5p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy évtizeden belül a technológiai fejlődés alaposan felforgathatja a városok közlekedését. Jöhetnek a pilóta nélkül repülő, helyből fel- és leszálló légijárművek, az eVTOL-ok. Bár elterjedésüket ma még több komoly probléma akadályozza, megjelenésük a légiiparban és a légiközlekedésben a mostanság az autóiparban tapasztalhatóhoz hasonló forradalmi változásokat hozhat – derül ki a Deloitte tanulmányából.

Száz évvel ezelőtt Glenn Curtiss, az amerikai repülés úttörője, az USA repülőgépiparának egyik megteremtője olyan háromüléses, leszerelhető szárnyú „repülő autókról” álmodozott, amelyek a levegőben percekre rövidítik a földön órákig tartó utazásokat. Egy évszázad után Curtiss álma megvalósulni látszik.

Kialakulóban van egy olyan új járműtípus, amely forradalmasíthatja a városok közötti és a városokon belüli áru- és személyszállítást. Olyan elektromos, vagy hibrid-elektromos meghajtású, függőleges fel- és leszállásra képes járművekről van szó, amelyek a hagyományos helikoptereknél halkabban, gyorsabban és olcsóbban juttatják el a fuvart a célba. Ez a kategória a hybrid-electric vertical takeoff and landing, azaz az eVTOL pilóta nélküli légijármű.

Az eVTOL előtt álló kihívások

A Deloitte által az eVTOL technológiáról készített tanulmányazonban számos olyan problémát azonosított, amelyek hátráltathatják ezeknek a forradalmian új típusú járműveknek az elterjedését.

Technológiai kihívások

Az eVTOL ma még nem teljesen kiforrott technológia. Megbízhatóan működő hajtóműveket, nagy pontosságú helymeghatározó rendszereket, fejlett érzékelési és balesetvédelmi megoldásokat kell megalkotniuk a technológia sikerre vitele érdekében. Kulcsfontosságú az energiagazdálkodási kérdések megválaszolása is.

Infrastrukturális kihívások

Ki kell építeni az eVTOL-ok működtetéséhez szükséges infrastruktúrát is. A fel- és leszállóhelyeken, a parkolókon, a töltő- és szervizállomásokon, vészhelyzeti leszállóhelyeken túl elkerülhetetlen a kommunikációs- és irányítási hálózat, valamint egy egységes operációs rendszer létrehozása is.

Szabályozási kihívások

Nagyon komoly kihívást jelent a működési keretek meghatározása. Nem is csoda, hogy a járművek fejlesztése mellett az eVTOL gyártók egymással összefogva gőzerővel munkálkodnak a légitaxi közlekedés szabályozási kereteinek kialakításán is. A legnagyobb feladatot a megnövekedett forgalmú légtér biztonságos és hatékony működtetése jelenti. Ki kell építeni a pilóta nélküli járművek forgalomirányítási rendszerét, amely képes együttműködni a meglévő légiforgalmi rendszerekkel is. Ehhez megbízható és biztonságosan működő kommunikációs hálózatra, kiszámítható és következetes navigációs rendszerre és állandó felügyeletre lesz szükség.

Társadalmi kihívások

A Deloitte egy 10 ezer fős fogyasztói felmérésben vizsgálta, hogyan vélekednek az emberek az eVTOL-okról. A válaszadók közel fele szerint a technológia remek megoldás a közlekedési dugók ellen, ám 80 százalékuk úgy véli, ezek az eszközök nem teljesen biztonságosak. Kulcskérdés tehát, hogy a gyártók le tudják-e győzni ezeket a félelmeket.

Változások a levegőben

Amennyiben sikerül legyőzni a nehézségeket, az eVTOL-ok három területen hozhatnak forradalmi változást.

Légiirányítási rendszer

A hagyományos légi járműveknél, azaz a repülőgépeknél és helikoptereknél várhatóan jóval több személy- és áruszállításban részt vevő eVTOL repülhet majd, így a légteret meg kell osztani és külön-külön kell majd kezelni. Azt, hogy a két rendszer hogyan működjön egymás mellett, a kormányoknak és a helyi önkormányzatoknak kell meghatározniuk. A hatóságoknak kell majd eldönteniük, hogy a pilóta nélküli járművek milyen légialkalmassági tanúsítvány birtokában és milyen követelmények teljesítése esetén közlekedhetnek majd.

Városi infrastruktúra

Az eVTOL-ok kiszolgálásához szükséges létesítmények kiépítése a városban nem egyszerű és nem olcsó. Elkerülhetetlen, hogy ezen feltételek megteremtésében ne csak a vállalkozások, hanem az önkormányzatok is részt vállaljanak.

Légiipar

Ahogy az elektromos autók megjelenése is lépéskényszerbe hozta a hagyományos autógyártókat, a légiiparban is komoly változásokra lehet számítani. Miképpen a technológiai fejlesztések és a földrajzi helymeghatározás előnyeit ötvözve megjelentek az autó- és utazásmegosztó szolgáltatások és átformálták a városi közlekedés képét, az eVTOL technológia is úgy változtatja majd meg a városok közti és a nagyvárosokon belüli légiforgalmat.  A Deloitte úgy számol, hogy az új típusú légieszközök piaca 2040-re elérheti a 17 milliárd dollárt.

A technológia gyorsan fejlődik, multinacionális óriáscégek mellett kis technológiai startupok egyaránt foglalkoznak már az eVTOL fejlesztésével. Ilyenek a szlovén Pipistrel, a brit VRCO és a RollsRoyce, az amerikai AirspaceX vagy Bell, illetve a brazil Embraer, így az első eVTOL-ok akár már egy évtizeden belül megjelenhetnek a városok egén.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Sötét titkokat őrizhet a Tesla – érdemes még hinni Elon Musk ígéreteinek?
Litván Dániel | 2025. július 28. 19:01
Már egy évtizede ígéri Elon Musk, hogy hamarosan önvezető Teslák áraszthatják el az utakat. Mikor teljesülhet be az ígéret? És annak fényében, ami a Tesla önvezető képességeiről kiszivárgott, akarjuk ezt egyáltalán?
Vállalat Újabb problémák derültek ki a Boeingnél
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 12:56
Nem csak a gépek zuhannak, a munkások is elégedetlenek.
Vállalat Óriási meglepetést jelentett be a Heineken
Herman Bernadett | 2025. július 28. 10:56
Nőtt a nyereség, de a vámoknak nem örül a sörgyártó.
Vállalat Megbénították a vámok a Pumát
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 10:16
A gyenge kereslet és az amerikai vámok miatt veszteséget vár idénre a Puma. 
Vállalat Elon Musk posztolt: lebuktathatta a Samsungot
Privátbankár.hu | 2025. július 28. 09:17
A Samsung Electronics 22,8 ezermilliárd wonos (16,4 milliárd dolláros) rekordösszegű chipgyártószerződést kötött egy meg nem nevezett nagy ügyféllel a pénzügyi felügyeletnek benyújtott jelentése szerint.
Vállalat Elon Musk cége éjszaka hazavágta az ukrán harci műveleteket
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 16:10
Két és fél órán át szünetelt a Starlink műholdas internetszolgáltatás az ukrán hadsereg számára. Az éjszakai leállás érdemben akadályozta az ukrán katonai kommunikációt és drónműveleteket a frontvonalakon – közölte egy magas rangú ukrán parancsnok.
Vállalat A metán októbertől nincs politikai hírdetés az Európai Unióban
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 15:40
A Meta az Európai Unió területén októbertől megszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetések futtatását – jelentette be a vállalat csütörtökön, hogy ezzel elkerülje az EU új átláthatósági rendeletének való megfelelést, amely szigorúan szabályozza a politikai reklámok megjelenítését az online platformokon.
Vállalat A Volkswagen erre kényszerült Trump importvámjai miatt
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 13:51
A német autógyártó visszavágta előrejelzéseit, miután a második negyedévében jelentős, 29 százalékos profitcsökkenést regisztrált, amelynek fő oka az Egyesült Államok által bevezetett 25 százalékos importvám volt.
Vállalat Esik a gyémántkereslet, de azért nincs bajban a kereskedő
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 13:21
A dél-afrikai De Beers gyémánttermelése az idei második negyedévben 36 százalékkal, 4,1 millió karátra csökkent a tavalyi azonos időszakhoz képest – közölte a céget irányító Anglo American vállalat.
Vállalat Az elemzők is foghatják a fejüket a Wizz Air számait látva
Privátbankár.hu | 2025. július 25. 11:31
41 repülőgép maradhat még tovább a földön, az idei első féléves eredmény pedig csalódást keltő a magyar székhelyű fapadosnál.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG