1p
Jól érezzük, nemzetközi összehasonlításban is drágák a magyarországi városi tömegközlekedési díjak, különösen ha az átlagbérhez viszonyítjuk azokat. Tizenegy ország nagyvárosai közül csak Londonban drágább a kombinált havi bérlet az átlagbér százalékában, mint Miskolcon vagy Budapesten, és a cseh Brünnben például sokkal kevesebbért lehet utazni, mint vidéki nagyvárosainkban.

Itt van az ősz, itt van újra, és a politikusok ismét ötletelnek, hogyan is finanszírozzák a tömegközlekedés következő évi működését, srófolják-e tovább fel a jegyárakat, vagy sem. Aki utazik, tapasztalhatja, hogy a metrójegyek vagy a havi bérletek árai között pedig eléggé nagy különbségek vannak az EU különböző nagyvárosaiban, de néha még országon belül is.

Budapesten piszok drága

A különbség biztosan magyarázható az országok közötti fejlettségbeli különbségektől kezdve a közlekedési vállalatok, városok és államok eladósodottságán keresztül a szolgáltatások színvonaláig vagy a jövőbeli beruházási szükségletekig sok mindennel, mi azonban az emberek pénztárcája felől közelítettük meg a kérdést. Az egyszeri utazásra szóló jegyek, a tízes gyűjtőjegyek (már ahol volt) és a havibérletek árait gyűjtöttük össze 11 ország 18 városában, köztük 11 főváros és hét további vidéki város. Ugyanakkor az EU statisztikai hivatala, az Eurostat adatai alapján megnéztük az egyes országokban a nettó átlagbért is, és az összes adatot átszámoltuk forintra.

Új pozsonyi buszok (Fotó: Dpb.sk)

Az eredmény szerint Budapesten az országos, 141 100 forintos tavalyi átlagbérhez képest a második legmagasabb a munkába járáshoz a legtöbbször elengedhetetlen – sőt általában éppen az alacsonyabb jövedelműek számára kikerülhetetlen – havi bérlet. Az átlagbér 6,95 százalékát kell kifizetni erre, míg Londonban a 7,75 százalékát, igaz, ott létezik olcsóbb megoldás is. (A 112 angol fontba kerülő kombinált bérlet húzós, de ha valaki csak busszal és villamossal utazik, a metrót és a helyi érdekű vasutakat kihagyva, csak 77 fontot kell fizessen, ami már „csak” az átlagbér 5,32 százaléka.)

De Miskolc még drágább a pénztárcához képest

Nagyobb vidéki városainkban (Debrecen, Győr, Miskolc, Pécs, Szeged) a tavalyi országos átlagbér 3,9 és 4,96 százaléka közötti összeget kell a kombinált bérletért kifizetni, bár mivel ott kisebbek a távolságok, többen tudnak gyalog vagy kerékpárral közlekedni, így ez feltehetően kisebb részét érinti a lakosságnak, mint a fővárosban. Viszont tudjuk, hogy vidéken általában alacsonyabb, a fővárosban magasabb az átlagkereset az országos átlagnál, a vidékiek emiatt rosszabb, a fővárosiak jobb helyzetben vannak. Méghozzá nem is kicsit.

Szerencsére publikálnak Magyarországon megyei statisztikákat is, így pontosíthatjuk a képet. A 2011 végi adatok szerint Budapesten az átlagbér 175 784 forint volt, Csongrád megyében viszont például csak 117 974 forint, Pesten tehát majdnem másfélszer annyit kerestek az emberek. Ha ezeket a számokat használjuk, akkor a fővárosiak már „csak” a bérük átlagosan 5,58 százalékát költötték havi bérletre, London után pedig mindjárt Miskolc következik 5,93 százalékkal. Budapest még így is előkelő helyen áll, de csak a harmadik. (Lásd második grafikonunkat.)

Megbízhatatlan bérstatisztikák

Ha a helyi, azaz megyei nettó bérekhez képest nézzük, akkor a magyar városok már ellepik a grafikonunk első felét, London után a következő öt helyet a magyar városok foglalják el drágaságban, Győr pedig elmaradva Varsótól a nyolcadik. Persze Magyarországon a bérstatisztikák híresen pontatlanok, részben mert sok vállalkozó él papíron minimálbérből, majd veszi ki jövedelmét valójában osztalékként vagy „költségeli le”.

Részben pedig sok dolgozó kapja fizetését feketén, vagy például egy részét legálisan, másik részét zsebbe. Ugyanakkor vannak sokan, akik valóban minimálbérből, vagy az azt is mélyen alulmúló éhbérű közmunkából élnek. Nekik a munkavállalás sokszor már nem is éri meg, ha városi bérletet, vagy esetleg a távolságtól függően akár annál is drágább vasúti bérletet kell venniük hozzá, mert az amúgy is alacsony bérük akár negyede-harmada is rámehet. (Vasúti bérlet esetén.)

Turistának lenni hol jó?

De Budapest és a magyar városok turistaként vagy alkalmi utazóként is drágának tekinthetők a helyi fizetésekhez képest, hiszen míg a legdrágább általunk vizsgált városban is alig több egy menetjegy  a hazai duplájánál, addig a fizetések sokszor háromszorosak is lehetnek. Ráadásul a látszólag drága menetjegyek Nyugat-Európában jellemzően eleve átszállójegyek és legalább egy órára érvényesek. Így ami a hazai utazónak több átszállással 3-4 jegyébe is kerülhet, ott többnyire egyetlen jeggyel is elintézhető. Ezen a durva különbségen a 490 forintos, csak egy átszállásra jogosító pesti átszállójegy vagy a tízes gyűjtőjegy minimális kedvezménye sem változtat érdemben.

Barcelonában pofátlanul olcsó a tízes gyűjtőjegy, a pestinél is alacsonyabb az ára, ráadásul a mediterrán városban minden egyes példánya korlátlan számú átszállással 75 perces utazásra jogosít. (Példányról beszélni egyébként csak átvitt értelemben lehet, miután egy mágnescsíkos kártya tartalmazza a jegyeket.) A sima kéteurós, egyszeri utazásra jogosító jegynek így nincs túl sok értelme, csak egészen rendkívüli alkalmakkor. Hasonlóképpen más városokban is inkább a számos kedvezményes verzió közül lehet érdemes választani, hol egy napijegy, hol egy négy utazásra szóló jegy, hol egy három napos turistajegy tűnik igen kedvezőnek.

Újabb és újabb kedvezmények

Prágában és más városokban is dilemma, hogy melyik jegyet válasszuk, például a félórás, 24 koronás jeggyel, vagy az egy órás, 32 koronással számoljunk, főleg, hogy a városmag nem nagy, a turisták általában jól kijönnek a félórással is. Végül mindenütt egységesen úgy igyekeztünk számolni, hogy egy órás utat is meg tudjunk tenni a jeggyel.

Bécsben olcsónak látszik az egy zónára szóló egy eurós jegy, de az csak a városmagra vonatkozik, úgy tűnik viszonylag könnyű lehet kifutni a központi zónából, ekkor minden újabb zóna újabb euróba kerül. A havi bérlet viszont távolról sem annyival drágább, mint amennyivel a fizetések magasabbak. Az összes környéki zónát felölelő bérlet ugyan már 117 euró, de ezzel már bőven a városon kívül utazgat az ember, ami nálunk is sokkal többe kerülne. Sok apró tényezővel lehetne még pontosítani, Spanyolországban például év közben emelték a tarifákat, de a lényegen ezek nem sokat változtatnak.

Ha nem tudsz románul, nem metrózol?

Bukarestben a közlekedési vállalat honlapja barátságtalan módon egyáltalán nem ismer más nyelvet a románon kívül. A pozsonyi is csak inkább fő vonalakban, vázlatosan, a tarifákat, utazási feltételeket részben piktogrammokkal ábrázolják, a római közlekedési vállalat honlapján is kissé hézagosak az angol nyelvű információk. A párizsi cég honlapja egészen dicséretes módon hét nyelven tud, de ha áttérünk a franciától eltérő nyelvre, attól kezdve turistának tekint bennünket, és csak a turistajegyekkel kapcsolatos információkat mutatja. A londoni honlapon 15 idegen nyelven vannak információk, többek között lengyelül, kínaiul, japánul, arabul, és ha jól sejtjük, hindi és thai nyelven is.

 

A BKV-honlap angol és német verziója kifogástalannak látszik. Miskolc honlapján volt angol nyelvű menüpont - pedig valószínűleg oda jut el a legkevesebb turista -, de annak sem lehet teljesen örülni, mert az angol nyelvű verzió még alacsonyabb tarifákat tartalmaz, mint a magyar nyelvű, bizonyára elavult. A debreceni DKV honlapja cikkünk írásakor mintegy 24 órán keresztül egyáltalán nem működött, viszont van angol verziója. Több vidéki városunk közlekedése nem használ idegen nyelvet.

Egyes európai városok tömegközlekedési tarifái
Egy jegy Tíz jegy Havibérlet Átlagbér Havibérlet Megjegyzések
(forint) (forint) (forint) (forint) (átlagbér %-ában)
Magyarország
Budapest 320 2800 9800 175 784 5,58 Átszállójegy 490 forint.
Debrecen 290 2636 6400 129 551 4,94 A 11 darabos gyűjtőjegy 2900 forint.
Győr 230 2300 5500 136 737 4,02
Miskolc 300 2800 7000 118 023 5,93
Pécs 280 2800 6700 120 651 5,55
Szeged 295 2800 6565 117 974 5,56
Kelet-Közép-Európa
Pozsony 251 2510 5555 141 629 3,92 15 perces jegy 0,7 euró, 60 perces 0,9 euró
Prága 359 3594 6177 183 937 3,36 90 perces jegy 32, 30 perces 24 korona.
Brno (Brünn) 180 1797 3144 183 937 1,71
Varsó 353 3530 6109 124 800 4,90 Olcsóbb 20, 40 perces jegyek is vannak.
Bukarest 213 1642 3041 82 901 3,67 Két útra szóló jegy 7 lej.
Nyugat- és Dél-Európa
Bécs 279 2789 12550 589 125 2,13 A jegy zónánként egy euró.
Berlin 669 6024 21474 610 118 3,52 Egy jegy két órára érvényes korlátlan átszállással.
Barcelona 558 2635 14209 380 720 3,73 A tízes gyűjtő minden jegye 75 perces átszállójegy.
Madrid 558 5104 14558 380 743 3,82 A tízes gyűjtő minden jegye egy átszállásra jogosít egy órán belül.
Róma 418 4183 9761 445 551 2,19 A jegy 100 perces átszállójegy, de csak egy metróút lehet benne.
Párizs 474 3542 17542 509 564 3,44 A jegyek másfél órára érvényesek, korlátozott átszállással.
London 686 6858 38472 496 270 7,75 A busz és villamos (metrózás és vonat nélkül) olcsóbb.
Alkamazott devizaárfolyamok (forint):
EUR 278,88
PLN 67,88
CZK 11,23
RON 60,82
GBP 342,89
Megjegyzések:
Jegyek elővételben, ahol korlátozás van, legalább egy órára és egy zónán belül.
Magyarországi nettó átlagbér: KSH, 2011. decemberi érték, gyermekkedvezmény nélkül.
Béradatok: Eurostat, a romániai béradat 2010-es.
Forrás: Közlekedési társaságok, Eurostat, KSH.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre.    A KSH adataiból ugyan nem nagyon látszik, de kiskereskedők azt tapasztalják, hogy a magyar fogyasztók többet költenek az áruházaikban, mint korábban. A JYSK-nél mennyire látszik a forgalom növekedése? – A mi üzleti évünk szeptembertől augusztusig tart, így a 2024-es évet is a nyár végén zártuk le. Ennek az időszaknak az eleje még döcögős volt, ha azonban csak a naptári évet nézem, akkor nem panaszkodhatunk. Elég szép növekedést értünk el az eladott termékek mennyiségében és a vásárlók számában is. A lakásfelszerelési cikkeket kínáló áruházláncok, így a JYSK is gyorsan megérzik a gazdasági gondokat. A 2008-as pénzügyi válság utáni  leállás például azonnal jelentkezett nálunk, ám akkor is előbb kezdett el növekedni a forgalmunk, mint más tartós fogyasztási cikkekkel foglalkozó kiskereskedők értékesítése. Mi nem a piacunk prémium szegmensét célozzuk meg, aminek szerepe lehetett abban, hogy idén meg tudtuk ragadni a vásárlók fantáziáját.   – Ehhez nem kellett szortimentet váltani? – Nem. A koronavírus-járvány, a magas infláció, a kedvezőtlen árfolyamváltozások miatt nemcsak Magyarországon, hanem világszinten is gyengébben sikerült az előző évünk. Elsősorban az ellátási láncokkal, a beszerzési árakkal voltak gondok. Ezt sikerült korrigálni. Ennek köszönhetően 2024-ben még csökkenteni is tudtuk az árainkat. Ami a szortimentet illeti, egy-egy elosztóközpontunk – egy ilyen bázisunk Magyarországon is van –  több országot lát el úgy, hogy a választék különböző. Nem nagyok az eltérések: olyan 60-70 százalék azonos és 30-40 százalék változik. Előfordul, hogy csak a termékek színei eltérőek, mert a különböző országokban más színek a népszerűek. Érdekes furcsaság ezzel kapcsolatban például, hogy a paplan- és a párnaméretek minden országban eltérőek. Mások a megszokott, elfogadott nagyságok. Ehhez próbálunk alkalmazkodni.   – A magyarországihoz hasonlóan alakult a JYSK elmúlt éve a három országban, amit irányít? – Görögországban is jó évünk volt. A görög társadalom a tíz évvel ezelőtti adósságválság után jól összeszedte magát, a covidot is szerencsésen átvészelték és két évvel ezelőtt nekilendült infláció sem volt olyan magas náluk, mint Európa más országaiban. Úgy látom, hogy a görög piac továbbra is ígéretesen alakul. Ausztriában ugyan nincsenek olyan hullámvölgyek az üzleti környezet alakulásában, mint Magyarországon, viszont alacsony a gazdasági növekedés és az európai átlagnál jobban megugrott az infláció. Ezért az osztrák lakosság vásárlói hangulata viszonylag rossz. Ugyanakkor a JYSK forgalma ott is nőtt körülbelül hat százalékkal nőtt az előző üzleti évben.   – A JYSK nagy versenytársai a város széli nagyáruházaik után kisebb boltokat nyitnak a városközpontokban, míg a dán vállalat eleve ezen a terepen mozgott. Változik a koncepció a megjelenésük miatt? – Úgy négy-öt ezelőtt volt egy egységes boltkoncepciónk. Ebben az szerepelt, hogy 1300 négyzetméteresek legyenek az áruházak, amiből 950 négyzetméter az eladótér. Ezt rugalmasan kezeljük, ami lehetővé tette azt is, hogy majdnem az összes budapesti plázában megjelenjünk kisebb eladóterekkel. Ez különben a márkaépítés szempontjából fontos, így tudunk többek között közelebb kerülni a fiatalabb generációhoz. Emellett a Bajcsy-Zsilinszky úton lévő boltunkat is ennek köszönhetően nyithattuk meg, bár ott a rakták egy pincehelyiség, ami sok gondot okoz a munkatársainknak.   – A potenciális vásárlóknak meg a parkolás a gond a környéken... – Azt tapasztaltuk, hogy megoldják a vevőink ezt a helyzetet. Egyébként, aki kíváncsi arra, hogyan lehet parkolni a zsúfolt belvárosokban, annak érdemes lehet megnézni, hogyan csinálják a görögök. Ott a parkolást „művészetté” fejlesztették.    Visszatérve a kisebb plázás boltokhoz, Magyarországon minden üzletünk nyereséges. Természetesen a plázás boltoknak is megvan a maguk szerepe a hálózatunkban, de a JYSK stratégiája elsősorban a nagyobb, önálló üzletek fejlesztésére fókuszál.   – A boltokkal kapcsolatos hír, hogy megnyitották a 100. áruházukat. Ez már a plafon vagy még jelentősen bővíteni akarják a hálózatot? – Magyarország területét ezzel a száz üzlettel nagyjából elég jól lefedtük. Az a célunk, hogy a sűrűbben lakott térségekben mindenki elérhesse egyik áruházunkat egy órán belül. Magyarországon vannak kisebb települések, ahol még tudnánk nyereséges üzletet üzemeltetni. Azt biztosan állíthatom, hogy nem lesz 150 JYSK-áruház az országban. Fontos lépés, hogy most indultunk Ózdon, ahol sokáig nem találtunk üzlethelyiséget. Ez volt az utolsó 30 ezer lakos fölötti település, ahol nem volt áruházunk. Nagyatád is egy viszonylag kis város, ahol meg tudtunk jelenni. Itt érdemes talán megjegyezni, hogy eddig erősen Európához kötött vállalatként működött a JYSK. Próbálunk új lehetőségeket, piacokat keresni, ezért két éve nyitottunk Törökország felé és jövőre megjelenünk Marokkóban is.   – A magyarországi fogyasztók előre félnek attól, milyen árakat hoz a forint gyengülése a boltokban. Mit várhatnak a JYSK-nél? – Egyelőre biztosan nem lesznek áremelések. Mi nem kötünk hedge üzleteket azoknak az országoknak a valutájára, amelyekben jelen vagyunk, hogy fedezzük az esetleges árfolyamveszteséget. Napi árfolyamon könyvelünk. Ugyanakkor most nagy előnyét látjuk annak, hogy Magyarországon van az elosztóközpontunk. Az ebben elérhető áru beszerzési ára alapján számoljuk el az értékesítést, ami kettő-öt havi eladásokat fedez. A készlet lassan árazódik át. Ezért lassabban és fokozatosan nőhetnek az árak, amit a termékkínálat változása mérsékelhet.   – Hogyan kezelik a kiskereskedelemben jelentkező munkaerőhiányt? – A JYSK-nél éves szinten 25 százalék körül alakul a fluktuáció, ami tudomásom szerint más áruházláncokkal összehasonlítva nagyon kedvező arány. Az élelmiszerláncoktól inkább üzletvezetői posztokra igazolnak hozzánk új kollégák. Próbálunk az átlagosnál magasabb béreket adni. Indulásként a minimálbérnél 15-20 százalékkal nagyobb összeget kínálunk, emellett sok juttatást is adunk. Mindenki kap például egy bónuszt, ami az üzlete teljesítménye alapján jár. Emellett munkavállaló-barát skandináv munkaszervezéssel dolgozunk. Ez nagy önállóságot kínál a hét-tíz fős csapatoknak, amelyekben a kollégáink dolgoznak. Ahogy hallom, a diszkontokra például nem igazán jellemzőek a laza szervezeti keretek. Úgy vélem, már minden munkaadó észrevette a magyarországi kiskereskedelemben, hogy vége a 15 évvel ezelőtt jellemző helyzetnek, amikor a munkaadók uralták a munkaerőpiacot. Jelenleg az a helyzet, hogy a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, mert kevesebben vannak, mint akkor. Mi mindent megteszünk, hogy megtartsuk a jól dolgozó kollégákat.   – Fizikai áruházlánccal rendelkező kiskereskedelmi cégek tudomásom szerint pestiesen szólva macerásnak tartják az online értékesítést. Nem hoz sok pénzt, viszont sok szervező munka van vele. Hogyan áll ezen a téren a JYSK? – Nálunk gond nélkül működik. Odafigyelünk a költségekre, mert a termékeink árai nem lehetnek magasabbak, mint amibe a fizikai boltban kerülnek. A szállítást általában nem tudjuk ingyen vállalni, de vannak olyan akcióink, amikor nem kérünk ezért pénzt. Az online értékesítésünk nő, amiben megint csak szerepe lehet annak, hogy Magyarországon van a JYSK áruelosztó központja. Elmondhatom azt is, hogy nem érezzük a Temu megjelenését az e-kereskedelemben. A mi kínálatunkhoz hasonló termékkel foglalkozó magyarországi webshopoknak persze más tapasztalataik lehetnek, amit sajnálok, de minket nem ingatott meg a kínai áruözön, amit a Temu hozott a magyarországi online piacra is.   – Nem hagyhatom ki, hogy rákérdezzek: hogyan hasznosítja a JYSK a mesterséges intelligenciát a működésében? – A termelés, a beszállítás oldaláról lehet szerepe az MI-nek, de attól még nagyon messze vagyunk – már ha valaha eljutunk idáig –, hogy a mesterséges intelligencia mondja meg, hogyan nézzen ki belülről egy JYSK-áruház. A mi választékunk nagyon emberközpontú. Személy szerint soha nem hittem abban, hogy erről többet fog tudni az MI, leszámítva, hogy gyorsabban el tudja számolni, miből, mennyi fogyott egy adott időszakban. Sok kiskereskedőt izgat, és a mesterséges intelligenciát is segítségül hívja, hogy kitalálja, hogyan lehet a vásárlót az üzletben irányítani. Hogyan lehet egy adott vevő vásárlását mindenféle eszközzel, okos trükkökkel – mi van szemmagasságban és hasonlókkal – növelni. Én ebben soha nem hittem. Inkább a jó márkák erejében hiszek, a jó árazásban, a termékek jó minőségében. A kiskereskedő akkor végzi jól a munkáját, ha ki tudja találni, mire van és főként, hogy mire lesz szüksége a vevőinek. Ez a szakmája, ehhez kell értenie. Az MI adhat segítséget ebben, ötleteket, de végül az embernek kell dönteni. A jó tervezést, az előrelátást – legalábbis egyelőre – nem tudja átvenni az embertől a mesterséges intelligencia. A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
Vásárló Fekete karácsony: minden idők legdrágább bevásárlására készülhetnek a magyarok
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. december 9. 05:47
Az elmúlt hónapok áremelkedése decemberben tetőzött: másfél éve nem láttunk akkora drágulást a hipermarketekben, mint most. A két számjegyű drágulás visszatért az üzletekbe, sosem volt még ilyen drága a nagybevásárlás a Privátbankár Árkosár története során.
Vásárló Évtizedek óta példátlan drágulás történt: méregdrága lett a kávé
Buksza blog | 2024. december 8. 16:45
A kávé ára ötven éve nem látott magasságba nőtt miután az alapanyag kínálata messze elmarad a kereslettől. A háttérben részben a klímaváltozás és az ellátás finanszírozásának némi kavarodása áll.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG