3p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kemény összecsapásokra számít környezetvédőkkel a rendőrség a héten megnyíló Frankfurti Autókiállításon. A válságba került gyártók párbeszédet szeretnének.
Angela Merkel korábban egy új Volkswagen Tiguan GTE volánja mögött (Forrás: EPA, Uwe Anspach)

Évtizedeken át mutogathatta erejét a német autóipar a nagy frankfurti kiállításon: mind több új kocsi, egyre erősebb modellek, fény és csillogás. Az IAA szervezői most arra törekszenek, hogy társadalmi kérdések kerüljenek az idei kiállítás homlokterébe, írta a Wirtschaftswoche. A fokozódó klímavédelem, a mobilitás gyors változásai és a gyengülő piaci kilátások nehezednek az ágazatra, amely képviselőinek ráadásul a környezetvédők heves tiltakozásaival is számolniuk kell.

A nagy autóshow-t a növekvő bizonytalanság szakaszában rendezik. Az üzlet igencsak szerényen alakul: alig van olyan gyártó, beszállító, aki ne panaszkodna csökkenő nyereségre, miközben sok pénzt kell beruházniuk az új technikába. A Német Autógyártók Szövetsége (VDA) ugyan bizakodást terjeszt, ugyanakkor mindenekelőtt a nemzetközi üzletet látja aggasztónak: a külföldi rendelések, amelyek fontos jelzői a forgalom várható alakulásának, augusztusban 11 százalékkal csökkentek.

A környezetvédők erőszakkal fenyegetnek

Emellett egész más kihívásokkal is szembe kerülnek. Az e-mobilitás annyit hangoztatott felfuttatása ellenére az autóipar a környezetvédők egyre nagyobb ellenállásával szembesül. Az utóbbiak aktivistái már bejelentették, hogy meg akarják zavarni az IAA nagy fogadását – a rendőrség nagy erőkkel készül fel, mert erőszak is fenyeget.

A VDA szeretne párbeszédet bírálóival. Bernhard Mattes, a szövetség vezetője vitára hívta az ellenfeleket, hangoztatva: az iparág 2030-ra eléri a kitűzött klímavédelmi célokat – részben azzal, hogy felfut az e-kocsik gyártása. Ezt a környezetvédők kétségbe vonják, tekintettel arra, hogy egyre több nagy, és sokat fogyasztó városi terepjárót adnak el. Szerintük messze nem elegendő, hogy villanymotorokat építsenek be a SUV-okba. Hiányzik olyan, kb. 15,000 eurós árú e-kocsi, amelyet az ingázók használhatnának. Az ipar változatlanul a felső kategóriára helyezi a hangsúlyt, ahelyett, hogy újragondolná az autógyártást, érvelnek.

A legtöbben drágának és célszerűtlennek tartják az e-autót

A nagy amerikai, európai és kínai piacok nem jeleznek növekedést, közölte a VDA. A személyautók világpiaca ebben az évben a tavalyinál 4 százalékkal csökkent, ami 81 millió kocsit jelent. Arra sem látszik remény, hogy az e-autók kipótolják ezt a hiányt. Több ezer német fogyasztónál végzett felmérés azt mutatta, hogy a megkérdezettek két harmada drágának és célszerűtlennek találta azokat, és probléma az e-autók alacsony utazási távolsága. Csak 26 százalék nyilatkozott úgy, hogy érdekesnek tartja a villanyautókat és vezetne is ilyet. Ugyanakkor a gyártóknak 2021-ig több mint 2 millió e-kocsit kellene eladniuk ahhoz, hogy elérjék az EU által megszabott klímavédelmi célokat, különben milliárdos bírságokat kell fizetniük. A cél elérése nehéz lesz, hiszen 2018-ban csak kereken 200.000 e-kocsit adtak el.

A kiállításról ezúttal hiányzik a Fiat, a Peugeot, a Nissan, a Tesla, a Toyota és a Volvo, ami részben egyes cégek nehéz helyzetének is betudható: takarékoskodni kell és a kiállítási jelenlét drága.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Világszerte vizsgálják az Air India Boeingjének vesztét okozó kapcsolókat
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 13:33
Számos légitársaság ellenőrzi, hogy minden rendben van-e a Boeingek üzemanyagkapcsolóival
Makro / Külgazdaság Van itt uniós pénz: 70 milliárd kamatmentes hitelre pályázhatnak a magyar cégek
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 12:59
Módosítottak a kiíráson, új célokra is lehet igényelni a hitelprogram forrásaiból.
Makro / Külgazdaság Vágni vagy nem vágni – a Fed vezetői sem tudják
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 10:26
Erős a politikai nyomás, a Fed-et vezető testület pedig megosztott.
Makro / Külgazdaság Romániában már megtörtént az itthon is nagyon várt fordulat
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 09:28
Egy éve először mértek ilyet.
Makro / Külgazdaság Hiába tért magához a magyar autóipar, az összkép lesújtó
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 08:33
Vannak életjeleket mutató szektorok, de második ránézésre sem tudott sok biztatót mondani a KSH a magyar iparról.
Makro / Külgazdaság Itt az újabb fordulat: Trump megint meggondolta magát
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 07:53
Három hónappal a tiltás után újra szabad az út az Nvidiának.
Makro / Külgazdaság Mégis, mi folyik Kínában?
Privátbankár.hu | 2025. július 15. 06:42
Nem nagyon viselte meg a gazdaságot az eddigi vámháborúzás.
Makro / Külgazdaság Trump vámjai alatt liheg az EU – már keresik a megoldást
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:09
Augusztus 1-ig halasztják a viszontvámokat.
Makro / Külgazdaság Trumpra hangoltuk magunkat – nem volt könnyű dolgunk
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 15:06
A Trend FM hétfő délelőtti műsorában főszerkesztőnk, Csabai Károly az újabb vámháborús bejelentések apropóján megpróbált valamilyen logikát kiolvasni az amerikai elnök első féléves ténykedéséből.
Makro / Külgazdaság Nehéz elhinni, de talán nem drágul tovább a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 12:49
Kedden is kitart az átlagár.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG