A KSH előzetes közlése alapján a vegyipar kimagasló növekedést mutatott, míg a járműgyártás enyhén visszaesett. A következő hónapokban dinamikus maradhat az ipari termelés növekedése részben a tavalyi alacsony bázis, részben újabb kapacitások üzembe helyezése és fokozatos felfutása miatt (élelmiszeripar, gumiipar, elektromos autó akkumulátor gyártás), részben pedig az egyre erősebb európai konjunktúra hatására, amit tükröz, hogy történelmi csúcsot döntött a német Ifo index, valamint a hazai ipari bizalmi index – írja kommentárjában Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője.
Az ipari termelést a kirobbanó építőipari konjunktúra is támogathatja. Idén 5% feletti növekedésre számítunk az iparban – fogalmaz az elemző.
A Takarékbank lényegesebb gyorsulásra 2018-ban számít, amikor újabb jelentős autóipari kapacitások (Audi, Mercedes) lépnek üzembe. A konjunktúramutatók alapján az ipari termelés akár szignifikánsan gyorsabban is növekedhet. Az ipar erőteljesebb növekedését a munkaerőhiány akadályozhatja, így előtérbe kerülhetnek, egyes területeken elkerülhetetlenek a technológiai és gépesítési beruházások.
Nem mindenki ilyen optimista
Ürmössy Gergely, az Erste vezető makrogazdasági elemzője már nem ennyire optimista. Kommentárjában úgy fogalmaz, hogy annak ellenére, hogy bizakodásra adnak okot az éves értékek, havi összehasonlításban továbbra sem tűnik meggyőzőnek az ipar teljesítménye, hiszen augusztushoz képest 0,7 százalékkal csökkent a termelés.
Az első három negyedévben átlagosan 5,2 százalékkal bővült az ipar. Az Erste úgy véli, hogy az év hátralévő részében jelentős gyorsulásra nem érdemes számítani, az éves átlagos növekedési ütem 5 százalék körül alakulhat.