Újabb súlyos embargós lépéseket jelentett be az iráni olajkereskedelemmel kapcsolatban több nemzetközi olajkereskedő cég. A Tengerentúli Hajózási Társaság (Overseas Shipholding Group) és a Frontline Ltd. amelyek több mint 100 szupertanker tulajdonosai, bejelentették, hogy felfüggesztik az olajszállító hajók tankolását az OPEC harmadik legnagyobb szállítójának, Iránnak a kikötőiben. A korábbi hasonló intézkedések a Bloomberg szerint azért vallottak kudarcot az elmúlt hónapokban, mert az EU-ban és Amerikában aktív hajózási társaságokat sokszor külföldön és nem az EU-ban vagy az USA-ban irányítják.
A január 23-án bevezetett, Irán elleni európai olajembargó ugyanakkor kiterjesztette az európai jogrend alá vonta az iráni olajat szállító tankerek 95 százalékát, jelentősen csökkentve ezzel azoknak a hajóknak a számát, amelyeket Irán feltölthet nyersolajjal. A Bloombergnek nyilatkozó szakértő szerint ez volt az az intézkedés, ami valóban jelentősen csökkentette az iráni kereskedésben résztvevő hajók számát.
Az amerikai és uniós vezetők egyre szorosabbra akarják fonni a kereskedelmi tilalmakat a perzsa ország körül. Irán január 11-i adatok szerint napi több mint 3,5 millió hordós kitermelésével az OPEC harmadik legnagyobb kitermelője. Az olajkereskedelemből származó bevétele az országnak 2010-ben 73 milliárd dollár volt, ez a fele volt az éves állami bevételeknek és az ország exportjának 80 százalékát jelentette.
Az elemzők szerint tovább szigorodhatnak az Irán elleni szankciók, ha az amerikai szenátus törvénnyé teszi azokat a február elején megszavazott intézkedéseket, amelyek azon országokat is szankciókkal sújtanák, amelyek kereskednek Iránnal. A japán kormány a múlt hónapban azt közölte, hogy növeli az iráni olajimportot, miközben India éppen ennek ellenkezőjét jelentette be.