Sokakkal megesik, hogy késve fizeti be a közüzemi számláit, viszont egyre többen vannak, akik huzamosabb ideig sem képesek fizetni. Egymillióan a villanyért, félmillióan a gázért nem fizettek időben, a 30 napon túl lejárt tartozások 50 milliárd forint felett vannak.
2016 novemberében
- áramot 24 382 fogyasztónál kapcsoltak le a 2016 áprilisi 20 742 fogyasztóhoz képest,
- gázt 91 580 fogyasztónál, a 88 590-hez képest,
- javulást egyedül a távfűtésnél látni, 6 897 kizárt fogyasztóval a 7064-hez képest.
A szolgáltatók természetesen a pénzüket akarják, hiszen rendben teljesítették a szerződésben vállalt szolgáltatást. Lehetőleg gyorsan és hatékonyan szeretnének a pénzükhöz jutni, ez olvasható ki abból, hogy a tartozások összege egyébként a fenti időszaktól korábbról számítva is folyamatos csökkenést mutat - igaz, a statisztikákban nem szerepelnek a behajtócégeknek eladott kintlevőségek.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által közölt adatok. 3: Az egyes szolgáltatók nyilvántartási rendszerei nagymértékben különböznek. 4: Tekintettel arra, hogy a TIGÁZ ügyfeleket a FŐGÁZ 2016. október 1-jétől átvette, azonban a hátralékokat a TIGÁZ kezeli tovább és a TIGÁZ 2016. október 1-jétől nem rendelkezik földgáz egyetemes szolgáltatói engedéllyel, így az adatszolgáltatásokban a TIGÁZ Zrt. adatai nem jelennek meg az adatok között (2016. szeptember végi adat szerint összesen 4 200 millió Ft tartozás). |
Nem hagyják veszni a pénzüket a szolgáltatók - de mit tehetnek?
Persze a behajtás az utolsó lépcsőfok, addig hosszú az út. A közműszolgáltatók több lehetőséget is kínálnak, hogy rendezzük a tartozásunk. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal lapunk kérdésére elmondta, hogy először mindenképp érdemes felvenni a kapcsolatot a szolgáltatóval és egyeztetni a lehetőségekről, amint látjuk, hogy fizetési nehézségünk adódott. Azért fontos, hogy gyorsak legyünk, mert a kezdeti szakaszban meglepőn rugalmasak tudnak lenni a szolgáltató mamutcégek.
Ma már mindenhol lehetőségünk van részletfizetést és fizetési haladékot kérni. Ha érezzük, hogy baj lesz, jó lehet ezekkel is kalkulálni, de érdemes észben tartani, hogy a legtöbb esetben egy évben egyszer "gyakorol kegyet" a szolgáltató és maximum 6 hónapra tudja leosztani a részletfizetést.
Mennyi időnk van viszont akkor, ha nem tudunk fizetni? Van néhány kritérium, amelyeknek teljesülniük kell, hogy a szolgáltatónak jogában álljon a szolgáltatást lekapcsolni:
- a fogyasztó már több mint 60 napot késett a fizetéssel,
- nem sikerült megegyezni haladékról vagy részletfizetésről,
- legalább kétszer értesítette a szolgáltató a fogyasztót arról, hogy tartozása van és ki fogja kapcsolni a szolgáltatást. Első értesítésében felhívja a figyelmet a szociális rászorulóknak járó kedvezményekre és az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségére.
Ha mindezek megtörténtek, a gáz- és villanyszolgáltató elzárhatja a szolgáltatást a fogyasztónál, miközben az adósság behajtóhoz kerül.
A távfűtés esetében is 60 nap áll rendelkezésünkre, hogy rendezzük tartozásunkat. A fizetésért az ingatlan tulajdonosa a felelős, amennyiben dokumentummal nem tudja bizonyítani, hogy más a fogyasztó (például bérleti szerződéssel).
Azok az adósok, akik később sem fizetik ki közműtartozásukat és nem reagálnak a megkeresésekre, fizetési meghagyásos eljárást kapnak a nyakukba, nemfizetés esetlén megkezdődik a végrehajtás előkészítése is. Ha perré alakul az ügy és jogerős bírósági döntés születik, megkezdődik a végrehajtási folyamat. Mindeközben viszont a távfűtési szolgáltatást - közösségi természete lévén - nem szünetelteti a távhőszolgáltató; ennek ellenére nem szabad a végsőkig hagyni, hogy a dolgok elfajuljanak, a szolgáltatás korlátozására ugyanis ebben az esetben is biztosít lehetőséget a jogszabály.
Minden közműszolgáltató esetében igaz: törekedni kell a megegyezésre, minél hamarabb jelezni kell, ha nehézségeink támadnak, hiszen a szolgáltatóval közös érdekünk, hogy gyors megoldást találjunk.
Kik lehetnek védett fogyasztók? Szociális alapon rászorulók és a fogyatékkal élők is kaphatnak védett fogyasztói státuszt, amely jóval rugalmasabban kezeli a kritériumokat, illetve könnyebb ügyintézést tesz lehetővé, mint például a helyszíni fizetés vagy kikapcsolás alóli mentesség. A védettség kritériumairól és a kedvezményekről itt olvashat bővebben >>> |