékekre.

Adathordozók: stabil kis-piacok
Az optikai adathordozók (üres CD-k és DVD-k) iránti kereslet meredeken csökken a nagyszámú alternatív tároló-megoldások megjelenésének köszönhetően: HDD felvevők, streaming termékek, bluetooth-os videó és zeneeszközök, az MP3/MP4 lejátszókhoz való USB- vagy közvetlen kapcsolatok. Ezért 2009 első felében az üres DVD-k értékesítése Európában 12 százalékkal csökkent, míg az üres CD-ké 20 százalékkal esett vissza. Ugyanakkor a flash USB meghajtók és flash kártyák értékesítése 33 százalékos, illetve 13 százalékos növekedést mutatott. Miközben 2008 második felében a meredeken eső árak és az emelkedő tárolókapacitás voltak jellemzőek, a helyzet 2009 első félévében valamelyest stabilizálódott.

Szuggerálnak: nem élhetünk okostelefon nélkül?
Kell-e még a plazmatévé a magyarnak?
Alagúton mehetünk az új bevásárlóközpontba
Még halálán van a feldolgozóipar 
Ha egy üzlet beindul: még telephely sem kell hozzá

Privátbankár

Címkék: Vásárló

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG