5p
A benzin megadóztatását, az olajra, kitermelésre, és származékaira fordított források megkurtítását követeli Clinton elnök volt gazdasági főtanácsadója.

Jeffrey Frankel, a Harvard (Kennedy School of Government) tanára szerint a keletkező megtakarításokat az elavult, egyre veszélyesebbé váló infrastruktúra megújítására és a közlekedés biztonságát szolgáló beruházásokra kell fordítani. A közgazdásszal az Alapblog készített interjút.

Elszállhat a kereslet

Az interjúalany abból indul ki, hogy az alacsony olajárak miatt egyrészt lassabban fognak teret nyerni a fosszilis energiát kiváltó technológiák, mint például az elektromos autók, másrészt az olajtermékek iránti kereslet nem kívánt mértékben megugrik. Ezt kell megakadályozni adóemeléssel és az ártámogatások leépítésével.

Zentai Péter: Az üzemanyag drágítását javasolja azáltal, hogy a rá kiszabott adók emelését szorgalmazza – mind Amerikában, mind a fejlett világban. Ezt azért nem értem, mert a végre olcsóbbá váló energia, az olcsó benzin az, ami hozzájárult a világgazdaság, köztük az Egyesült Államok gazdaságának talpra állásához…

Jeffrey Frankel: Először is, az üzemanyagra kiszabott adók emeléséből származó plusz jövedelmet olyan – például közlekedési – infrastrukturális beruházásokra fordíthatnák, amelyekre égetően szükség van, de az állami költségvetésekből sehol sem szánnak rájuk megfelelő pénzeket. Ha erre fordítanák a növekvő bevételeket, akkor ennek még inkább pozitív hatása lesz az általános fellendülésre. Másodszor, az Egyesült Államokban azért kezdik hamarosan emelni a kamatokat, hogy megakadályozzák a túlzott keresletélénkülést. Az üzemanyagárak növeléséből származó plusz bevételt ennél fogva akár – legalábbis az Egyesült Államokban – a költségvetési hiány lefaragására is fordíthatják.

Fotó: Alapblog

Legutóbbi, nagy vitát kiváltott írásában azt az érvet is felhozza, hogy az olcsó üzemanyag biztonságpolitikai veszélyeket rejt magában. Miért? Hiszen az Egyesült Államok kezd teljesen önellátóvá válni „energiafronton”, Európa pedig szépen halad azon az úton, amelynek a végén az energiaellátásban a megújuló források válnak főszereplővé.

Az energiaellátás valamelyest biztonságosabbá válása nem jelenti azt, hogy ne lehetne vagy ne kellene rajta javítani. Egyébként a felszín alatt ott lappang annak a veszélye, hogy az alacsony olajár túlzottan felturbózza Amerika, illetve a Nyugat energiafogyasztását. Külön veszélyt rejt magában – főként Amerikában – az olajtermelőknek nyújtott ártámogatás is.

Állítom, hogy az üzemanyag-fogyasztás korlátok közé szorítása, a benzin iránt megnövekvő kereslet megakadályozása javíthatja Amerika és Európa energiabiztonsági helyzetét.

Ön nem veszi komolyan azokat az eredményeket, amelyeket az elektromos autózás terén elérnek, a hibridtechnológia alkalmazásában pedig már elértek? A hidrogén üzemanyagként való alkalmazásáról nem is szólva…

Ugyan ezek izgalmas fejlemények, azonban az elektromos-, a hidrogén-, a hibridautók aránya a fejlett világ, pláne az egész világ közlekedésében egyelőre roppant csekély. Még az sem tudható, hogy ezen technológiák valóban átveszik-e belátható időn belül a vezető szerepet a közlekedésben. Az sem világos számomra, miként generálják az áramot, amit a gépkocsik fogyasztani fognak. Ha példának okáért a szükséges elektromos energia forrása a szén lesz, ami különösen olyan országokban fenyeget, ahol még mindig szubvencionálják a szenet, az nem segít.

Legutóbbi írásában eleve nagyon támadja a szubvenciók rendszerét. Azt állítja, hogy az ártámogatások inkább társadalmi igazságtalanságokat szülnek, mintsem hogy tompítanák azokat. Én ennek az ellenkezőjét feltételezném: alapvető cikkek, szolgáltatások szubvencionálásával a gyengéket segítik a kormányok, ha úgy tetszik, igazságot szolgáltatnak.

A támogatásoknak valóban van hatásuk a jövedelmek elosztására, csakhogy összességében nem csökkentik, hanem növelik a társadalmi, jövedelembeli egyenlőtlenségeket. A fosszilis üzemanyagokra fordított ártámogatásoknak sokkal kevesebb, mint húsz százaléka az, amely eljut az össznépesség legszegényebb húsz százalékához.

Az árszubvenciók általában a jobb módúak életét teszik még könnyebbé. Hiszen a szegények kevésbé engedhetik meg maguknak a saját gépkocsit, ők azok, akik a tömegközlekedést veszik igénybe vagy akár gyalogolnak.

Egyetlen év leforgása alatt felére zuhant az olaj világpiaci ára. Ebből az olajfogyasztó gazdaságok profitáltak, az olajtermelők pedig jelentős hátrányokat szenvedtek.

Azok, akik pusztán gazdasági megközelítést alkalmaznak, kihagyják a környezeti és egyéb következményeket. Ezeket is számításba véve azt szeretnénk, hogy emelkedjenek az olajárak, mérsékelve a fogyasztást, vagy azt, hogy csökkenjenek, ami pedig a termelést fogja vissza?

Ön szerint?

Mindkét célnak teljesülnie kellene! Az olajfogyasztók fizessenek többet, a kitermelőknek pedig jusson minél kevesebb ebből. Ez az olajtermékek erőteljesebb megadóztatásával és az olajtermelésre, illetve az olajszármazékokra költött szubvenciók megkurtításával érhető el.

A keletkező megtakarításokat az Amerikában omladozó és Európában is gyengülőben lévő, egyre veszélyesebb infrastruktúra megújítására kell fordítani!

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 26920 26860 27180 -0,66% 0 0 5 862 373 530 HUF 2025-07-01 17:14:03
MOL 2970 2952 2986 +0,54% 0 0 836 901 546 HUF 2025-07-01 17:10:56
MTELEKOM 1774 1774 1796 -0,34% 0 0 780 601 760 HUF 2025-07-01 17:06:40
RICHTER 9990 9855 10100 -0,10% 0 0 3 009 949 815 HUF 2025-07-01 17:05:56
OPUS 590 575 597 -1,17% 0 0 162 295 240 HUF 2025-07-01 17:05:27
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Kedden nem volt büszke a forint – nem menetelt
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 19:31
A magyar fizetőeszköz a nemzetközi piacokon kissé visszaesett.
Részvény / Deviza / Áru A bizonytalan hangulatban megcsúszott a BUX
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 17:41
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 215,78 pontos, 0,22 százalékos csökkenéssel 97 451,68 ponton zárt kedden
Részvény / Deviza / Áru Gyenge kezdés után további gyengeség a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 14:52
A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a mínusz 0,33 pontos nyitás után tovább csökkent kedden kora délutánig.
Részvény / Deviza / Áru Ma érdemes spekulálni a pesti tőzsdén
Herman Bernadett | 2025. július 1. 11:35
Nagyon alacsony forgalom mellett folyik a kerekedés a budapesti parketten. A BUX hol a pirosban, hol a zöldben van, fel-le mozognak az árfolyamok. 
Részvény / Deviza / Áru Kirobbanó formában ébredt a forint
Herman Bernadett | 2025. július 1. 09:42
A tőzsde csak enyhe pluszban állt a nyitás után, de a forint szárnyakat kapott. 
Részvény / Deviza / Áru Kirobbanó formában indítja a második félévet a forint
Herman Bernadett | 2025. július 1. 07:00
Erős a forint kedd reggel is. Az euró ára 400, a dolláré 339 forint alatt jár. 
Részvény / Deviza / Áru Véget ért az első félév – pompásan sikerült a finálé
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 06:12
Az első félév utolsó tőzsdenapján emelkedéssel zártak az amerikai piacok. A forint erős, hajnalban 400 forint alatt volt az euró. 
Részvény / Deviza / Áru Nézze csak, mit művelt a forint hétfőn
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 18:26
A hétfői forintárfolyam felemás képet mutatott. 
Részvény / Deviza / Áru Bizonytalanok voltak a befektetők, elmaradt a fényes hétkezdés Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 18:01
Estére ellaposodott a hangulat.
Részvény / Deviza / Áru Erőteljesen ébredt Amerika – így indul a kereskedési hét
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 15:54
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok hétfőn.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG