1p

Mik a legfontosabb aktualitások az ESG és a fenntarthatóság terén?
Mit hoz az EU Omnibus csomagja?
Merre tart a szabályozás? Mik az MNB ajánlásai, elvárásai?
Hogyan birkóznak meg az ESG jelentette kihívásokkal a vállalatok a gyakorlatban?

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Márciusban is tovább tartott az élelmiszerárak töretlen emelkedése: immár negyedik hónapja egyre többe kerül a Privátbankár mintakosara a hipermarketek átlagárai alapján. 40 forint alatt már akciósan sem nagyon lehet tojást találni - így valóban nem lesz olcsó mulatság a húsvéti lakoma.

Ahogy 2007. februárja óta minden hónapban, ezúttal is nyakunkba vettük három hipermarket-lánc egy-egy egységét. Március 8-án vizsgáltuk meg, hogyan alakult 30 termékből álló élelmiszerkosarunk átlagára.

Utoljára 2011. novemberében mérséklődtek havi szinten az árak, azóta folyamatosan magasabb a számla végösszege hónapról hónapra. Ahhoz, hogy éves összehasonlításban árcsökkenést találjunk, még régebbre kell visszamennünk: utoljára 2010 júniusában, több mint másfél éve fordult elő, hogy kevesebbet kellett fizetnünk, mint egy évvel korábban.

Márciusban mind havi, mind éves viszonyításban emelkedtek az árak az összes vizsgált áruházban, így természetesen az átlagár is feljebb kerül, tovább növelve a történelmi csúcsot. Kosarunkat ezúttal 16 765 forintért tölthettük volna meg, ami 310 forinttal, 1,9 százalékkal több, mint februárban, és 620 forinttal, 3,8 százalékkal haladja meg a 2011, márciusi értéket.

Habár az Auchan mind havi, mind éves szinten a legnagyobb mértékben emelte árait a három konkurens között, még így is meg tudta őrizni első helyét az árversenyben 16 581 forintos kosárértékkel. A Cora csak 1 százalékkal volt drágább, mint egy hónapja, a Tesco pedig az éves áremelésben mutatkozott a legszerényebbnek 1,8 százalékkal. A brit lánc hiába emelt visszafogottan árain, így is elsőként lépte át a 17 ezres (rém)álomhatárt, és bár közelebb került az élen álló Auchanhoz (502 forint, 2,94 százalék a különbség), ismét a harmadik helyen végzett.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Mivel tovább szűkült a rés a legolcsóbb és a legdrágább áruház között, igazán csak úgy tudnánk spórolni, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják. Így ugyan megúszhatnánk 15 430 forintból is a bevásárlást, de továbbra is igaz: ehhez tripla utazgatás és idő, vagy tripla létszámú bevásárlócsapat kell, ezt pedig kevés család engedheti meg magának.

Az egyes termékeket vizsgálva havi szinten az alma vezeti az áremelkedést 36,1 százalékkal, de a rizs és a csoki is 11 százalékkal drágább lett, mint februárban. Ez utóbbi termékek éves összehasonlításban is sokat drágultak: a 36,6, a csoki közel 30 százalékkal drágább, mint egy hónapja. A chips (ami a legutóbbi árkörképünk során leírtaknak megfelelően egyre zsugorodik) közel 50 százalékkal drágább, mint egy éve. A kóla - szintén chipsadó által sújtott termékként 17,4 százalékkal drágább, mint egy éve. 10 százaléknál nagyobb mértékben drágult a whisky és a sajt, a tojás 44,5 százalékos drágulásáról pedig a későbbiekben külön is megemlékezünk.

Az élet pozitív - illetve ezesetben negatív - oldalát nézve 10 százalékos vagy azt meghaladó árcsökkenésről havi összehasonlításban a krumpli (-18%), a margarin és a liszt (-10%) esetében számolhatunk be. Egy éves távlatban 61 százalékot esett a krumpli átlagára, 16 százalékot a liszté, 20 százalékot a májasé, a sör és az ásványvíz pedig bő 10 százalékkal lett olcsóbb.

Havi legolcsóbbak

A KSH kedden közli gyorsjelentését az infláció februári alakulásáról.

Gondban van az, aki olcsón akar tojást enni: a legalább M-es méretű termékek közül a 10-es kiszerelésben kínált legolcsóbbat az Auchanban találtuk, 399 forint volt a Koronás tojás (egyenesen Szerencsről). A Corában 429 forint volt egy doboz Szijártó, a Tescóban viszont 439 forint volt a legolcsóbb 10 darabos, igaz, ez L-es méretű és mélyalmos tartásból származó tojás volt.

A rántottához tavasszal újhagyma dukál, egy csomó a Corában csak 149 forint volt. A Tesco 189-ért kínálta ugyanezt, az Auchanban csak 219-ért találtunk újhagymát.

Franciakrémest viszont az Auchan adott a legolcsóbban, az akciós 4-es kiszerelésben (bár inkább nevében volt francia, mivel nem a megszokott karamellás tetejű változatnak tűnt) egy darabért 74 forintot kértek. A Tesco süteményes pultjában 140, a Corában 149 forintért találtunk a süteményből.

Nagyot placcsan a tojás-ügy

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Már nem csak a híradásokból értesülhetünk a tojás árának drasztikus emelkedéséről: a piacokon, boltokban is szembesülhetünk azzal, hogy 40 forint alatt már nem igazán találunk tojást, legfeljebb ha a legnagyobb, 30 darabos kiszerelést választjuk, és megelégszünk az S-es méretű termékkel - ami azonban csalóka lehet, tekintve, hogy a receptekben a szükséges tojásszámot rendszerint az M-es méretűre értik, és értelemszerűen a rántotta is kevésnek bizonyulhat, ha kevesebb alapanyaggal állunk neki a sütésnek.

 

 

A drasztikus áremelkedés hátterében elsősorban a tojótyúkketrecek kötelező cseréje áll: a 3-as kód a tojásokon korábban azt jelentette, egy adott méretű ketrecben üldögélt 4-5 állat, gyakorlatilag mozdulatlanságra kárhoztatva. 2012-től az Európai Unió már nem engedélyezi ezt az - egyébként legolcsóbb - tartási módot, csak új, állatbarát ketrecben lehet tyúkokat tartani.

A tojásokra rápecsételt kódsorról, a tojássárga és tojáshéj színének jelentőségéről, a méret és a minőség kapcsolatáról, tojásos tényekről és tévhitekről korábbi cikkünkből mindent is megtudhat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kihívót kap a Meki: új gyorsétteremlánc robban be a régiós piacra
Buksza blog | 2025. február 4. 12:40
Egy németországi székhelyű vendéglátóipari cég vette magának a bátorságot, hogy versenybe szálljon a nagy egyesült államokbeli gyorséttermekkel. A cég nem a hamburger sült krumpli csatába száll be.
Vásárló Újabb boltlánc cserélné le a termékeket a polcokon
Buksza blog | 2025. február 4. 11:22
Újabb áruházlánc csatlakozott azokhoz a kiskereskedőkhöz, amelyek letették a főesküt, hogy belátható időn belül lényegesen növelik kínálatukban a növényi alapú fehérjeforrásokat.
Vásárló Óránként 8-12 ezer forint árupakolásért, boltos munkáért? Elég jól hangzik
Buksza blog | 2025. február 4. 08:22
Az egyesült államokbeli Costco Wholesale kiskereskedelmi vállalat vezetősége mintha berezelt volna attól, hogy a cég sok ezer munkavállalója sztrájkba lép. Ezt megelőzendő béremelést jelentettek be.
Vásárló Nekimegy a drágulásnak a Lidl
Privátbankár.hu | 2025. január 28. 10:03
A Lidl lejjebb viszi a tojások árát. A lépés nem meglepő. 
Vásárló A karikagyűrű valóban megéri az árát?
Márkázott tartalom | 2025. január 27. 09:03
Sokan szívesen költenek ékszerekre, főleg akkor, ha olyan jelentőségteljes darabról van szó, mint egy karikagyűrű. Ez nemcsak egy kiegészítő, hanem az összetartozás szimbóluma is, amely egy életen át elkísér.
Vásárló Megjelent a kenyérdrágulás a magyar diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. január 27. 05:46
Tovább drágultak a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésében szereplő termékek az Aldi, Lidl és Penny alkotta triónál. Decemberhez képest a hosszú ideig stabil árat mutató félbarna kenyér is többe kerül. 
Vásárló Gyászba borultak az emberek, nem akarnak pezsgőmámorban ünnepelni
Buksza blog | 2025. január 25. 09:41
Az emberek elbizonytalanodtak, ezért nincs kedvük ünnepelni. Ezt a következtetést vonták le a francia pezsgőgyártók abból, hogy forgalmuk már a második egymást követően évben csökkent.
Vásárló Összezavarta a lengyeleket a kenyércsoda
Privátbankár.hu | 2025. január 20. 08:33
Gratuláltak a lengyelek annak a péknek, aki azt az interneten megjelent fotó tanúsága szerint hatalmas lovat készített kenyérből. Később kiderült, hogy lóvá tették a jó kenyér szerelmeseit.
Vásárló A Lidl megfejeli az óránként 5100 forintos minimálbért a hazai pályán
Privátbankár.hu | 2025. január 18. 10:01
A Lidl és a Kaufland tulajdonosa, a Schwarz Group úgy kalkulál, hogy hosszabb távon akkor van esélye a piaci sikerre, ha megtartja a legjobb szakembereket. Ennek szellemében emelik a béreket.
Vásárló Fájdalmas pillanatok várnak a magyar autósokra
Privátbankár.hu | 2025. január 15. 14:41
Jön a drágulás a benzinkutakon. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG