3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sok szó van arról, hogy Kínában ideje, hogy változzon a gazdaság szerkezete: ennek egyik útja a repülőgyártás felpörgetése. Az ország amúgy is a légi utasszállítás legnagyobb piaca lesz két évtizeden belül, miért is ne helyben készüljön a gépek egy része. A két óriás már a spájzban, és az ország saját gyártmányokkal is próbálkozik.

Nyílnak a gyárak

A Bloomberg szerint a folyamat most fontos állomásához érkezett: az Airbus szerdán Tianjin városában leteszi az alapkövét annak a gyárnak, amelyik a széles törzsű A330-asok gyártásának utolsó fázisait fogja végezni. Tianjinban van már egy gyár, ahol a cég kisebb gépek összeszerelését végzi. A Boeing már ugyancsak helyet keres leendő összeszerelő üzemének.

A gyárak megnyitása egyrészt ésszerű, mivel Kína óhatatlanul az egyik legnagyobb légiközlekedési piac lesz, másrészt a kormány részéről politikai döntés is: jó lehetőség a gazdaság struktúrájának átalakítására. És ha már úgyis dollár milliárdokért vesznek gépeket a két nagy gyártótól, miért ne helyben készüljenek a gépek, legalább részben? Ez persze a gyártók érdeke is: Kínában az állam szava nagy a gépek beszerzésében, nem árt vele jóban lenni, ennek egyik legjobb módja a helyi munkahelyteremtés.

Gigantikus piac

Kína a két nagy céget már eddig is elárasztotta rendeléseivel: az Air China hétfőn 12 darab A330-ast rendelt az Airbustól, 2,9 milliárd dollár értékben. Tavaly a kínai légitársaságok és lízingcégek összesen 780 gépet rendeltek 102 milliárd dollárért. A következő két évtizedben a Boeing szerint a kínai szállítóknak 6330 új gépre lesz szükségük 950 milliárd dollár értékben, ami a világ keresletének kb. 17 százaléka. Irgalmatlan szám, van mit keresni a piacon.

Az Airbus évente 20 A330-ast fog szállítani, és ezek gyártásának utolsó fázisait az új gyár el tudja majd végezni. Kína egyébként az Airbus teljes piacának 24 százalékát jelenteni, a széles törzsű gépek piacának pedig 60 százalékát uralja Kínában. Tervezik, hogy a tianjini gyárban A320-asokat is gyártanának a későbbiekben.

Airbus A320 Forrás: airbus.com

Helyi erők

Az Airbusnak nem csak a Boeinggel, hanem a helyi gyártókkal is versenyeznie kell, bár ekkora piacon ez azért túlélhető. Az állami Commercial Aircraft Corp. of China cég vezetésével az ország azon dolgozik, hogy saját fejlesztésű nagy gépeket gyártson idővel, sőt még saját repülőmotort is szeretnének fejleszteni. A tervek grandiózusok, a megvalósulás viszont még igen messze van, eddig csak egy rövidtávú repülésre alkalmas gépet sikerült üzembe állítani.

A repülőgépek egyes részeinek, alkatrészeinek gyártása viszont jó lehetőség a kínai gyártók számára. Kína a repülőgépipart azonban nemcsak kereskedelmi szempontból mérlegeli, hanem szeretné az országot pár évtized alatt komoly repülőgép gyártó kapacitással ellátni, és ehhez komoly beruházásra is hajlandó. A cél az, hogy idővel egy fejlett iparral rendelkező, a fejlett országokéhoz hasonló gazdasági struktúrával rendelkező gazdaság alakuljon ki, miután a gyors növekedés időszaka lezárulóban van.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kelleletlen meglepetés érkezett Németországból
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 12:08
A német gazdaság az előzetes jelzéseknél kevésbé nőtt a harmadik negyedévben.
Makro / Külgazdaság Szólunk: még ma élvezze ki a tankolás örömeit!
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 10:58
Szombattól többe fog kerülni. Különösen a benzin.
Makro / Külgazdaság Tényleg ennyire jól élünk? Friss állami adat érkezett
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 08:47
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss közlése szerint a szeptemberi reálbérek 9,2 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbiaknál.
Makro / Külgazdaság Sokkolhatja a közvéleményt az állami hivatal közlése
Privátbankár.hu | 2024. november 22. 08:30
A beruházások ugyanis a harmadik negyedévben is éves szinten két számjeggyel zuhantak.
Makro / Külgazdaság Jó hírt kapott a magyarok pénztárcája: ennyivel emelkedik a minimálbér!
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 16:49
Három évre előre megkötötték a bérmegállapodást.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter jobb lenne a gazdaságnak, mint Orbán Viktor? A Klasszis Klub Live-ban Felcsuti Péterrel beszélgetünk
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 12:48
A közgazdász, bankár november 28-án, csütörtökön 15 óra 30 perckor lesz élő adásunk vendége. Felcsuti Péterrel átbeszéljük, mi a legfőbb baja az idén a tavalyihoz hasonlóan ismét recesszióba zuhant hazai gazdaságnak, kitérve egyebek mellett arra, hogyan lehetséges az, bár az Európai Unióban messze a legtöbb támogatást az Orbán-kormány adja a gazdaság szereplőinek, mégis szinte alig van mutató, amelyben ne lennénk tökutolsók. Vajon ezen változtathat-e egy kormányváltás, Magyar Péter kvázi megváltó is lehet, vagy csak leváltó – ha egyáltalán? Az élőben zajló stúdióbeszélgetésre ingyenesen lehet regisztrálni, majd azt online követni és kérdéseket feltenni.
Makro / Külgazdaság Ha ti úgy, mi is úgy – visszavágnak az oroszok egy másik fronton
Privátbankár.hu | 2024. november 21. 07:05
Csak ugyanazt teszik, mint a „barátságtalan” nyugati országok, állítják.
Makro / Külgazdaság Íme Kína megelőző csapása, borult a forgatókönyv
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 14:16
Donald Trump, az Egyesült Államok megválasztott elnöke arra készül, hogy kormánya újabb büntetővámokat vezet az amerikai–kínai kereskedelemben. A rombolást azonban mintha Kína vette volna a kezébe.
Makro / Külgazdaság Újabb lesújtó hírt emésztgethet Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 13:01
Sztrájk miatt akadozhat az autógyártás a Volkswagennél, ami láttán a növekedési álmait nagyrészt erre az ágazatra építő nemzetgazdasági miniszter bosszankodhat.
Makro / Külgazdaság Alig vánszorog az unió gazdasága, de mi még annak is csak a hátát látjuk
Privátbankár.hu | 2024. november 20. 11:09
A magyar bruttó hazai termék a III. negyedévben és az elmúlt egy évben is csökkent, ezzel a sereghajtók közé tartozunk az Európai Unióban. Mind a Visegrádi Négyekhez tartozó társaink, mind Ausztria és Románia jóval jobb teljesítményt tud felmutatni.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG