A hazai üzemanyagárak változását alapvetően két tényező alakítja: az üzemanyagok nemzetközi piaci árváltozása és a forint-dollár árfolyamának alakulása. A Brent spot kőolaj ára a héten 46-49 dollár között változott, a heti átlag lényegében véve nem változott. Az árak a hét első felében ingadoztak, majd a hét utolsó két napján csökkentek. Ezen a héten semmilyen lényeges gazdasági esemény nem mozdította meg az üzemanyagok spot piacát. Az amerikai kőolajpiacon a túlkínálat kissé mérséklődött, de továbbra is jelentős. Többen a Volkswagen-botrány hatásaként arra számítanak, hogy a dízel forgalmának előretörése mérséklődik, vagy visszaesik, de ennek piaci hatása csak hosszú távon jelentkezhet. A héten ismét csökkent az amerikai kőolajfúrások száma, most csak négy darabbal. A benzin európai áralakulását az is befolyásolja, hogy a nyári minőségű üzemanyagokról a télire térnek át, mely valamivel olcsóbb üzemanyagot jelent.
Az egy hónapos határidős Brent olajár heti átlaga több mint fél dollárral emelkedett az előző heti átlaghoz viszonyítva, a spot ár továbbra is a határidős ár alatt változik. Az 1 hónapos határidős amerikai WTI és a Brent heti átlagára közötti különbség ezen a héten csekély mértékben nőtt, mivel a határidős WTI ára nem változott, viszont a Brent-é növekedett. Az űzemanyagpiacokon az Egyesült Allamokba irányuló európai benzinexport kissé visszaesett, mivel az Egyesült Államokban mérséklódött a kereslet és a benzinkészletek is emelkedtek. Az exportkeresletet azonban továbbra is támogatja az ázsiai. a közel-keleti, illetve a nyugat-afrikai piaci igény.Az európai piacokon a dízel kínálata továbbra is bőséges, a mindhárom fontos piacról összesen 5 millió tonna feletti szállítmányt várnak szeptember folyamán. Az európai belső árakat viszonylag magasan tartja az, hogy a Rajna vízszintje továbbra is sekély.
A Reuters adatai szerint a prémium ólmozatlan benzin (10 ppm ESZ 95) tonnánkénti ára (dollárban mérve) a mediterrán piacon a héten 0,1 százalékkal csökkent, az észak-nyugat-európai piacon 0,8 százalékkal esett az ár, míg az ARA, Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen piacon nem változott a heti átlagár. A motorikus gázolaj (EN590) jegyzésára a mediterrán piacon 0,5 százalékkal nőtt, az észak-európai piacokon 0,4-0,5 százalékos volt az áremelkedés. Ezen a héten inkább csak a benzin áralakulása követte az olajárak változását.
A forint árfolyama a héten 280 Ft/dollár körül ingadozott, 4,3 forinttal kellett többet adni egy dollárért, mint egy héttel megelőzően. A hét második felében a forint gyengült. A forintban számított eheti üzemanyag-árváltozásokra az árfolyam erősebb hatást gyakorolt, mint a piaci árak változása.
Mit jelent mindez?
A hét folyamatai alapján, a már literre és forintra átszámolt különböző tőzsdei jegyzésárak mellett, a benzin esetében a mediterrán piacon 1,4 százalékos, az északnyugat-európai piacon 0,6 százalékos, míg az ARA piacon 1,5 százalékos áremelkedés áremelkedés jeletkezett. A gázolajnál a mediterrán piacon a forintban számított változások 2,1 százalékos emelkedést jeleztek, az észak-európai piacokon 1,9-2 százalékos növekedést mutatnak az árak forintban mérve. Ezen a héten a forint árfolyam alakulása elősegítette az áremelkedést.
A mediterrán és más európai tőzsdei piaci folyamatok hatására összességében – a 27 százalékos áfával is növelten – a heti változások a benzin esetében a mediterrán piacon 1-2 forintos emelkedést mutatnak, a másik két piacon is hasonló a változás mértéke forintban mérve. A fenti kis elmozdulás miatt valószínűbb, hogy nem lesz változtatás, de egy 2 forintos emelés sem elképzelhetetlen. A gázolaj esetében a forintban számított áraknál 2 forint körüli emelés a valószínűbb, de ez el is maradhat.
A GKI Eneregiakutató számításai szerint a benzin ára 340 forint/liter körül maradhat, a gázolaj ára várhatóan 346 Ft/liter körüli szintre emelkedhet. (A heti tény forint üzemanyag-árak adatait az Eurostat heti üzemanyagár statisztikájából vesszük, a magyar árakat a MEKH szolgáltatja az Eurostatnak.)