Az egykori Wallisból lett Wing Ingatlanfejlesztő és Beruházó Zrt. közel 100 milliárd forintból álmodott új városközpontot a IX. kerület déli részére, a Duna partjára. A Duna Passage fantázianéven futó projekt, a hazai vezető ingatlanfejlesztő cégek között számon tartott vállalkozás jelenlegi legnagyobb projektje - jelentette be mai sajtótájékoztatóján a Wing elnök-vezérigazgatója - a magyarul amúgy kiválóan beszélő - Noah M. Steinberg. Mint kifejtette, a szabályozási terv nyélbeütéséig nem akarták terveiket a nyilvánosság elé tárni, most már viszont - hosszabb tárgyalássorozat után - a főváros belegyezésével, majd a kerületi önkormányzat egyhangú támogatásával minden akadály elhárult a fejlesztés megindítása elől.
Központban a fenntarthatóság
A városrész léptékben először alkalmazott környezettudatos technológiák:
|
Noah M. Steinberg elmondta, hogy a területet azért is szemelték ki, mert az egyik legnagyobb, még nem rehabilitált parti szakasz a fővárosban, a Ráckevei Duna-ág ráadásul körül öleli a "saroktelek" déli részét.
A területet ráadásul könnyű megközelíteni, tömegközlekedéssel is: az északi részen a Millieniumi Városközpont HÉV-megállója biztosít összeköttetést a várossal, de épül majd a déli részre egy külön HÉV-megálló is a csepeli vonalon.
Érdekesség, hogy itt fognak felépülni Budapest legmagasabb újépítésű épületei is.
Passage-történelem
A telekfelvásárlást a befektetőcsoport még 2006-ban indította el (a területek egy részét az államtól vásárolták meg), a tervezés 2008-ban indult meg, majd az ún. "masterplan" 2009-re készült el (már ez alapján tárgyaltak a fővárosi illetve a kerületi önkormányzattal). A fejlesztés jövőre indulhat meg, az első átadásokat 3 év múlvára tervezik, de az egész projekt 2021-re nyeri csak el végső formáját.
Nemzetközi kikötőtől a belső buszjáratig
Az önkormányzattal kötött külön területrendezési szerződés keretén belül mai áron számolva a Wing több mint 2,5 milliárd forint értékben hajt végre munkákat a beruházás környékén, így például aluljárókat építenek a HÉV-sínek alatt, bővítik a Soroksári útat, kerékpárutakat építenek, nagyobb területek fásítását is vállalták, valamint a már említett HÉV-megállót is a beruházó húzza fel. Mivel egy 15 hektáros területről van szó, belső buszjárat is lesz majd a városrészben. Mivel a beruházás koncepciójának egyik "mozgatórugója" a Dunával való közvetlen kapcsolat, építenek egy nemzetközi hajóállomást is az irodák mellé, de az ottlakókról sem feledkeznek meg, hiszen parti sétány is lesz közparkokkal, játszóterekkel. A nyugati tájolás egyedülálló adottsága, hogy a vízparti naplemente is teljes pompájában élvezhető innen.
70 milliárd forint hitelre lesz szükség
A kerület polgármestere, Gegessy Ferenc a sajtótájékoztatón elmondta, hogy az egykori cementgyár területe már 1991 óta rendezetlen volt. A Wing és a kerület elképzelései azonban találkoztak a fejlesztési terv kapcsán, az engedélyeztetés kapcsán is a fővárosra kellett többet várni. A polgármester hangot adott annak a reményének, hogy a 2021-es céldátum a befejezésre csak pesszimista számítás, és hogy hamarabb is elkészülhet a kerület - és egyben a főváros - legnagyobb ingatlanberuházása. |
Az irodaházak kelet-nyugat irányúak a lakóépületek észak-déli tájolásúak. Az épített szintterület nagysága 231 274 m2, amelyből 135 505 m2 lesz iroda (az egész 58,5%-a), 87 449 m2-t foglal majd el a nagyjából 1000 lakás (38%), és 8 320 m2-en lesznek üzletek (3,5%) - jellemzően az épületek földszintjén. Az épületek alá pedig 3000 férőhelyes parkolót rejtenek, hogy a felszíni "pezsgő" életet ne zavarhassák meg a gépjárművek.
A Duna Passage alapkoncepcióját a Foster+Partners, a világ egyik legnagyobb és legnevesebb londoni székhelyű tervező irodája készítette. Működése során a Foster iroda szerte a világon letette már egyedi névjegyét. Alkotásaik között szerepel a berlini Reichstag újjáépítése, a Londonban található új Wembley Stadion, a frankfurti Commerzbank székház, a drezdai vasúti pályaudvar felújítása, az esseni Design Center, a londoni városháza, vagy az új pekingi repülőtér.
Privátbankár - Zsiborás Gergő