3p
Sok szó van arról, hogy Kínában ideje, hogy változzon a gazdaság szerkezete: ennek egyik útja a repülőgyártás felpörgetése. Az ország amúgy is a légi utasszállítás legnagyobb piaca lesz két évtizeden belül, miért is ne helyben készüljön a gépek egy része. A két óriás már a spájzban, és az ország saját gyártmányokkal is próbálkozik.

Nyílnak a gyárak

A Bloomberg szerint a folyamat most fontos állomásához érkezett: az Airbus szerdán Tianjin városában leteszi az alapkövét annak a gyárnak, amelyik a széles törzsű A330-asok gyártásának utolsó fázisait fogja végezni. Tianjinban van már egy gyár, ahol a cég kisebb gépek összeszerelését végzi. A Boeing már ugyancsak helyet keres leendő összeszerelő üzemének.

A gyárak megnyitása egyrészt ésszerű, mivel Kína óhatatlanul az egyik legnagyobb légiközlekedési piac lesz, másrészt a kormány részéről politikai döntés is: jó lehetőség a gazdaság struktúrájának átalakítására. És ha már úgyis dollár milliárdokért vesznek gépeket a két nagy gyártótól, miért ne helyben készüljenek a gépek, legalább részben? Ez persze a gyártók érdeke is: Kínában az állam szava nagy a gépek beszerzésében, nem árt vele jóban lenni, ennek egyik legjobb módja a helyi munkahelyteremtés.

Gigantikus piac

Kína a két nagy céget már eddig is elárasztotta rendeléseivel: az Air China hétfőn 12 darab A330-ast rendelt az Airbustól, 2,9 milliárd dollár értékben. Tavaly a kínai légitársaságok és lízingcégek összesen 780 gépet rendeltek 102 milliárd dollárért. A következő két évtizedben a Boeing szerint a kínai szállítóknak 6330 új gépre lesz szükségük 950 milliárd dollár értékben, ami a világ keresletének kb. 17 százaléka. Irgalmatlan szám, van mit keresni a piacon.

Az Airbus évente 20 A330-ast fog szállítani, és ezek gyártásának utolsó fázisait az új gyár el tudja majd végezni. Kína egyébként az Airbus teljes piacának 24 százalékát jelenteni, a széles törzsű gépek piacának pedig 60 százalékát uralja Kínában. Tervezik, hogy a tianjini gyárban A320-asokat is gyártanának a későbbiekben.

Airbus A320 Forrás: airbus.com

Helyi erők

Az Airbusnak nem csak a Boeinggel, hanem a helyi gyártókkal is versenyeznie kell, bár ekkora piacon ez azért túlélhető. Az állami Commercial Aircraft Corp. of China cég vezetésével az ország azon dolgozik, hogy saját fejlesztésű nagy gépeket gyártson idővel, sőt még saját repülőmotort is szeretnének fejleszteni. A tervek grandiózusok, a megvalósulás viszont még igen messze van, eddig csak egy rövidtávú repülésre alkalmas gépet sikerült üzembe állítani.

A repülőgépek egyes részeinek, alkatrészeinek gyártása viszont jó lehetőség a kínai gyártók számára. Kína a repülőgépipart azonban nemcsak kereskedelmi szempontból mérlegeli, hanem szeretné az országot pár évtized alatt komoly repülőgép gyártó kapacitással ellátni, és ehhez komoly beruházásra is hajlandó. A cél az, hogy idővel egy fejlett iparral rendelkező, a fejlett országokéhoz hasonló gazdasági struktúrával rendelkező gazdaság alakuljon ki, miután a gyors növekedés időszaka lezárulóban van.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Tolonganak az új uniós hitelért az országok – vajon Magyarországnak jut belőle?
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 10:59
Nem biztos, hogy elég lesz a 150 milliárd eurónyi védelmi hitelkeret.
Makro / Külgazdaság Újabb adat érkezett a KSH-tól, az euró drágulása itt is meglátszott
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 08:30
Az előző hónaphoz képest belföldön drágábban, külföldön olcsóbban értékesítettek a magyar termelők, idén 7,4 százalék eddig az áremelkedés.
Makro / Külgazdaság Dél-Korea azt kapta jutalmul, amit az unió büntetésből, Brazíliában foghatják a fejüket – vámháborús fordulatok
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 08:09
Megállapodás született Dél-Koreával, Brazíliának viszont odacsaptak Trumpék, a rézkereskedelemről és a postai küldeményekről is döntöttek.Így áll a vámháború csütörtök reggel.
Makro / Külgazdaság Megint keményen odacsapott Iránnak Amerika
Privátbankár.hu | 2025. július 31. 07:41
Ezúttal nem bombákkal, cserébe a legfontosabb bevételi forrást vette célba az amerikai kormány.
Makro / Külgazdaság Donald Trump dörzsölheti a tenyerét
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 17:26
Kellemesen alakult a GDP-adat.
Makro / Külgazdaság Kemény bejelentés jött Amerikából, a magyar kormány is aggódhat
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 16:03
Indián statuál példát Donald Trump?
Makro / Külgazdaság Hónapok óta nem történt hasonló Európában
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 13:20
Jól alakult a hangulat.
Makro / Külgazdaság Utolsó előtti helyen kullog Magyarország a friss uniós GDP-rangsorban
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 12:21
Tavalyhoz képest az uniós GDP 1,5 százalékot nőtt, szemben a magyar 0,2 százalékos növekedéssel. Negyedéves alapon az EU gazdasága sem bővült nagyot.
Makro / Külgazdaság Sírva fakad, ha meglátja, mennyivel nőtt a cseh GDP
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 10:33
Hát nem 0,2 százalékkal, mint a magyar.
Makro / Külgazdaság Vérszegény a magyar export, ömlik be a külföldi áru
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 08:46
Beszédes számok érkeztek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG